Vi har som nevnt tidligere gått igjennom ivf (dette var tredje og siste offentlige forsøket), og på grunn av historikk vet nærmeste familie at dette er eneste måten jeg kan få barn på, uten at jeg har delt detaljer rundt løpet. Min mor fikk vite over nyttår at "prosessen var i gang", men at jeg synes det var litt tungt, og hadde nok med å prosessere hele greia selv, og ikke ønsket å dele noe før vi eventuelt ble gravide og var klare for å dele dette selv.
Hun har forsåvidt respektert dette hittil, men i helgen når jeg var på besøk (stort familieselskap, så trodde jeg fint klarte å holde fokuset unna meg selv). Da jeg skulle dra ble hun med meg ut for å si farvel, og presterte å stille seg mellom meg og ytterdøren, og "konfrontere" meg med spørsmål, derav det første: Er du gravid? Jeg ble helt paff, og følte meg såpass utilpass at jeg bare måtte lyve og si nei (vi ønsker som et minimum å vente til etter TUL for å være sikker på at det er liv og at alt står bra til før vi deler med familien). Hun fulgte deretter opp med masse spørsmål om medisiner, kontroller, tidsperspektiv, osv.
Kjenner nå at dette føltes såpass invaderende at jeg nå ikke har lyst å fortelle noe. I alle fall ikke før tidligst uke 12. Mulig det er bare hormonene og trassen som spiller inn her, men ble skikkelig irritert og skuffet. Synes ikke det er greit å spørre så direkte, selv om det er familie. Spesielt når jeg allerede har sagt ifra at "Jeg forteller når jeg har noe å fortelle og er klar for å fortelle det"