Kjøpe gåstol?

Gravidstudine

Flørter med forumet
Jeg har en baby på 10 måneder som er veldig ivrig med å reise seg opp, slippe taket og går noen få skritt. Han er veldig ustødig og jeg må være rett i nærheten hele tiden for å forhindre fall. Så er det jo sånn at jeg av og til har behov for å gjøre ting der jeg ikke kan sitte rett ved siden av han, men det føles veldig skummelt å la han styre rundt på egen hånd selv bare for et lite øyeblikk.

Har dere erfaring med bruk av gåstol, lekegrind eller andre tips til hvordan jeg trygt kan la han være litt for seg selv? Jeg mistenker at lekegrind ikke vil være populært hos denne karen, dessuten synes jeg det er litt skummelt å la han styre i sprinkelsengen også nå for tiden og tenker derfor at han fint klarer å slå seg i lekegrinden også. Gåstol med sikkerhetssele må vel være et ok alternativ?

Eller er det lurere å kjøpe en hjelm?? Haha

Så bra at han reiser seg opp selv og har lyst til å begynne å gå! Han blir stødigere jo mer han øver. Unger har ikke vondt av å få en blåflekk eller to heller altså, heller et par blåflekker enn at han må gå rundt med hjelm på seg?! Jeg ville barnesikret litt rundt omkring, type kanter og hjørner.. eventuelt lekematte på gulvet.. og heldigvis er det sommer så han kan gå barbeint - det er mye enklere å lære seg å gå da [emoji4] ingen erfaring med gåstol eller lekegrind dessverre.

Det er ikke krise om han snubler og faller litt. :) Er vel hjørnene på bordet som er skumlest. Gåstol er ikke anbefalt.

Lurte litt på det med at gåstol ikke er anbefalt, gjelder ikke det mer før de kan reise seg osv? Tenker jo ikke at han skal sitte oppi der så lenge av gangen, men f.eks. mens jeg er på do/lager mat osv, type 2-3 minutter av gangen... Vet jo at alle barn slår seg litt, men jeg synes det var litt tidlig å begynne å gå og han har allerede hatt et par ganske harde fall - selv om jeg passer på! Blir litt vanskelig å dekke hele første etasje med myke matter, han holder seg jo ikke på krabbematta i et halvt sekund en gang ;-)

Lurte litt på det med at gåstol ikke er anbefalt, gjelder ikke det mer før de kan reise seg osv? Tenker jo ikke at han skal sitte oppi der så lenge av gangen, men f.eks. mens jeg er på do/lager mat osv, type 2-3 minutter av gangen... Vet jo at alle barn slår seg litt, men jeg synes det var litt tidlig å begynne å gå og han har allerede hatt et par ganske harde fall - selv om jeg passer på! Blir litt vanskelig å dekke hele første etasje med myke matter, han holder seg jo ikke på krabbematta i et halvt sekund en gang ;-)
Her er min på snart 10 mnd, ble heldigvis tatt av mannen (han måtte bare ta bilde først [emoji849])

Så med to veldig aktive barn så vet jeg at så lenge man har barnesikret det man burde av skarpe hjørner, stikkontakter osv så må man nesten la de lære seg selv noe de gjøre overraskende fort, slår nesten ikke hodet lengre for de få gangene han faller nå så løfter han hodet.

Dette er en naturlig del av utviklingen dems og ville ikke kjøpt gåstol eller hjelm selvom jeg forstår det kan være tøft for mammahjertet

Last edited:
Skjønner hva dere sier og er jo delvis enig, det var egentlig helsesøster som satte meg på tanken om å kjøpe lekegrind for å ha han sikret når jeg ikke kan følge med for korte stunder. Jeg har aldri brukt hverken lekegrind eller gåstol til storebror, men han var mye mer forsiktig av seg. Derfor ble jeg litt usikker. Kanskje lekegrind i så fall er det beste alternativet :-) Takk for innspill!

Her er min på snart 10 mnd, ble heldigvis tatt av mannen (han måtte bare ta bilde først [emoji849])

Så med to veldig aktive barn så vet jeg at så lenge man har barnesikret det man burde av skarpe hjørner, stikkontakter osv så må man nesten la de lære seg selv noe de gjøre overraskende fort, slår nesten ikke hodet lengre for de få gangene han faller nå så løfter han hodet.

Dette er en naturlig del av utviklingen dems og ville ikke kjøpt gåstol eller hjelm selvom jeg forstår det kan være tøft for mammahjertet

Men kan jeg spørre, hva gjør du med minstemann når du må på do og er alene hjemme med barna?

