Klubb / raspeball / komle

Prox

Gift med forumet
Hvor i landet bor du og hva kaller du denne matretten?

Og mitt viktigste spørsmål, da jeg og familien er uenige om hvordan dette skal lages ; skal det være eller ikke være potet i klubb?? (A)

Vi bor på sunnmøre og det heter potetball. Og selvsagt er det poteter i potetball, noe annet er umulig (men det finnes andre typer ball også)

Ball! Eller raspeballer. Oppvokst i Bergen med en pappa fra Sunnmøre og mamma fra Trøndelag.

Potetklubb kaller jeg det. Lages av kverna poteter blandet med mel, salt og pepper.
Inni hver ball er det salta flesk.

Serveres med baconterninger, smør og kålrotstappe :)

Rasball kommer fra Akershus

Vestlandet - Rogaland. Her heter det komle. Skal ikke være noe inni komla! :p Da kalles det kompe her og det er langt ifra det samme. Smaker høgg det :p

Tjuuk. Sier vi på dialekten vår.
Og ja, skal være laget av potet, ellers er det ikke tjuuk/raspeball/komle eller hva du sier ;)
Med kjøtt inni.

Fra Hardanger, der sier vi komle. Det skal ikke være noe inni. Serveres med røkt kjøtt, vossakorv, flesk og smeltet smør. I min familie dupper vi komla i smøret :-P

Komle, er fra vestlandet :) ikke noe inni, serveres med salt kjøtt, kålrotstappe og bacon/smør, jeg har faktisk sukker på mine komler :p potet er hovedingrediensen i denne matretten, men min mor har begynt og lage med komlemel, er gift med østlending og han spiser det ikke :p

Det skal være noe inni, og serveres med saltkjøtt, pølser og kålrot og bacon i smeltet smør.

Dvs. Mannen vil ha bacon og ikke-smeltet.

Raspeball, født i Bergen men bor i Telemark. Det er laget med potet, og det skal ikke være noe inni ballen. Serveres med kålrabistappe, saltkjøtt og vossakorv.

Kommer fra Rogaland og er oppvokst med komle. Pappa lager den med flesk eller saltkjøtt i midten og det serveres med saltkjøtt, Vossakorv, stekt småbacon og kålrabi. Vi bruker komlesø til :-)

Vestlandet, raspeball/raspekake. Lages med poteter.

Det skal være noe inni, og serveres med saltkjøtt, pølser og kålrot og bacon i smeltet smør.

Dvs. Mannen vil ha bacon og ikke-smeltet.

Samme her bortsett fra kålrotstappe. Vi hadde kokte gulrøtter, husker jeg.
Ball uten noe inni er nedsig. :P

Jeg er fra og bor på østlandet og har en mor fra sunnmøre. Jeg kaller det potetball og det er med potet og kjøttstykke/pølse inni.
Jeg har bodd en stund i Haugesundsområde også og der lærte jeg å ha sirup til. Mmm. :)

Back
Topp