Ventet på den en vs flere kommentaren , men nei det trenger ikke være stor forskjell , det kommer mer an på barna er min mening å vi har igså hatt en drøss av tøffe tider , lite søvn , sykdom , inn og ut sv sykehus, unge som ikke hører osv . Men jeg tenker ikke å skrive noe mer om mitt barn og vår situasjon , skjønner ikke hvorfor man skal reagere så veldig på st noen sier de ønsker å unngå å kjefte og har kjeftet lite. Men når man sier det skal det visst være fritt fram å komme med kommentarer om både det ene og det andre som fri oppdragelse , enebarn, enkle barn osv.
Siste ord fra meg kjenner jeg i denne saken.
Ehm altså, SELVSAGT kommer man med den kommentaren.. Det er pretty obvious at det er STOR forskjell på én og flere barn når det gjelder dette temaet! Og vi som har flere/mange, hadde ikke nevnt det dersom det ikke var erfart. Vi har også "bare" hatt ett barn en gang. Jeg var en rolig mamma som ikke følte mye behov for (eller ønsket) å kjefte på barnet mitt. Nå har jeg 4, og oh boy,- det er heftig forskjell! Når man har én og har våkenetter feks, henter man seg på et vis inn igjen. Evt når barnet endelig sover etter to sykenetter, sover det kanskje som en sten tredje natt. Med flere derimot, kan man da ha 2 sykenetter på hvert barn, på tur. Man sover kronisk MYE mindre for hvert barn man får! Og det = mindre tålmodighet og overskudd for de fleste med menneskelige gener. Jeg er fortsatt en mor som forsøker å holde meg rolig, og jeg ønsker fortsatt aldri å kjefte på barna mine. Men med 2 timer søvn 5 eller 8 netter på rad, og så fullt trøkk hver dag, ja, da kjefter man dessverre av og til. At det kommer mer an på barna, er en sannhet med moderasjoner. Selvsagt har det en del å si (som jeg også skrev tidligere, vi har en veldig rolig og en veldig turbo og de andre et sted der imellom), men altså, for hvert barn du plusser på, har du automatisk mye mer jobb. Og da mener jeg jobb som ikke har noe som helst med barnas lynne å gjøre! Du må mate, skifte bleier, plukke opp maling fra gulvet, ta med på avtaler osv osv HVER eneste unge. Og all jobb gjør ting mer og mer travelt, mindre søvn, mindre egentid, mer stress, igjen = mindre tålmodighet og overskudd. Så å si at det er ikke er relevant å "trekke det kortet", er noe kun de med ett barn kan si. Jeg trodde du hadde flere jeg, men skjønte nå at det er feil... Og ja, det er flott at du ønsker å kjefte lite, og også gjør det ifølge deg. Det er bare det at det høres ut som at du liksom har tatt et valg andre ikke har tatt, om at DU ikke ønsker det, at DU får til å ikke gjøre det, mens andre feiler.. Vi andre som sier vi kjefter av og til, har også et ønske om å ikke gjøre det. Men når overskudd og tålmodighet svikter, blir det dessverre til at man kan lirke ut av seg kommentarer av mindre hyggelig art. (selv om jeg ALDRI har bannet eller svertet som kjefting også her betegnes som, og mener at det da er på grensen til verbal mishandling). Og jeg tror bare ikke helt på at noen som faktisk irettesetter sine barn, ikke av og til hever stemmen/høres irritert eller sint ut (i mine øyne det jeg kaller kjefting). Bare fint om du ikke svarer altså, så slipper jeg bruke mer tid på å svare deg igjen

. Men jeg klarte ikke å la være å skrive dette her...