Klementin eller mandarin?

Sier klementin, og retter på de som sier mandarin:P I følge wikipedia forsvant mandariner fra det norske markedet på 90 tallet og fåes nå kun som hermetiske:) Hadde en diskusjon om det på jobb her en dag:P

Jeg kaller det mandariner. :P Jeg kunne forskjellen før, men husker ikke nå. ;) Uansett høres mandariner bedre ut en klementiner. :P

Jeg kaller det mandariner. :P Jeg kunne forskjellen før, men husker ikke nå. ;) Uansett høres mandariner bedre ut en klementiner. :P
Forskjellen er enkel, det du får kjøpt på butikken er klementiner. Mandariner får du hermetisk og muligens om du leter grundig i små innvandrerbutikker, men trolig har du ikke sett en mandarin på minst 25 år, trolig aldri i ditt liv. Derav, det er klementiner

Her er svaret på "gåten":

Mange omtaler klementiner som mandariner. Mandarinen forsvant fra norske butikker for over 20 år siden. For å avlive myten en gang for alle: De små søte sitrusfruktene vi kjøper vinterstid er klementiner.

I 1902 klarte presten Pierre Clément fra Algerie å krysse mandarinen med en annen sitrusfrukt, nemlig pomerans. Dermed så klementinen dagens lys. Om grunnen var at Clément var lei steinene i mandarinene, vites ikke, men denne herlige sitrusfrukten - som ankom Norge først i 1963 - har iallefall blitt veldig populær her til lands. Siden den gang har det knapt vært en mandarin å se.

Klementinen har orange skall og fruktkjøtt. Smaken er intensiv, søt og oppfriskende. Fruktkjøttet er veldig saftig og frukten er lett å skrelle. De er nesten steinfrie. Finner du steiner i en klementin, så tyder det på at treet har vokst nær et sitrontre, og blitt bestøvet av det.

Vi importerer klementiner til Norge hele året og vi spiser i underkant av 6 kilo pr. person, og omtrent halvparten av dette spises i desember måned. Rundt 27.000 tonn klementiner finner veien til Norge i løpet av et år.

Mandarinen var den aller første av de små sitrusfruktene som vi ble kjent med og de små sitrusfruktenes "mor". Den importeres så å si ikke lenger til Norge fordi den inneholder for mange steiner for den norske gane. Vi velger heller de nye steinfattige sortene - som klementin.

:D

Jeg sier mandarin. Trodde det var samme greia egentlig...

Er det forskjell på dem altså? *googler*

Mandarin:-) da jeg var liten, hadde vi begge deler i butikken, så spiste mandariner i mange år før det ble borte:-) vet det er feil å kalle dagens klementiner for mandariner, men gjør det nok likevel. Har mange gode mandarinminner, så er vel derfor det fortsatt sitter igjen oppe i hodet :-)

Vet forskjellen ja, men sier ofte mandarin (syns det er lettere :p)

Har lært at det heter mandarin fra jeg var liten, så det ligger litt i blodet. Men jeg vet det heter klementin, så prøver å huske det :p

Sier klementin. Men glemmer meg innimellom og sier mandarin. Blir ofte usikker. Ehhm...hvem av de var det som ikke ble importert lenger? Tror jeg har googlet det sånn 500 ganger. Vil ikke helt sitte.

Det selges knapt nok mandariner i butikkene i Norge. Mandariner har mer steiner enn fruktkjøtt.

Så jeg sier det som er riktig, klementin.

Back
Topp