Klær

Første var februar, så der var det ull, men han var også et veldig varmt barn. Men jeg har alt kjøpt en tynn ulldress til maibabyen [emoji85] tynn ull fungerer jo alltid [emoji5]
 
Fikk beskjed om at det var baaaare tull med str 50, men han var plutselig liten i forhold til alle andre unger i familien så vi måtte sende mormora på shopping mens vi var på barsel :p
Føler det er litt sånn at om man kjøper inn masse 50 så er de store, satser man på 56 er de små:p Mannen var rundt snittet stor når han ble født, jeg var veldig prematur så vet ikke hvor stor jeg hadde vært rundt termin. Vanskelig å si hva barna blir. Men får jo ikke gå til termin med tvillinger så de blir vel sikkert litt mindre enn normalt.
 
Har termin 3 mai så kommer til å bruke ulltøyet til oktober-storebror i starten tenker jeg :) her gikk det mest i ull og ull/silke første året
Så deilig med klær fra før, da slipper man litt mer unna den første perioden. Mulig søs har noe jeg kan arve, men det spørs på kjønnet, det er veldig mye i den ene kjønnskategorien :hilarious:
 
Takker! Ja tenker at 50 ikke er særlig vits i jeg heller. Går nok for 56. Og ull, ull/silke. Det er jo mykt og behagelig også. Huff det er mye rart en skal tenke på. Burde sikkert ikke så tidlig.. Men håper virkelig det går bra denne gangen!
Begge mine drukna i 50, så regner med neste også blir noe samme str, men tror eg har noe ull alle str fra de to andre [emoji4]
 
Jeg fødte ei på 52 cm og 3510g i 2017, og hun svømte i str 50 da hun ble født [emoji4] gikk ikke over til 56 før hun var 6 uker gammel [emoji4]
 
Brukte str 50 en stund på min førstefødte også, så skal sørge for å ha litt i den størrelsen. Min gulpet ekstremt, så trengte masse skift (skiftet gjerne flere ganger hver natt). Men det vet man jo ikke i forkant. Er jo ikke så vanskelig å få handlet inn litt ekstra hvis man ser behovet :)
 
Last edited:
Jeg fødte ei på 52 cm og 3510g i 2017, og hun svømte i str 50 da hun ble født [emoji4] gikk ikke over til 56 før hun var 6 uker gammel [emoji4]
Samme her. 52cm og 3655g bruke 50’lenge! Husker vi brettet opp armene.
 
Mai-baby #1 var 52 cm, 3700 g.
Startet med størrelse 44 i silke/ull fra nøstebarn på barsel. Ville at de aller første klærne skulle være ekstra gode. De går ned litt i vekt den første tiden, så følte jeg fikk bruk for det jeg hadde.
Kjøpte ett sett selv nytt, resten kjøpte jeg ubrukt/tilnærmet nytt på finn. Masse fint og i god kvalitet å få kjøpt. Brukte størrelse 50/56 lenge. Ville ikke bekymret meg for å kjøpe ull-klær til en mai-baby. Ull er fint sommer som vinter til de minste. Ullen transporterer varmen bedre enn bomull. De skal ikke ha direkte sol, og helst ikke smøres, så heldekkende i tynn ull er supert.
 
Brukte str 50 en stund på min førstefødte også, så skal sørge for å ha litt i den størrelsen. Min gulpet ekstremt, så trengte masse skift (skiftet gjerne flere ganger hver natt). Men det vet man jo ikke i forkant. Er jo ikke så vanskelig å få handlet inn litt ekstra hvis man ser behovet :)
Herregud gjenkjennbart.. krysser fingrene for mindre gulp denne gangen (er jo lov å drømme). Har heldigvis en bærepose full av smekker etter forrige :p
 
Herregud gjenkjennbart.. krysser fingrene for mindre gulp denne gangen (er jo lov å drømme). Har heldigvis en bærepose full av smekker etter forrige :p

Ja, håper virkelig på det her også. Min slet med refluks første året, så var ekstreme mengder som kom opp [emoji43] Ikke bare klesskift hver natt, men også sengetøy. Har en haug med kluter og smekker her også [emoji5]
 
Det e jammen meg mye å tenke på som man trenger... har også tenkt mye på klær og mai er jo som dere sier en usikker mnd. Eg har termin midt i mai så ser for meg lag på lag om det er litt kaldt... men eg vet ikke asså
 
Haha mine kjemper på over 5 kg og 55 cm sklei rett inn i 56 :knegg:

Husker vi gav vekk et par bodyer i 50 på barsel til noen jeg kjente som fødte dagen etter. Haha... Men 50 i Cubus holdt faktisk et par-tre uker. Var verre med HM klærene. Så veeeldig spent denne gangen på str på baby :Heartbigred
 
Det er stor forskjell på størrelsen avhengig av produsent. Petit bateau er bittesmå og smale, PoP er store og brede. Man må nesten bare teste og se hva som passer for sitt barn. Jo rundere barnet er, desto mer av lengden «krymper» dersom plagget i utgangspunktet er smalt. Brede klær vil bli slaskete på de slanke barna.
De fleste tynnere ullplagg er veldig elastiske og kan brukes lenge og av mange, mens plagg i faste stoffer som er formsydd har mer begrenset bruk.
Jeg sorterer klærne først på størrelse, så sammenligner jeg plaggene med hverandre og «graderer» de.
Da blir noen plagg i størrelse 50 liggende sammen med andre i 68, men flest 56/62. Etterhvert som hun vokser ut av plagg legger jeg dem bare bort, og finner frem plagg som er litt større. Hvilken størrelse de er merket med gidder jeg ikke bry meg med. På den måten får vi tatt i bruk alt vi har, og unngår å måtte legge vekk ubrukte klær som er for små før de blir funnet frem.
Mellom noen størrelser er det større spenn enn mellom andre, selv fra samme produsent. 68 og 74 går mye om hverandre. Det samme med 80 og 86. De er mange ganger tilnærmet like. 92 er imidlertid veldig mye større enn 86. Vår datter på 3,5 år (94 cm, 13 kg) bruker nå 92 og 98. 104 er gigantisk til henne. Andre på samme alder bruker allerede 110. Siden hun er slank kan hun fortsatt bruke strømpebukser i 80/86. Kusinen hennes på 2,5 er lavere, men betraktelig rundere, og må ha mye større strømpebukser.
Det er mange faktorer som spiller inn ;)
 
Alle mine barn har vært store og vi har aldri brukt strl 50. De to første på 4000 og 4206 gikk rett inn i 56 og sistemann på 5163 brukte vi 62 allerede på fødestua..
 
Er det noen med forslag til hvor vi får kjøpt kjønnsnøytrale klær, som ikke bare er kjipe hvite og grå?
 
Er det noen med forslag til hvor vi får kjøpt kjønnsnøytrale klær, som ikke bare er kjipe hvite og grå?

KappAhl! Newbie har kjempemye fint og kjønnsnøytralt❤️
 
Back
Topp