Hva bør man ha av klær helt fra starten av egentlig? Noen som har en bombesikker og enkel liste?
Jeg skal strikke noen jakker, tepper, en bukse eller to, pluss litt luer og sokker. Trenger jeg noe mer enn bodyer og pysjamaser da? Hvor kaldt skal det være for at man trenger ulldress?
Du får alltid bruk for ulldress så det hadde jeg kjøpt inn. Er du førstegangs? Ikke kjøp for mye, kjøp heller etterhvert som du ser hvilke behov du og lille har. Jeg kjøpte og fikk all slags! Men endte opp med altfor mye klær og altfor mange duppedingser som aldri ble brukt.
Nå venter jeg nr 3, en stor overraskelse. Jeg har absolutt ingenting annet en 1 sprinkelseng igjen etter de to andre.
Babyen trenger bare det aller mest nødvendige de første dagene/ ukene.
Klær
Kjøpte selv antrekk for 7 dager og netter Så supplerer du
En god bilstol
En god vogn eller bæresele
En god ulldress
Bleier og stellekluter
En god rumpesalve
En god lue
Lunt teppe
En god dundyne og sengtøy
Seng hvis du ikke vil samsove
Mor og far <3
Så kommer alt det du ønsker deg for å gjøre det komfortabelt for deg selv.
Egentlig føler jeg at vogn kommer inn under her men..
Alt annet du føler vil gjøre hverdagen din enklere eller bedre tilpasset
Mer klær
Stellebord/ stellematte
Stellebag
Vugge
Seng
Ammepute
Vippestol (når babyen blir eldre)
etc
Ikkje kjøp alskens dyre oljer og kremer og dill dall. Du kan like godt bruke en Ts av olivenoljen/ kokosolje. på kjøkkenbenken som en dyr badeolje. Faktisk vil jeg påstå det er bedre.
En god sinksalve trenger ikke være dyr bare sørg for at det ikke er sinkpasta du kjøper.
Purelan funker på alt som er sårt hos mor under amming og er ikke farlig for babyen å få i munnen.
Ha Paracet tilgjengelig etterhvert og kanskje burde stå på første liste hvis den har søsken i barnehage Hehe.
Tror alle tenker de trenger mer en det de gjør! Vi f eks stellte mest i sofaen på et mykt håndkle etter amming og samsov med begge fra de var nyfødt til de var 1,5 år. Vi brukte stellebordet veldig lite, ofte så holdt jeg bare begge mens jeg dusjet og når jeg var ferdig tok far i mot og tørket o fanget etc. Etterhvert som de ble større fikk vi mer bruk for badetkar og stellebord og slikt. Det jeg brukte mest var nok klær, purelan i begynnelsen, vognen, og ullteppene. Nesten alt annet var sekundært