Komfyr?

*Linemor*

Glad i forumet
Skal kjøpe oss ny komfyr i dag for og montere i den nye kjøkkeninnredningen.
noen som har noen gode komfyrer og annbefale? både topp og selve ovnen.
hva mener dere med induksjonstopp? er det best og kjøpe det eller bare en vanlig topp?
skal ha en ovn som er innebygd i benken.  

Induksjonstopp skal være best, men da må dere innvistere i nye kasseroller også for å få max effekt.

Er både strøm besparende og så brenner ikke barna seg på den da platene bare blir varme når inuksjonskasserollene står på tror jeg..

Mulig det er helt feil, men det er hva det jeg har hørt iallefall[:)]

Beha induksjonskomfyr har vi:

Den ser kjempelekker ut, og er rett og slett genial. Er god barnesikring og slår seg av selv hvis det ikke står noe på platene (som forestten aldri blir så varme at et barn kan brenne seg). At man må punge ut for nye gryter og slikt burde bli sett på som en god investering. Det er pengene verdt mener vi iallefall. Syns heller ikke den er vanskelig å holde ren.

http://www.elgiganten.no/PartDetail.aspx?q=p:10506646;b:815;pl:1

Vi har komfyr og platetopp fra gorenje, og er veldig fornøyd med det. Syns gorenje har fint design, også er det ikke så altfor kjent merke ennå, så prisen er nok litt lavere enn på de mest kjente merkene. Fungerer iallfall kjempebra[:)]
Induksjonstopp har jeg ikke noen erfaring med, men det er nok veldig bra... Er jo en god del dyrere da, men det sparer man kanskje inn på strømforbruk osv. på sikt.

Induksjonstopper er ikke slik at man kan bruke vanlige gryter på. Man må ha gryter/panner som er laget på en spesiell måte.

I bunnen på gryten/pannen er det noe som reagerer på de signalene som komfyrplatene sender, så blir selve grytebunnen varm, men IKKE komfyrplaten!

Alle andre ovner er jo slik at ovnen blir varm, og så "smitter" det over på grytene oppå.

Fordelen med induksjonsovner er at så fort man tar vekk gryta, så er det bare varmen fra selve gryta som henger igjen i komfyrplaten, og den varmen blir mye fortere borte enn hvis platen i seg selv skal kjølne!

Vi kjøpte nettopp ny ovn, og det er vanlig glassplate som blir varm, altså ikke med gammeldagse komfyrplater, men ja, dere skjønner sikkert hva jeg mener :P

På alle sånne pleier det være lamper som viser at det er varmt på platen, selv om man skrur av platene. Da kan man se når platen har kjølnet igjen.

Mitt eneste kriterie var at jeg ville ha varmluft i stekeovnen, for det savnet jeg veldig på gamle komfyren vår. Ante ikke at det forkorter steketiden så veldig på halvstekte rundstykker osv før jeg hadde en ovn uten!

Du kan sjekke om du fortsatt kan bruke de gamle grytene dine ved å sette en magnet på undersiden. Hvis den sitter fast kan du bruke den. Hvis den ikke er magnetisk vil den ikke virke på en induksjonstopp.

Mener også å ha hørt at man bør ha egen strømkurs for induksjonskomfyrer. Kanskje lurt å høre om det i butikken.

Som i innlegget over kan du sjekke om de gamle grytene kan brukes ved å se om en magnet fester seg.

Induskjon fungerer ved at det sendes magnetiske stråler fra platen og opp i gryten, dermed blir gryten varm. Fordelene med dette er at platen aldri vil bli varmere enn den varmen som blir overført fra gryten. Du vil også unngå at ting brenner seg fast på platetoppen, noe som gjør at den er mye lettere å holde ren.

Det mest geniale av alt, er at magnetismen fungerer gjennom papir. Så dersom du steker noe som spruter kan en ta et avispapir, legge denne oppå platetoppen og steke i vei. Når en er ferdig kan en bare rulle sammen avisen og alt fettet er borte!

Vi bygget hus i fjor og valgte da en ekstra bred induksjonstopp.. >Er suuuper fornøyd med den... Komfyren i seg selv er montert på veggen... Siemens begge deler(samme som bosh).. Fornøyd med komfyren også.. selvrensende(pyrolyse).. Trodde ikke på at det funka på forhånd.. Men det gjør det, så er ikke noe stress å vaske den for å si det slik[:D][:D]

Vi har nettopp kjøpt denne, men har ikke fått tatt den i bruk ennå.. Har kjøpt oss ny leilighet, og har svarte/grå blankpolerte fliser på golv og vegg.. Så tror det blir kjempestilig med denne ovnen.. Så fornøyd[:D]

ORIGINAL: adelia

Vi bygget hus i fjor og valgte da en ekstra bred induksjonstopp.. >Er suuuper fornøyd med den... Komfyren i seg selv er montert på veggen... Siemens begge deler(samme som bosh).. Fornøyd med komfyren også.. selvrensende(pyrolyse).. Trodde ikke på at det funka på forhånd.. Men det gjør det, så er ikke noe stress å vaske den for å si det slik[:D][:D]

Vi har tilsvarende løsning (siemens), og er storfornøyd. Usikker om vårkomfyr er selvrensende da. Den var i hust da vi kjøpte det i fjor. Er velidgglad for at vi valgte å investere i induksjonsstopp. Vi har også en ekstra bred (90 cm)Går så utrolig fort å f.eks. koke vann, iallfall når vi bruker boost-funksjonen.

Tusen takk for mange gode tips.

Ble så vi kjøpte oss en induksjonstopp fra gram og en stekeovn fra gram, vi valgte å ikke kjøpe pyrolyse, var så innmarri mye dyrere, men det var innebygd steketermometer og timer funksjon på den[:D] var også slik teloskopskinne på den, så veldig kjekt ut. håper vi blir fornøyd.

fikk demonstrert hvor fort d gikk og koke opp vann, og det gikk overaskende fort[:D]

Back
Topp