Kjøpe gåstol?

Livet er hardt? Du vet det finnes folk som absolutt ikke kan holde igjen av diverse årsaker, er ikke sånn at de velger det selv.
Selvsagt er det en helt unødvendig kommentar å skrive av den personen

Du skjønte antageligvis at det var ment med humor[emoji6] og joda om man setter alt på spissen finner man alltid enkelttilfeller av det meste.

Det er ganske mange som har det problemet dessverre.

Joda, det er det nok, så da er det ikke greit at jeg ikke tar med barna mine på do? Bare lurer siden det bøir så reaksjoner på det. Folk må da virkelig få gjøre som de vil.

Det er ikke krise om han snubler og faller litt. :) Er vel hjørnene på bordet som er skumlest. Gåstol er ikke anbefalt.
Det med at gåstol ikke er anbefalt er bare tull. Barn som har fått påvist hoftedyspasi skal helst ikke sitte i gåstol.
Legene trodde vår datter var født med dette så de tok ultralyd og røntgen. Når det ble avvist spurte jeg overlege og det var helt greit. Men det kommer jo an på hvor gammelt barnet er. Man burde ikke ha barnet der lenge av gangen før de kan reise seg selv. Ca ved 6-7 mnd alder.
Var det vi fikk beskjed om.

Vi kommer til å ta ned gåstolen fra loftet når han klarer å reise seg. Brukte det på vår datter. Hun koste seg masse og løp rundt.
Det beste av alt er at hun ikke fikk tak i noe "farlig" så jeg fikk laget middag, gått på do etc uten å bekymre meg.
Blir de slitne setter de seg ned.
Bedre med gåstol enn å sitte i en stol hele tiden synes jeg.

Det med at gåstol ikke er anbefalt er bare tull. Barn som har fått påvist hoftedyspasi skal helst ikke sitte i gåstol.
Legene trodde vår datter var født med dette så de tok ultralyd og røntgen. Når det ble avvist spurte jeg overlege og det var helt greit. Men det kommer jo an på hvor gammelt barnet er. Man burde ikke ha barnet der lenge av gangen før de kan reise seg selv. Ca ved 6-7 mnd alder.
Var det vi fikk beskjed om.
Nei det er ikke tull
Fysioterapeuter ambefaler det ikke å jeg velger å høre på de

Nei det er ikke tull

Mhm. Fysio her sa på motorisk treff at om man alt hadde kjøpt en, så ikke kriise, kunne bruke den i korte stunder av gangen, men det var ikke noe de anbefalte å skaffe, og at det trente ikke de rette musklene eller balansen i forhold til å lære å gå. Vekta på rygg og bekken blir vel også feil, siden det de gjør er en kombinasjon av å sitte eller henge og å gå (jeg har sett flere ulike så vet ikke hvilken som er vanligst liksom). Men det er jo ikke det man gjør ellers, sitte og gå samtidig. Blir andre bevegelser enn når man bare går. Men altså ikke kriiise for noen minutter om dagen, sa hun.

Nei det er ikke tull

Her sa fysio at de fint kan brukes med måte etter barnet har reist seg opp selv, så tror informasjonen spriker en del...

Her har det gått helt fint, blir det nød så klarer jeg faktisk å vente til mannen eller storesøster kommer hjem. Ellers har jeg både vippsestoø og lekegrind[emoji106]

Ingen skriking her heller, om du trodde det, alikevel aldri hatt med babyen på do[emoji6]
Så praktisk og deilig for deg at du har unger som kan være litt alene. Men det er vennlig vanlig at de ikke liker det.
Prøvde å si at det ikke er alle som kan settes i lekegrind el. Her var det hylskrik. Så måtte ta de med meg overalt. Og jeg har behov for å gå på do i løpet av 8/9 timer.

Her sa fysio at de fint kan brukes med måte etter barnet har reist seg opp selv, så tror informasjonen spriker en del...

Det er pga det at de blir hengende på hofta. Når de er så store så tåler de det. Men barn som går i gåstol går oftere på tærne og de lærer ofte å gå senere, både fordi de ikke går "naturlig" i en gåstol og fordi de mangler bevegelsesfriheten

Nei det er ikke tull
Mulig fysioterapeuten ikke anbefaler det. Vi velger å høre på legene på sykehuset som jobber med dette hver dag. Man skal uansett ikke la barnet sitte der over lengre tid /bruke det som barnevakt.

Grunnen til at det blir frarådet er at det pasifiserer den naturlige utviklingen av muskulatur og at barna går på tå slik at achillessenen blir for kort slik at barna blir gående på tå.
Dog skal det mye til at det skjer. Da er det snakk om timesvis hver dag over en lengre periode.

Dette tema er det diskusjoner innad i fysiomiljøet, og det er ikke noe fasitsvar. Du kan spør 10 ulike fagpersoner, og få 10 ulike svar. Det samme gjelder lekegrind , vippestol osv.

