Komme for sent på jobb pga levering i bhg?

Gulljentå

Elsker forumet
Desemberskatter 2016
Noen som vet om man har "rett" på å komme for sent/gå for tidlig fra jobb pga levering/henting i bhg når man ikke rekker det hvis ikke? Mot at de trekker deg i lønn selvsagt.

på jobben til pappan min så er der ei som kommer halv 8, di begynner egentlig kl 7, men hun får ikke levert ungene før kl 7 og blir da litt sein...

hun har avtalt med sjefen at dette er greit.... hun henter ikke ungene selv siden mannen gjør det, men kan du ikke høre med sjefen din om dere kan gjøre en avtale med det? og si at du godtar trekk i lønnen??

jeg får slutte 15 min tidligere.
vet desverre ikke om det er noen man har krav på..

Jeg mener å ha lest et sted at man kan redusere arbeidstiden med 30 min pga dette, mot at man blir trukket i lønn selvfølgelig.
Ellers har man krav på å jobbe 80 % frem til barnet er 12 år..
Husker bare ikke hvor..

ORIGINAL: MammanTilSnuppa

på jobben til pappan min så er der ei som kommer halv 8, di begynner egentlig kl 7, men hun får ikke levert ungene før kl 7 og blir da litt sein...

hun har avtalt med sjefen at dette er greit.... hun henter ikke ungene selv siden mannen gjør det, men kan du ikke høre med sjefen din om dere kan gjøre en avtale med det? og si at du godtar trekk i lønnen??

Jeg har spurt om flere muligheter, om jeg kan begynne tidligere når jeg kan for å ta igjen, om jeg kan jobbe 80% (da selvsagt få 80%) lønn osv, men de nekter helt. Jeg MÅ jobbe 0800-1600 og da sliter jeg. Samboeren min jobber skift så han kan hente den ene uka og levere den andre uka så må jeg hente den ene og levere den andre. Bhg åpner 0715 og jeg skal levere to unger på to avd og rekker ikke jobben til 0800 den uka jeg må levere og har samme problemet andre uka når jeg må hente, da bhg stenger 1630. Arbeidsgiver vil ikke gi meg 5 minutter engang og lurte derfor på om jeg har krav på det. Det er jo ikke mye jeg kan gjøre med det heller, ungene MÅ hentes og være ute av bhg innen 1630 og jeg får IKKE levert før 0715. Irritert at arbeidsgiver ikke har noen forståelse.... Kommer nok til å søke etter ny jobb ja!

ORIGINAL: catgun

Jeg mener å ha lest et sted at man kan redusere arbeidstiden med 30 min pga dette, mot at man blir trukket i lønn selvfølgelig.
Husker bare ikke hvor..

Har man virkelig krav på det? Jeg hadde i utgangspunktet blitt lovet dette da jeg takket ja til stillingen, men nå er det ny sjef som sier nei til alt. NOen som vet hvor denne "regelen" står?

Dytte

Har man ikke rett på redusert stilling de første 3 årene eller noe sånt? mot trekk i lønn såklart...

ORIGINAL: funny_bunny

Har man ikke rett på redusert stilling de første 3 årene eller noe sånt? mot trekk i lønn såklart...
[/quo

Men vet du hvor denne "regelen" står? Har bedt om redusert stilling, men de sier nei...

guri malla, for en streng sjef!![:'(]
Aner dessverre ikke om du har krav på det!! Jeg får gå en halvtime før, da barnehagen er en halvtime unna!!

ORIGINAL: Gulljentå

ORIGINAL: funny_bunny

[/quo

Men vet du hvor denne "regelen" står? Har bedt om redusert stilling, men de sier nei...

Prøver å finne til deg. Vet ikke helt om jeg har rett, men jeg skal finne ett svar til deg[;)]

Se her:

http://www.aaf.no/kunder/aaf/cms.nsf/$all/B22980AC46F9F092C1257455004AD302?open&qm=wcm_2,4,3,2

Arbeidsmiljøloven § 10-2 gir arbeidstakere rett til redusert arbeidstid, dersom det kan gjennomføres uten vesentlige ulempe for virksomheten.

Ordningen er beregnet på småbarnsforeldre, personer med omsorgsforpliktelser, eldre eller syke arbeidstakere, men alle som kan dokumentere en vektig velferdsgrunn kan kreve redusert arbeidstid.

