Kjøpe brukte sko til barn

Jeg ser at jeg blir første mot strømmen her ;):angelic:
Her arver barna sko, og det har jeg ikke problemer med.
Det er så vanvittig mye mer som spiller inn på hva slags form og funksjon foten får, enn noen sko man bruker en liten periode i barneårene. Sist jeg sjekket var det vitenskapelige grunnlaget for å anbefale å ikke arve sko såpass dårlig, at jeg ikke syns det veier opp for den miljømessige og økonomiske belastningen det er å kjøpe helt nye sko av alle par til barna.
Tar en sjekk om sålen er hel, og at den ikke er slitt helt skjevt. For føttenes utvikling tenker jeg det er viktigere å sjekke at skoen har en bøyelig og fleksibel såle, helst frem mot fremdelen av foten, og at den ikke klemmer på tærne.

but that's me :angelic:
For min del velger jeg å høre på eksperter somikke anbefaler arving, jeg tar rett og slett ikke sjansen
Selv arvet jeg mye sko Og jeg sliter med rygg og føtter
 
For min del velger jeg å høre på eksperter somikke anbefaler arving, jeg tar rett og slett ikke sjansen
Selv arvet jeg mye sko Og jeg sliter med rygg og føtter

Jeg tråkker feil og har problemer med bein og rygg. Mest sannsynlig fordi jeg arvet sko etter søstera mi som tråkket feil. (Jeg tråkket ikke feil når jeg begynte å gå).
Så helt enig. Jeg koster på meg de hundrelappene for å få nye sko
 
Nye sko her. Føttene våre er mye viktigere enn vi kanskje tenker på i hverdagen. De bærer jo kroppen vår. Er plattfot og det ble ikke oppdaget før jeg ble voksen. Så er ganske opptatt av dette selv.
 
Nei, kjøper ikke brukt sko. Det anbefales ikke. Sko formes etter foten til den som har brukt de først
 
For min del velger jeg å høre på eksperter somikke anbefaler arving, jeg tar rett og slett ikke sjansen
Selv arvet jeg mye sko Og jeg sliter med rygg og føtter

Da velger vi å se på den sjansen litt forskjellig ;)
Jeg er selv fysioterapeut, og valgene mine er basert bl.a. på det veilederne mine i barnefysioterapi sa mens jeg var i praksis for noen år siden. Så lenge skoen ikke er tydelig skjevgått, og da ser man det på sålen, så mente de det gikk fint ut i fra evidensgrunnlaget i forskning.
Hva slags funksjon(sfeil) som oppstår i føttene og ryggen er også avhengig av når og hvordan man lærte å gå, om man krabbet først, hvor mye en har fått gått barbeint/i sokker, hvor stive sålene var i skoene i barneårene, hvor aktiv en har vært, hvor mye i ulendt terreng, for ikke å glemme genetikk osv. osv. Dermed blir en arvet sko en veldig liten variabel i den store sammenhengen.
Så da velger jeg å tenke at den variabelen er såpass liten at det går bra, mens andre ikke tar sjansen. Så tar man det valget man vil ;)
 
Kjøper nye sko til hverdagsbruk, men sparer på noe for å ha i reserve til småsøsken hvis det skulle knipe feks våte støvler, glemt vintersko i bhg en fredag osv. Pensko kan jeg godt kjøpe brukt men har enn så lenge ikke gjort det. Blir jo såvidt brukt.
 
Her har barna brukt arve sko det første året. De blir ubetydelig brukt når de er så små. Toåringen bruker brukte gummistøvler, men disse er også ubetydelig brukt. Skisko og skøyter vil også arves. Brukssko (joggesko,vintersko, innesko) kjøpes nytt.
 
Sko som er brukt av barn som går lite, småbarn, er ok sykes jeg. Men når de er såpass store at de går mye selv og ikke sitter i vogn så kjøper jeg ikke. Sjøstøvler, pensko, bunadsko er greit da de ikke forner seg etter bena på samme måte som joggesko og vinterskon osv.
 
Hadde ikke handlet brukte sko, men har arvet noen. Ser ann hvor mye de er brukt. Hverdagsko blir ikke gjennbrukt. Har noen som har barnet på besøk 2 ganger i mnd. de arver vi en del sko med, uten å ha dårlig samvittighet av det.
 
Selvfølgelig, får mye pent brukte sko da. Mange som har hverdags sko de har brukt 4-5 ganger. Ser ikke problemet.