Men kan jeg spørre, hva gjør du med minstemann når du må på do og er alene hjemme med barna?
Barnesikret stue og grind inn til stua [emoji4]

Vi er ofte alene siden mannen jobber lange dager, passer alltid på at han har leker han liker på gulvet og rydder vekk alt mulig som han kan ødelegge seg på eller som vi ikke vil ha ødelagt, det går seg til men man kjenner jo nervene i begynnelsen til man har gjort det noen ganger

Hadde heller hatt grind eller noe sånt, enn gåstol. Er ikke bra motorisk med slike. Bedre da å begrense området hvor de kan få utfolde seg, og evt barnesikre det som er nødvendig. Det er jo bare en liten periode før de blir stødigere

Hadde grind fra min var på samme alder som din, vi brukte den noen måneder før han klatra ut selv, men da hadde han bedre kontroll (gikk da han var 10 mnd) og farta rundt med ei gåvogn fra Brio-anbefaler den, du kan lesse den med litt tunge bøker så går det ikke så fort, og en kan stille inn hjulene så det ikke går så fort. Han pleide å sitte i badekaret når jeg var på do, med noen leker (helst en dorull da, men ble så mye rot). I dusjen satte jeg han bare i bunnen og så hadde han leker der og. Funka fint :) måtte bare passe på å skylle håret litt unna han :)

Vi har hatt grind og det fungerer supert om ungen ønsker å være der. ;) Også da ungen ble mer mobil.

Hadde grind fra min var på samme alder som din, vi brukte den noen måneder før han klatra ut selv, men da hadde han bedre kontroll (gikk da han var 10 mnd) og farta rundt med ei gåvogn fra Brio-anbefaler den, du kan lesse den med litt tunge bøker så går det ikke så fort, og en kan stille inn hjulene så det ikke går så fort. Han pleide å sitte i badekaret når jeg var på do, med noen leker (helst en dorull da, men ble så mye rot). I dusjen satte jeg han bare i bunnen og så hadde han leker der og. Funka fint :) måtte bare passe på å skylle håret litt unna han :)

Haha, min er også helt fasinert av doruller! Badekar var lurt, det har ikke vi, men har av og til fått han til å sitte et lite minutt i skittentøyskurven.....

Jeg har hatt gå stol til begge mine.
Brukte ikke lenge om gangen. Og det var helt supert[emoji6]

Takk for svar alle sammen, da blir det grind :-) Selv om jeg er litt fristet til å kjøpe hjelm med tannbeskytter, albue- og knebeskytter, sumodrakt og gåstol med sikkerhetsseler.

Haha, min er også helt fasinert av doruller! Badekar var lurt, det har ikke vi, men har av og til fått han til å sitte et lite minutt i skittentøyskurven.....
Lurer meg på om han ikke hang litt i vippestolen også, selv om han var litt stor. Husker faktisk ikke helt ;)

Barn trenger å lære livet uten for mange hjelpemidler. Og det er din jobb som mamma å sørge for at han ikke slår seg ihjel. Men såklart han ikke gjør det bare fordi du må gjøre andre ring innimellom.

Her tar jeg han med på do :) setter han på gulvet og gir han noe å leke med.. ellers har det vært en periode nå hvor jeg faktisk ikke får gjort så mye annet enn å passe på hele tiden. Det har roet seg litt nå, for han har blitt mer stødig og jeg trenger ikke lenger stå rett bak hele tiden :p men sånn er det tenker jeg. Husarbeid får komme i andre rekke ;)

Edit: har forresten brukt vippestolen hvis det er helt krise, men det er det sjelden :)

Gåstol er frarådet.

Sett han heller i spisestol (evt med seler) hvis du må løpe på do el. Er det lengre perioder du må ha hendene fri så er nok lekegrind greit.

Men altså jeg hadde ikke kjøpt det til en så stor unge. Klarer han å gå et par skritt nå, så tar det sikkert ikke lang tid før han går. Småbarnslivet har sånne perioder som er mer krevende enn andre. Det går over. Om noen få uker tusler han sikkert rundt helt stødig :)

Og at barnet får kjenne litt på hva som kan skje når han ikke er forsiktig kan være nyttig læring. Da mener jeg bumse på rompa uten at du tar han i mot, ikke at han har farlige fall. Sikrer du skarpe kanter, så trenger du ikke nødvendigvis å være rett ved han snart, barn detter som regel på rompa.

Back
Topp