Jeg har gått på COS-kurs, lest boken skrevet at de som "fant opp" COS, lest flere andre bøker om håndtering av egne følelser i møte med barnet, osv, uten at jeg føler det har hjulpet meg betraktelig..
Toåringen trykker til tider på alt av knapper. Om det kommer på toppen av dårlig søvn, sulten, sliten, lei meg, så ja, da blir det kjefting. Jeg brøler ikke, men jeg snakker med irritert og sint stemme, kan frese ting som "sitt stille, sa jeg!!" og sånt.
Det med å "hold deg helt rolig og fjern ungen fra situasjonen" blabla går jo ikke i veldig mange situasjoner.
Skal vi ut, MÅ han ha klær på seg. Å fjerne fra situasjonen ville vært det samme som at ok, da kan vi ikke gå ut da - og ut MÅ man jo.. Vi må på jobben, vi må på butikken, vi har avtaler (eller hadde, da, før korona). Vi MÅ opp i bilstolen. Han SKAL pusse tenner. Vi MÅ skifte bæsjebleien. osv.
De situasjonene hvor jeg kan fjerne ham/meg/andre ting og på den måten få slutt på situasjonen, går som regel greit, men når det er noe vi bare MÅ, og han spreller, løper vekk, blir "glassmanet", slår/klorer (åhhåhhååå som det trigger...), da blir jeg sint, og ja, da utøver jeg det jeg selv vil definere som kjeft, uten at det involverer brøling eller navnekalling.