Koffein

Ametyst83

2005♡2011♡2023
Tilgangsansvarlig
Februarbarna 2023
Marsboerne 2023
Fastelavnsbollene 2026
Har dere kuttet det helt ut eller drikker noen av dere det fortsatt? Jeg er jo kaffe kjærring, men ble helt stopp etter positiv test. Er så ekstremt paranoid for at det skal gå galt. Selv om sjansen er liten.. Er vel litt hysterisk :dead:

Jeg drikker som regel bare cola, så kutter ikke noe der. Hvis jeg vil ha energidrikk kan jeg godt drikke en liten red bull med god samvittighet (selv en halvliter er innenfor den anbefalte koffeingrensen, men så mye orker jeg sjelden :hilarious:).
Er en god del studier som har sett på inntak av koffein der det ikke har gjort forskjell på f.eks. SA eller lav fødselsvekt, eller evt. ikke før 7 kopper for dagen. Så normale mengder er nok ikke farlig. Som alt annet, alt med måte!

Last edited:
Eg drikker til vanlig myyyyye kaffi, men 5+2 så klarte eg ikkje en slurk engang. :hilarious: heldigvis, for hadde sluttet uansett, men lettere når eg ikkje ville ha heller. :smiley-bounce012

I første svangerskap kuttet jeg helt, men i det forrige og denne så drikker jeg koffein som alltid. Er bare ca 1-3 kopper om dagen uansett (enten kaffe, cola eller te).

Byttet til koffeinfri kaffe for å prøve å lure meg selv :laughing002 Drikker litt Pepsi Max og litt te. Har hatt lyst å kutte ned på kaffedrikkingen så dette var jo en gylden mulighet

Drikker vanligvis en del kaffe, spesielt på jobb, men fått avsmak. Drikker maks en halv kopp på morgen, og fyller kopp på jobb for å ikke skape mistanke da jeg ikke har sagt noe, men den blir alltid kald :hilarious: Koffeininntaket regulerer seg med andre ord selv. Drukket et par bokser cola i helgen, men det er godt innefor grensa.

Jeg er egentlig en ivrig kaffedrikker, men har redusert til ca 2 små kaffekopper daglig. Drakk nok 3-4 ila en dag før. :) Holdt på å slutte helt pga bekymring, men jeg drakk kaffe i mine to forrige svangerskap, og jeg tror nok det går fint med tanke på anbefalingene.

Jeg stoppet å drikke kaffe i starten, tok 1 kopp i ny og ned bare. begynte å bli veldig kvalm og har spydd veldig mye så har derfor gått helt bort fra kaffe. Men har jeg derimot hatt ekstremt lyst på brus (cola uten sukker) så har jeg drukket det uten å tenke på mengde så lenge det har hjulpet på kvalmen ☺️ Får jeg lyst på en liten kopp kaffe blir jeg nok å ta meg det når formen blir bedre!

Jeg drikker litt kaffe hver dag, men orker ikke lukten av annet enn helt fersk kaffe, så det blir ikke så mye.

Jeg drikker normalt uhorvelig store mengder, og slet veldig med å trappe ned når jeg ble gravid. Men nå er jeg såpass kvalm at en kaffekopp er det siste jeg kunne tenkt meg :hilarious:

Drikker litt mindre enn vanlig. Typ 2-3 kopper per dag nå. Og gjerne 1-2 kopper koffeinfri. Har ca samme lyst på kaffe nå som før, kanskje litt mindre bare. Men absolutt behov for et par kopper morrakaffe for å starte dagen!

Jeg er nok litt hysterisk og dropper koffeinet helt. Gikk over til koffeinfri da jeg fikk positiv test :happy: Men nå klarer jeg uansett ikke tanken på verken vanlig eller koffeinfri :wtf:

Jeg drikker fortsatt energidrikk og pepsi max, men prøver å ikke drikke begge deler på samme dag.

Sliter med søvn, så prøver å unngå koffein helt i håp om at det kan hjelpe å sove bedre

Var litt mer en jeg trodde

Mengden koffein i en plate sjokolade varierer etter type sjokolade og mengde kakao. Her er en oversikt:

Vanlig melkesjokolade (100 gram):
  • Inneholder ca. 15–25 mg koffein
  • Eksempel: Freia Melkesjokolade (100 g) = ca. 20 mg koffein
Mørk sjokolade (70–85 % kakao, 100 gram):
  • Inneholder opptil 60–80 mg koffein
  • Jo mørkere og mer kakao, desto mer koffein
Hvitsjokolade:
  • Inneholder nesten ingen koffein, fordi den ikke lages av kakaomasse (kun kakaosmør)
Sammenligning:
  • 1 kopp kaffe (1,5 dl traktekaffe) = ca. 90–120 mg koffein
  • Så en hel plate melkesjokolade tilsvarer omtrent en fjerdedel kopp kaffe
Gravid?

Gravide anbefales å holde seg under 200 mg koffein per dag. Så det går fint å spise en plate melkesjokolade – det er langt innenfor grensen.

Forrige svangerskap kuttet jeg helt (kanskje typisk førstegangs). Drakk koffeinfri kaffe, og koffeinfri cola zero. Nå drikker jeg én kopp matcha latte om dagen - gjør underverker for fordøyelsen! Kaffe har jeg heldigvis null lyst på denne gangen, så ikke noe problem å holde seg unna. Tar et glass Pepsi/cola hvis jeg får tilbud om det hos andre, men hjemme holder jeg meg til koffeinfri cola zero. Kan anbefale det!

Drakk ca 2 kopper daglig frem til kvalmen slo til, nå har jeg ikke klart tanken på kaffe i 3 uker. Drikker et glass cola zero et par ganger i uken så litt koffein blir det av og til.

Back
Topp