• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold mars 18. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

Klyster

Lillii

Glad i forumet
Julimammaer 2016
Jeg har aldri hatt dette før mine andre to fødsler. Men tenker at om jeg er like hard i magen når jeg skal settes i gang som jeg er nå, er dette noe jeg kanskje bør prøve :)
Er det noe som heter klyster eller mini klyster? Hvordan fungerer dette? Springer en på do hele tida i timesvis?

Finnes begge deler.
Mini klyster er nok beste for sånn type engangs behandling.

Du har mikrolax feks som er ganske enkle og greie, og ikke så store. Du trøkker tuten opp bak, tømmer den og venter.. Den virker som regel på 10 min eller mindre, går på do også er du ferdige. Da er det mer lokal behandling i endeåpningen som triggrer

Dersom du tar avførende midler eller mykgjørende (dulcolax,movicol,osv) så er det noe du drikker som går igjen hele systemet og da kan effekten og følelsen av å måtte gå på do sitte i lengre.
Disse er bedre over tid med hard mage..

Jeg fikk tilbud om klyster da jeg ble lagt inn på føden sist. Hadde egentlig bestemt meg på forhånd at dette skulle jeg ALDRI ha, men jordmor sa det kunne hjelpe på riene - at de ble mer effektive. Så da tok jeg imot og det angrer jeg ikke på. Det var greit å vere tømt før baby skulle trykkes ut :-P Da fikk jeg en mengde væske opp bak, og etter 15 min ca måtte jeg på do. Da rant det som skulle ut, og ferdig med det ( sorry for ekle detaljer her :-P ).

Jeg kan også legge til at jeg var plaget med hard mage forrige svangerskap, men de siste dagene før fødselen startet ble magen løs og jeg fikk gått skikkelig på do. Leste også at kroppen også ofte forsøker å "klargjøre" seg selv på denne måten før fødsel ;-)

Fikk klyster forrige fødsel med en gang jeg kom på sykehuset. Synes det var veldig greit og det satt skikkelig fart på riene. Da slapp jeg også å bæsje på meg under pressriene.

Jeg fikk dette med første og tenkte ikke spesielt over det. Men heller det enn å bæsje på meg samtidig som jeg presset ut ungen :p

Jeg fikk, skal også ha det denne gangen!

Fikk det kvelden før (igangsetting). Måtte løpe direkte på do. Magen var allerede i gang og hadde litt rier. Har ikke noe mot det så takker ja:p

Med første fikk jeg en jeg tok på badet selv. Med andre fikk jeg en med en slange som jeg følte ble stappet så langt opp at den nesten kom ut halsen:-/ Med på "kjøpet" fikk jeg er drit sur jordmor....

Uansett - jeg går for klyster denne gangen også! Vil ikke bekymre meg for uhell underveis!

I og med at jeg ville være lengst mulig hjemme så kjøpte jeg miniklyx (eller noe i den duren) som jeg tok hjemme. Men jeg venta litt for lenge med å ta den, så var litt ubehagelig å skulle holde det inne i 10 minutter når riene kom med 4-5 minutters mellomrom. Kommer til å ta det hjemme denne gangen også, men da før det begynner å bli vondt, hehe ;) er kjekt å slippe å bæsje på føden, i tillegg til at det blir bedre plass i bekkenet og kan sette litt fart på saker og ting :)

Hmm. Off topic men er det en idé å ha dette med på barsel? Aldri vært så hard i magen som da:D haha. Var sikkert mest pga jerntabletter og vondt underliv. Kommer i hvert fall til å ha svisker med i bagen.

Hmm. Off topic men er det en idé å ha dette med på barsel? Aldri vært så hard i magen som da:D haha. Var sikkert mest pga jerntabletter og vondt underliv. Kommer i hvert fall til å ha svisker med i bagen.

Har tenkt tanken selv... Sist gikk det i sviskejuice og sånn lactylose eller hva det heter, leeeenge. Var så hard i magen i lang tid etterpå, og var livredd for bommelom. Veit ikke om klyster er så lurt da men...det kan nok friste å slippe å presse :-p

Har tenkt tanken selv... Sist gikk det i sviskejuice og sånn lactylose eller hva det heter, leeeenge. Var så hard i magen i lang tid etterpå, og var livredd for bommelom. Veit ikke om klyster er så lurt da men...det kan nok friste å slippe å presse :p
Haha, vi får se:p tenker på ting som ikke falt meg inn før fødselen sist!

Jeg fikk det da jeg kom på sykehuset. Fikk en slange oppi der og følte at jeg måtte på do med en gang hun sprøytet det inn. Løp på do og ble ferdig med det. Var som å være skikkelig dårlig i magen og syntes det var veldig ubehagelig, men det gikk jo over relativt fort. Kommer nok til å ta det denne gangen også for å slippe å tenke på noen uhell underveis :p

Ser di fleste har gode erfaringer med det :) Er bare redd for at jeg må løpe på do hele tiden om jeg tar det. Måtte tømme tarmen før en undersøkelse en gang, følte jeg satt på do i 12 timer :confused:

Jeg fikk det med min første. Det ble satt, måtte vente 2-3rier (fyy ... Det var vanskelig) så løp jeg på do! Måtte ikke på do for bommelom igjen noe mer etter den ene gang :-) Med nr 2 var det aldri i tankene, å det endte jo som det måtte det, rett før hue kom ut :-{. Denne gangen skal jeg ha det!!
Jeg tror vel det er vanleg at alt kommer ut på et do besøk, men kan vel egentlig bare svare for min egen del :-0

Hadde ikke med første, men da kom jeg gående inn på føden med pressrier og hodet på vei ut. Så da kom det både d ene og andre mens jeg presset.
Med nr 2 fikk jeg tilbud om det da jeg kom inn, takket fint ja. Da tok d 5 min før jeg måtte på do, og fikk da tømt meg godt og gikk ikke på do mer etter d.
Skal definitivt ha denne gang også hvis jeg kan

Ser di fleste har gode erfaringer med det :) Er bare redd for at jeg må løpe på do hele tiden om jeg tar det. Måtte tømme tarmen før en undersøkelse en gang, følte jeg satt på do i 12 timer :confused:

Med klyster så tror jeg nok det er vanlig at man er ferdig tømt etter 1-2 dobesøk, så ville ikke vært redd for det :) lite konstruktivt å gi noe man blir så dårlig i magen av at det varer i 12 timer når man skal drive og føde ;)

Med klyster så tror jeg nok det er vanlig at man er ferdig tømt etter 1-2 dobesøk, så ville ikke vært redd for det :) lite konstruktivt å gi noe man blir så dårlig i magen av at det varer i 12 timer når man skal drive og føde ;)

Det er sant :)

Fikk ikke tilbud med nr 1, og var redd under fødselen og turte så vidt ikke presse :p kom ingenting da, for hadde ikke spist på 2 døgn pga vonde modningsrier. Og hadde sagt det, så kanskje derfor jeg ikke fikk tilbudet. Så denne gangen skal jeg spørre etter det selv! Så jeg tør å presse skikkelig med en gang jeg går klarsignal! :)

Back
Topp