Klør til sommerbaby!

LHH

Forelsket i forumet
Hva slags klær har man på en nyfødt om sommeren?
De skal jo ikke ha noe sol osv på seg?
Jeg har bare vinterbarn :)

Tenker på det samme. Min første, så kan jo ingenting... :p

Hva slags klær har man på en nyfødt om sommeren?
De skal jo ikke ha noe sol osv på seg?
Jeg har bare vinterbarn :)

Jeg har ingen barn fra før, men har fått beskjed av venninner som har sommerbarn at strømpebukser og lang armede boddyer av bomull og tynne luer trenger man masse av åsså bukser og sokker.
Mamma vil strikke en del strikkejakker til kjølige sommerdager.

Tenker at det er det som er det viktigste å ha i begynnelsen:)

De minste har vansker med å regulere kroppstemperaturen sin sjøl, så jeg har fått tips om body og strømpebukse, og at ull er gull for det regulerer temperaturen bedre enn bomull.. Men det er vanskelig, for vi kan få en ordentlig norsk sommer med 10 grader, og vi kan ha 25-30 grader :p

De minste har vansker med å regulere kroppstemperaturen sin sjøl, så jeg har fått tips om body og strømpebukse, og at ull er gull for det regulerer temperaturen bedre enn bomull.. Men det er vanskelig, for vi kan få en ordentlig norsk sommer med 10 grader, og vi kan ha 25-30 grader :p

Ja det er jo umulig og vite hvordan sommeren blir..
Jeg har en del tynt ulltøy etter minsten, så lurte på om det kunne brukes.. Men forbinder jo ull med høst og vinter..

Sist fikk vi baby i juli. Vel og merke en FRYKTELIG varm juli, men her gikk det mye i body og strømpebukse :)

• Liker
Reactions: LHH
Ja det er jo umulig og vite hvordan sommeren blir..
Jeg har en del tynt ulltøy etter minsten, så lurte på om det kunne brukes.. Men forbinder jo ull med høst og vinter..
Det har jeg også alltid gjort, men har ei venninne som fikk mai-baby som sverga til ull hele sommeren også..
Blir en spennende sommer i møte <3

Hørte at de tilogmed bruker luer på sommeren:). Men det er vel bare sånne tynne:)

Det har jeg også alltid gjort, men har ei venninne som fikk mai-baby som sverga til ull hele sommeren også..
Blir en spennende sommer i møte <3
Ull er bra varmeregulerer og blir ikke klamt på samme måte, så om ungen tåler ull og det ikke er kjempevarmt, tror jeg fint man kan bruke ull på sommerbarn også ja :)

Jeg husker selv hvor mye ull jeg brukte sist sommer. Jeg kommer til å ha (og så tilpasser jeg etter været når babyen har kommet)

Ull/silke fra nøstebarn: trøye, t-skjorte og bukse
Sett med tynne trøyer og bukser i bambus og/eller økologisk bomull
Hjemmestrikket bukse, jakke og kanskje heldress
Tynn bomullslue
Ullpledd jeg får i gave.

Blir det varmt blir det mest t-skjorte og bleie og blir det kaldt så blir det genser og bukse. Er selv veldig glad i ull så kommer nok til å bruke det mye. Forhåpentligvis holder det med tynn ull. Satser nemlig på finvær ☀️

Tenker at det må være greit å ha flere lag klare. En miks av plagg i bomull/ull vil nok være greit. Alt fra strømpebukser, bodyer og drakter i bomull til tynne ullplagg. Kan fort hende vår lille må pakkes godt inn i en sommerdress av noe slag, om det ikke blir supervarmt.

Deilige og luftige pledd må være gull verdt. Kanskje ett i bomull og ett i ull:)

Sommertemperaturene varierer jo veldig fra hvor i Norge man er og hvor god/dårlig sommer vi får.

Last edited:
Jeg har et junibarn allerede ... Og Helsesøster sa faktisk at det er mer farlig å være for varm enn for kald... Her var det i hovedsak Body og bukse i bomull... Og tynne bomullsluer ute... Eller bare Body og tynt teppe...brukte ikke noe ull...

Mamma hyla jo så fort han ikke var pakket inn i hundre lag...men helsesøster sa at pga de sleit med å regulere varmen var det viktigere at se ikke var for varme enn motsatt...

Storebror er fødd i april og i sommer (på de varmeste dagene) var kortermet body, sunblock og skygge d vi gikk for.

Eldste er født i juli- den sommeren var det kjempevarmt og han lå mest inne i en tynn body bare.

Var veldig varmt da jeg fikk mini i august, så han lå faktisk mye i bare bleie evt kortermet body inne. Evt andre tynne klær. Lå i vogn uten direkte sol på seg ute, da gjerne med tynt teppe på.

Isak ble født i april 2014, den sommeren var rekordvarm. Så han lå i bare bleia i skyggen. Kledde på han pysj på kvelden. Så fikk ikke brukt halvparten av de klærne jeg hadde kjøpt. :)

Har kjøpt sånne singlettbodyer fra HM nå, for de blir ofte utsolgt lenge før sommeren. Hadde augustbaby sist. Brukte nesten aldri genser. Sånn jakkegenser noen får ganger, men ellers bare body. De ligger jo så godt nedi dyner og ulltepper når det er litt kaldt på tur uansett, og da synes jeg det bare ble knotete å skulle ta på genser. Lettere å følge med på temp i body. Husker jeg hadde masse fine bomullsklær jeg ikke fikk brukt fordi jeg stort sett brukte ull fra slutt september til april. Husker det var for varmt med pysj i starten med føtter, og brukte mest sånne med korte armer og ben.

Vi har ikke barn fra før, men har hørt av flere med sommerbarn at lette bomullsklær er gull! Vi får jente og satser på bleie og bomullskjoler på de varmeste dagene.
Blir spennende å se hva slags sommer vi får.

Back
Topp