Induksjonstopper er ikke slik at man kan bruke vanlige gryter på. Man må ha gryter/panner som er laget på en spesiell måte.
I bunnen på gryten/pannen er det noe som reagerer på de signalene som komfyrplatene sender, så blir selve grytebunnen varm, men IKKE komfyrplaten!
Alle andre ovner er jo slik at ovnen blir varm, og så "smitter" det over på grytene oppå.
Fordelen med induksjonsovner er at så fort man tar vekk gryta, så er det bare varmen fra selve gryta som henger igjen i komfyrplaten, og den varmen blir mye fortere borte enn hvis platen i seg selv skal kjølne!
Vi kjøpte nettopp ny ovn, og det er vanlig glassplate som blir varm, altså ikke med gammeldagse komfyrplater, men ja, dere skjønner sikkert hva jeg mener :P
På alle sånne pleier det være lamper som viser at det er varmt på platen, selv om man skrur av platene. Da kan man se når platen har kjølnet igjen.
Mitt eneste kriterie var at jeg ville ha varmluft i stekeovnen, for det savnet jeg veldig på gamle komfyren vår. Ante ikke at det forkorter steketiden så veldig på halvstekte rundstykker osv før jeg hadde en ovn uten!