Retten til redusert arbeidstid gjelder også for ledere og andre som med særlig uavhengig stilling. Arbeidstaker kan ikke avtale bort retten til redusert arbeidstid. Det gis ikke rett til lønn for den reduserte arbeidstiden.

Har denne sjefen barn selv?[8|]

Jeg slutter egentlig når bhg stenger, men har avtalt å gå en halvtime før fire dager i uka (den ene dagen får jeg andre til å hente han).

høres ut som sjefen din ikke er moden for oppgaven med å være sjef, litt herskesyk? det er dessverre ikke alle arbeidsgivere som tar vare på sine ansatte, og noen viser lite forståelse hvis noen blir gravide eller vil jobbe mindre i småbarnsperiode. Men tidene er forandret og også de må forandre seg og innstillingen sin.

Jeg ville bedt om et møte med sjefen og lagt frem at du er avhengig av forandret arbeidstid, eller redusert stilling. Legg da vekt på å redusere stilling til en viss dato!!!! ellers kan din vrange sjef nekte deg å få 100% stilling igjen, når du får vite at  du f.eks. er gravid og gjerne vil tjene inn til permisjonen.
Uansett må du kanskje skrive en søknad, og det er ikke sikkert det er sjefen din som vurderer den engang, sjefen din har vel også en sjef;)

Jeg søkte om å få 80% stilling med 90% lønn, og fikk det;) pga. lang reisevei og småbarnstid.

Han som lovet det da jeg ble ansatt er ikke lengre sjefen, dette er en ny en som jeg ikke kjenner. Tenkte forresten på en ting, man har jo krav på ulønnet permisjon til barnet er tre år, gjelder dette kun hvis det er 100%? Eller hvis det og er 20%?

ORIGINAL: Juliette

Har denne sjefen barn selv?[8|]

Jeg slutter egentlig når bhg stenger, men har avtalt å gå en halvtime før fire dager i uka (den ene dagen får jeg andre til å hente han).

Vet ikke om han har barn, ny sjef som jeg ikke kjenner, men han er i 50 årene så jeg vil tro han har det..gammeldags da tenker jeg..

ORIGINAL: arquinne

ORIGINAL: Gulljentå

ORIGINAL: catgun

Husker bare ikke hvor..

Har man virkelig krav på det? Jeg hadde i utgangspunktet blitt lovet dette da jeg takket ja til stillingen, men nå er det ny sjef som sier nei til alt. NOen som vet hvor denne "regelen" står?

Hva jobber du med? Er det noe som tisier at du ikke kan komme litt senere?

Skulle tro jeg var kirurg hvor liv stod på spill om jeg ikke var der...men nei, jeg jobber på et bilglassfirma, kontorarbeid,kundebehandling osv. Er ikke mange ansatte der da, med meg blir det 3 + en innleid, to snakker ikke norsk..

ORIGINAL: Heidileidy

høres ut som sjefen din ikke er moden for oppgaven med å være sjef, litt herskesyk? det er dessverre ikke alle arbeidsgivere som tar vare på sine ansatte, og noen viser lite forståelse hvis noen blir gravide eller vil jobbe mindre i småbarnsperiode. Men tidene er forandret og også de må forandre seg og innstillingen sin.

Jeg ville bedt om et møte med sjefen og lagt frem at du er avhengig av forandret arbeidstid, eller redusert stilling. Legg da vekt på å redusere stilling til en viss dato!!!! ellers kan din vrange sjef nekte deg å få 100% stilling igjen, når du får vite at  du f.eks. er gravid og gjerne vil tjene inn til permisjonen.
Uansett må du kanskje skrive en søknad, og det er ikke sikkert det er sjefen din som vurderer den engang, sjefen din har vel også en sjef;)

Jeg søkte om å få 80% stilling med 90% lønn, og fikk det;) pga. lang reisevei og småbarnstid.

Har snakket med han, sier nei til alt. Men kan sende en søknad tikl sjefen over han likevel, ikke dumt det :)

mannsyrke? de er ikke vant til at arbeistakerne tar fri pga barn. men igjen, nye tider! akkurat passe alder til å være vrang og lite forståelsesfull, de syns bare at unge foreldre utnytter systemet, mens vi syns vi har krav og rettigheter. 

Back
Topp