Kommende besteforeldre

Her har vi ikke fått noe. På min side eller mannen sin. Min svigermor er veldig flink med de 2 barna vi har passer når ho kan. Ho gir de ikke mye men har ikke noe særlig god råd heller. Og kommer fra en kultur der dette ikke er vanlig.ho er ifra liberia. Mine foreldre har heller ikke kjøpt noe. Tenker att de sikkert kommer til og handle noe til lille man for ca 500kr. Men ikke noe utover det. Sist sa ho att ho skulle handle vogn osv.men såg aldri den vognen.men tenker att de er heller ikke pliktig til det.og barnet er våres ansvar.så tenker ikke så mye på det.
 
Svigers er ganske engasjert men de bor rett ved siden av oss når de er hjemme fra utlandet.Svigermor strikker og passer storesøster om eg spør.
Pappa og stemor er ikke så veldig engasjert men det var de ikke med storesøster før hun kom heller.De er ikke flinke til og spør om og passe henne heller sånn som svigers.Mamma døde rett før storesøster ble født men hun kunne ikke ha bidratt med noe særlig uansett.

Har fått småting av begge, resten har vi kjøpt selv.Det regnet vi med at vi måtte også..
Men er fornøyd bare barna får et godt forhold til sine besteforeldre, ting får de som regel mer en nok av etterhvert som de vokser :)

Eg har aldri hatt et godt forhold til noen av mine besteforeldre men alltid fått ting..
 
Haha, ja, det er jo faktisk det :p svigers reiser vekk når jeg har termin også, så føler ikke akkurat at engasjementet er på topp :p
Litt samme situasjon. Svigers bor noen timer unna. De planlegger å komme i påsken. Då sa jeg at vi kan ta det som det kommer. Men da sa svigermor nei, for hun ville invitere noen til middag osv. Svigerfar gleder seg masse, men får langt fra samme respons fra kona hans. Er i tillegg deres første barnebarn. Min mamma er i ekstase. Litt av alt der altså :p
 
Her er de interessert på begge sider. Så heldige sånn sett :happy:
De viser det på forskjellige måter, men det spiller ingen rolle.
 
Hvis svigersønn bare kunne kommet på sykehuset å hentet baby og aldri levert henne igjen hadde de vært kjempefornøyd :p spesielt svigermor vil helst være med på fødsel å være med oss 24/7. Holder på å bli galen :p liker ikke dama... prøver, men går ikke etter 8år... trives best med sånn vi har det med mine foreldre. De stiller alltid opp om vi trenger, men maser ikke HELE tiden :-D
 
Her er både mine og hans foreldre veldig interesserte, men på hver sine måter. bl.a. fikk vi hjelp med barnevogn av svigers, mens min egen mor hjalp med å male barnerom. veldig glad for all hjelp fra begge hold :)
 
Jeg er mer opptatt av det emosjonelle enn det materialistiske. Ting blir det stort sett nok av, men at de ønsker å ha kontakt og viser engasjement på eget initiativ betyr mer. Mine gode minner fra besteforeldre handler utelukkende om ting vi har gjort sammen. Kan skjønne at det føles trist at de reiser bort når baby'n kommer, men kanskje best å bare heve seg over det? Vil du egentlig ha besøk av dem de første dagene på sykehuset uansett?

Når det gjelder materialistiske ting så tenker jeg at dersom andre gir mye så føles det kanskje bortkastet å handle inn enda mer. I hovedsak lever vi i et voldsomt overflods samfunn. Det bør i alle fall ikke bli et materialisme race der man er opptatt av hvem som gir mest ting. Et annet aspekt er økonomi, ikke alle har like god råd. Men til syvende å sist er jeg enig med "nat" - våre barn er vårt ansvar.
 
Her er det bare morfar og farmor igjen... Det blir morfars første "egne" barnebarn, men han er en mann av få ord - så er vanskelig å få ut av ham hva han tenker.. Men vi merker at han gleder seg!
Farmor er ganske så forsiktig, hun har et barnebarn fra før, men dette er første jenta :). Hun strikker for livet! Hun overtok alt babygarnet som mamma hadde handlet inn før hun gikk bort.. Og det var ikke lite!
Mormor gikk bort i oktober, men var veldig engasjert før det! Hun var med på ultralyd og frydet seg over at det bare var en baby og at den babyen var jente! Hun var veldig gavmild den siste tiden og ville heller at barnebarna skulle ha noe igjen for pengene sine enn at jeg og min bror skulle ha dem - så jeg fikk penger til barnevogn og utstyr, i tillegg til penger til Londontur sammen med min niese og min bror fikk penger til Madrid tur med min nevø!
Har derimot en svigerinne som er supergira - får SMS med navneforslag en gang i uka :p.
 