Det er pga det at de blir hengende på hofta. Når de er så store så tåler de det. Men barn som går i gåstol går oftere på tærne og de lærer ofte å gå senere, både fordi de ikke går "naturlig" i en gåstol og fordi de mangler bevegelsesfriheten

Den vi hadde til storesøster var fin der, den stilte seg etter barnet så hu faktisk måtte stå selv, satt hun seg så gikk hu i gulvet[emoji51] så den hang hun ikke i hoftene i heldigvis. Men viktig med moderat bruk! Derfor tenker jeg at gåstol kan være fint når man f.eks må gå på do

Så praktisk og deilig for deg at du har unger som kan være litt alene. Men det er vennlig vanlig at de ikke liker det.
Prøvde å si at det ikke er alle som kan settes i lekegrind el. Her var det hylskrik. Så måtte ta de med meg overalt. Og jeg har behov for å gå på do i løpet av 8/9 timer.

Veldig. De aller fleste unger sover jo i løpet sv en dag så hadde nok klart det uansett[emoji5] sa ikke at det er galt å ta de med heller, men for meg er det ikke aktuelt.

Vel. Dersom du klarer det på 10-30 sek har du trolig skjørt, neppe underbukse. Og vasket ikke hendene ;-)

Tror du skjønte poenget mitt jeg, så nå er du bare vrang. Hva du gjør er meg veldig lilegyldig egentlig, ha de med på do for min del, jeg svarte ts jeg, som etterspurte løsninger så hun faktisk kan gå på do alene. For det finnes de som ønsker seg de sekundene med privatliv[emoji6] jada, privatliv fra en baby, så slem er jeg[emoji23]

Veldig. De aller fleste unger sover jo i løpet sv en dag så hadde nok klart det uansett[emoji5] sa ikke at det er galt å ta de med heller, men for meg er det ikke aktuelt.

Her hadde jeg ikke noe valg. De sov ikke for seg selv som baby med mindre jeg trillet i vogn. Yngste ble lagt i vippestol på badet, men 30 sekunder med hylskrik mens jeg hjalp eldste med å vaske håret kunne resultere i opptil en time med trøst før hun roet seg igjen. Og når de nærmet seg året kunne de jo sove en times tid sammenhengende, men ikke alltid sovetid samstemte med mine dobehov. [emoji12] Eldste hadde en periode med seperasjonsangst og jeg ikke gå i et annet rom uten at han kom hylende etter.

Velger å tro jeg ikke er alene:
b5889dc31884b394bf2bb8a32e6aaa19.jpg

ba1d94bfc073771e8bc73fd5565e9ae4.jpg

393bf343856e8ac2079ac2a4953f4c50.jpg

80fce77d0d91031b4ded7b5b965ced97.jpg

1879b6749da83b40217852dd4cf642da.png

[emoji849][emoji12][emoji28]

Nei det er ikke tull
Det spørs hvem man snakker med. Med eldste sa de at det var fyfy. Med yngste og ny person så var det greit så lenge den var stilt inn sånn at barnet satt og måtte reise seg opp for å gå. Så dette er de uenige. Men da får man selv velge hvem man vil høre på.

Jeg har brukt grind når jeg måtte noe og yngste ikke kunne være med. Han elsker grinda ( noe man ikke veit før man har prøvd). Han gikk når ham var 11 mnd. Han fikk langs bord fra han var 9 mnd. Ikke noe problem med grind. Ellers så er alt her barnesikret. har dør til kjøkkenet som er lukket, grind til rommet til eldste, utgangsdøren er altid låst alt av ting som kan være farlig er fjernet. Han er nå 1.5 år og fortsatt veldig aktiv. Satt sammen ny seng til eldste I stad og plutselig hadde begge barne tusj på hele kroppen. Hehe. Ble litt usikker på jeg skulle le eller grine. Eldste har aldri tenkt på sånt så enten var det yngste sin idé eller så har hu lært det i bhg. Akkurat nå sitter han I tripptrapp stolen for å ikke skade seg/ tøye strikken mer fordi vi venter på pappaen som vi ikke har sett på 1.5 uke.

Her hadde jeg ikke noe valg. De sov ikke for seg selv som baby med mindre jeg trillet i vogn. Yngste ble lagt i vippestol på badet, men 30 sekunder med hylskrik mens jeg hjalp eldste med å vaske håret kunne resultere i opptil en time med trøst før hun roet seg igjen. Og når de nærmet seg året kunne de jo sove en times tid sammenhengende, men ikke alltid sovetid samstemte med mine dobehov. [emoji12] Eldste hadde en periode med seperasjonsangst og jeg ikke gå i et annet rom uten at han kom hylende etter.

Men hva så? Skal ikke jeg få lov å mene noe for meg selv av den grunn? Påsto jeg noen gang at det er unormalt? Eller at folk gjør feil når de tar med babyen på do?

Ser ikke helt hvorfor jeg får masse quotes for å skrive et svar basert på min mening, ettersom det virket som at ts syns det var ugreit å ha med baby på do, derfor skrev jeg det jeg skrev. Snakk om fjær og ti høns a? Her får jeg kommentarer som "privatliv fra en baby????" Som om det er så sjokkerende og "da bør man ikke ha baby" nei vel, da får folk mene det, ønsker jeg å gå på do alene så gjør jeg det. Jeg er hverken dårlig mor, ufin eller unormal av den grunn. Ikke driver jeg skrikekur heller.

Låner noen av disse bildene til et babyshower kort :P

Back
Topp