Jeg har selv solgt klær og spurt om vedkommende vil ha brukte viking sko med på kjøpet eller så kaster jeg dem , og alle takker ja til det. Kjekt med reservesko også . Har ikke gitt med sko som har sett forferdelig ut.
 
Nei,her arves ikke sko. Alle har forskjellige føtter og gange. Størstesnupp på 11 år har veldig smale føtter, mellemstesnupp har lange og brede føtter. De har fått hver sine par i alle år og samme har gutten på 6 år. Kjøpte i mange år brukt tøy til gutten, men ikke brukte sko til noen av de.
 
Da velger vi å se på den sjansen litt forskjellig ;)
Jeg er selv fysioterapeut, og valgene mine er basert bl.a. på det veilederne mine i barnefysioterapi sa mens jeg var i praksis for noen år siden. Så lenge skoen ikke er tydelig skjevgått, og da ser man det på sålen, så mente de det gikk fint ut i fra evidensgrunnlaget i forskning.
Hva slags funksjon(sfeil) som oppstår i føttene og ryggen er også avhengig av når og hvordan man lærte å gå, om man krabbet først, hvor mye en har fått gått barbeint/i sokker, hvor stive sålene var i skoene i barneårene, hvor aktiv en har vært, hvor mye i ulendt terreng, for ikke å glemme genetikk osv. osv. Dermed blir en arvet sko en veldig liten variabel i den store sammenhengen.
Så da velger jeg å tenke at den variabelen er såpass liten at det går bra, mens andre ikke tar sjansen. Så tar man det valget man vil ;)

Det samme lærte jeg av min veileder.
Men hver og en får gjøre som de vil.
 
Har brukt finsko som er arvet, men hun kan ikke gå enda så er jo bare til pynt. Har også brukt vintersko når vi er ute, som er arvet, men igjen så kan hun jo ikke gå. Kommer ikke til å kjøpe brukte sko til å gå med, men kan gjerne ta i mot finsko/skøyter/skisko. Her i huset arver ikke de to eldste guttene sko av hverandre, men finsko og støvler som har vært her hjemme arves. Støvlene de har hatt på skolen og tidligere i bhg arves ikke, da de er mye brukt
 
Da velger vi å se på den sjansen litt forskjellig ;)
Jeg er selv fysioterapeut, og valgene mine er basert bl.a. på det veilederne mine i barnefysioterapi sa mens jeg var i praksis for noen år siden. Så lenge skoen ikke er tydelig skjevgått, og da ser man det på sålen, så mente de det gikk fint ut i fra evidensgrunnlaget i forskning.
Hva slags funksjon(sfeil) som oppstår i føttene og ryggen er også avhengig av når og hvordan man lærte å gå, om man krabbet først, hvor mye en har fått gått barbeint/i sokker, hvor stive sålene var i skoene i barneårene, hvor aktiv en har vært, hvor mye i ulendt terreng, for ikke å glemme genetikk osv. osv. Dermed blir en arvet sko en veldig liten variabel i den store sammenhengen.
Så da velger jeg å tenke at den variabelen er såpass liten at det går bra, mens andre ikke tar sjansen. Så tar man det valget man vil ;)
Det gjør vi og jeg velger altså å ikke ta sjansen samme hvor liten den er .
Glad for at jeg kkke har det såslipper jrg å bekymre meg for om det er min feil når han nå sliter med beina
 
Jeg kjøper nye sko, men har også alltid et par arvede på lur i tilfelle alt er vått. Kjøper heller færre par, og koster på oss de lappene for å få sko som ikke er gått inn av en annen fot først.
 
Har vurdert skoene og bruken. Men har ikke kjøpt finsko enda, her får han gå med hverdagssko til fint... sko koster jo mye penger
 
Mini her har hypermobile ledd. Han fikk ikke sko før han var god nok til å gå ute. Har lært å gå barbeint selvom besteforeldrene ville han skulle få sko til å lære å gå med [emoji2372][emoji28]

Kjøper nye sko til han. Men kunne arvet pensko som flere nevner, kun brukt ett par ganger og som nye [emoji4]
 
Nei, bruker ikke brukte sko om skoene skal brukes mye. Men bunadsko, skisko, skøyter osv går bra :)
 
Kan kjøpe brukte bunadsko, skisko og lignende, sko som ikke er mye brukt eller slitt. Ellers kjøper jeg ikke brukt [emoji4]
 
Back
Topp