Besteforeldrene kjøper gave ved fødsel, jul, bursdager, når de klmmer på besøk etc. De hadde selvfølgelig hjulpet hvis vi hadde spurt, men det hadde vært så kleint om de skulle kjøpt en masse ting når vi ventet baby. Jeg har heller aldri sett på det som en selvfølge eller rart om noen av de ikke bidro. Beste engasjementet er når de sier de gleder seg til å bli besteforeldre igjen, og når de engasjerer seg i livet til de større barna (tar de med på skiturer etc) det syns jeg er koseligere og trumfer alt hva penger kan kjøpe :)
 
Mamma og pappa er allerede besteforeldre til 1, men dei gledar seg jo så klart! Vert ALT for snille og kjøpt vogn til meg, og mamma storkosar seg med å kjøpe babykle og strikke masse til bebi. Foreldrene til barnefar er det derimot første gang for. Har berre treft dei ein gang forløbig, men det virkar vertfall som kommende bestemor gledar seg veldig! Strikkar og vil veldig gjerne hjelpe til framover og eventuelt kjøpe nåke om det er nødvendig. Trur vertfall han her får veldig gode besteforeldre som han vil få mykje glede av som han kan vere masse ilag med! :)
 
Jeg synes engasjement går på andre ting enn bare hva som kjøpes for penger.
Foreldrene mine har kjøpt masse klær og hjulpet til å vaske klær, kjøring til og fra kontroller, legetimer osv, men det betyr ikke at de gleder seg mer eller bryr seg mer enn svigers. Det er bare sånn de er. Og sånn var det hos oss som små også, vi fikk alltid masse klær og utstyr av mormor og morfar, men besteforeldrene på begge sidene var/er like glade i oss.
Og ikke minst har man som regel ett helt annet forhold til egne foreldre enn svigerforeldrene.
 
Her er egentlig hele hurven superengasjerte :) det var de med storesøster også <3 svigermor klarer så og si aldri gå noe som helst sted uten å returnere med et eller annet babyrelatert som hun rasker med seg. Hele slekta til mannen er veldig gavmilde av seg generelt, og kommer stadig vekk med alt mulig rart etter å ha rydda i skap eller boder som de føler kanskje vi har bedre bruk for enn de, hva det nå enn måtte være - arveklær, gardiner, duker, møbler og gudene vet hva :p de er kjempesøte <3 min side av familien er litt mer opptatt av hvordan ting går og mer spente på forventningene våre eller spekulerer i dato på fødsel osv.. Alle på min side har strikkedilla og strikker alt fra babypledd til sokker. <3 fått arvet en krybbe som bla jeg brukte som spedbarn også, som storesøster brukte i starten og som denne frøkna skal bruke også ^^,
 
Her er det veldig engasjement fra begge sider, litt delt.
Min mor (altså MORMOR)og OLDEMOR (min mormor) har kjøpt nesten absolutt alt til oss. Her snakker vi seng, vogn, bilsete, lekegrind, vippestol og dyr vognpose. Også dyrt yttertøy som parkdress fra REIMA osv.
Min far derimot (altså MORFAR) har ikke bidratt like mye. Han har gitt noen hundre kroner innimellom og ser oss ikke så veldig ofte.
Mine svigerforeldre var veldig sånn I begynnelsen at de ikke kjøpte noen ting før rett før første jenta vår kom. De kjøpte både vugge og tripp trapp stol til oss:) de bidrar også med kjøpe mye klær.
Føler vi nesten ikke har kjøpt noe selvmen det er jo veldig hyggelig når de vil hjelpe til og gi oss noe da. Men det viktigste av alt syns jeg personlig er at de er interessert I å Være besteforeldre, komme på besøk og leke med barna osv.. Stille opp om det skulle trengs :)
 
Back
Topp