Kjøpe brukte klær

Askeladden

Forelsket i forumet
Vårspirene 2021
MayDay2021
Ønsker ikke å bli arrestert på noen måte i denne diskusjonen her.

For at noen kan handle brukt må noen også kjøpe nytt. Det er selvfølgelig miljøvennlig å kjøpe brukt, tenk om alle skulle kjøpt nytt!

Skjønner også at noen faktisk ikke har råd til å kjøpe alt nytt.

Personlig handler jeg kun nytt, fordi barnet mitt er førstefødte ønsker jeg at klærne skal vare til 1-2 barn til. Vi har ingen å arve klær etter. Har sett litt på Facebook, Finn osv. men jeg ønsker ikke å kjøpe av ukjente til samme pris som jeg kan få på salg. Jeg har råd til å handle alt nytt, men kjøper ikke mer enn jeg trenger.

Handler stort sett på 30-70 % rabatt.
Kan ikke huske at jeg har kjøpt noe til full pris.

Hadde det vært billigere å kjøpe brukt hadde jeg kanskje vurdert det.

Ser ofte annonser med skitne og slitte klær der selger skriver, godt brukt, men mye bruk igjen. Det er kanskje meg, men jeg hadde skjemtes om jeg tok penger for enkelte ting folk legger ut.

Greit nok at noen har pent brukt tøy (som nesten ikke ser brukt ut) men det er tydeligvis stor forskjell på hva folk mener med «pent brukt».

Har også sett utslitte sko hvor selger skriver «pent brukt» og andre som skal selge ullklær med flekker og hull.

Selv dumper jeg klær til Fretex om de er flekkete eller har hull.

Mange som ikke vasker ting før de selger det også, skjønner ikke hvem som kjøper slikt jeg...

Jeg selger gjerne brukt tøy, men da er det en søppelsekk stappet til 150-250kr (kommer litt ann på hvor mye ull det er oppi). Jeg er kresen når jeg hiver ting oppi, leverer det jeg finner med hull/flekker til fretex. Men skriver at det kanskje kan forekomme flekker som jeg har oversett.

Jeg har også solgt f.eks nesten nye duckboots i str 22 (brukt et par ganger) da minsten var for høy over vrista (heter det det oppå foten?).

Jeg syns ikke noe om å selge veldig skittent tøy, ei heller helt utslitt tøy. Vi har vært så heldig å arve mye, og jeg elsker gjenbruk:happy:

Skulle gjerne ha arvet av noen som var like flink som meg til å ta vare på tøyet. Men jeg vil ikke kjøpe klær fra ukjente.

Når jeg kjøper klær på 50 %, så forventer jeg ikke at andre skal betale det samme som meg etter det er brukt. Helt sinnsyke priser enkelte skal ha for flekkete og slitt tøy.

Jeg kjøper heller en ullpysj på salg til 150 kroner enn å kjøpe en brukt til samme prisen eller høyere.

Fint at man kan få igjen litt den dagen man ikke trenger tøyet selv, for man bruker jo masse penger på det. Men mange har urealistiske forventninger om hva klærne deres er verdt.

En ting er jo om man stapper full en pose og selger den for slikk og ingen ting. Eller om man har kvalitetsklær som nesten ikke er brukt eller er pent brukt, så kan man jo få en grei pris.

Men å forvente at man skal få en 2.000 kroner for en remapose med slitt ull blir for meg litt drøyt.

Skulle gjerne ha arvet av noen som var like flink som meg til å ta vare på tøyet. Men jeg vil ikke kjøpe klær fra ukjente.

Når jeg kjøper klær på 50 %, så forventer jeg ikke at andre skal betale det samme som meg etter det er brukt. Helt sinnsyke priser enkelte skal ha for flekkete og slitt tøy.

Jeg kjøper heller en ullpysj på salg til 150 kroner enn å kjøpe en brukt til samme prisen eller høyere.

Fint at man kan få igjen litt den dagen man ikke trenger tøyet selv, for man bruker jo masse penger på det. Men mange har urealistiske forventninger om hva klærne deres er verdt.

En ting er jo om man stapper full en pose og selger den for slikk og ingen ting. Eller om man har kvalitetsklær som nesten ikke er brukt eller er pent brukt, så kan man jo få en grei pris.

Men å forvente at man skal få en 2.000 kroner for en remapose med slitt ull blir for meg litt drøyt.
Jeg solgte en stappa søppelsekk + en stappa bærepose med diverse (alt fra jakker, dresser, tøy som er supert i bhg, litt ull osv) for 300kr. Jeg var fornøyd med å få det ut av hus, og hun var fornøyd med å ha fått tak i masse tøy til en billig penge :) jeg har også solgt en ullpakke (tror det var sånn 5 sett med tights og topp + en dress og to pysjer) for 200. Jeg vil nemlig bli kvitt det. Så jeg legger ut, gir det 2-3 dager. Hvis det ikke er noe interesse så går det til fretex.

Vinterposen fra easygrow (?) solgte jeg for 400, forsvant ila 15min. Jeg ser andre legger ut for nesten 1500, og den blir liggende i lange tider :shy:

Men ja, det er nok mange som har litt urealistiske forventninger :p

Vi er super glad før vi arver til vår eldste gutt. Har spart masse på det. Jente kjøper vi til med gir det vidare til søsken barn . Det vi har kjøpt på Finn er en stapp ful svart sekk med duplo til 500kr.
Og en hel boks med lego. Klær kjøper vi ikke på Finn. Vi selger ikke heller der. Men enig det er mye rart Ibland .

Igjen så er det vell som med vogner, markedet bestemmer prisen. Du kan vell prøve å selge slitte brukte klær for en halv million diamanter, men det er jo ikke dermed sagt at jeg vil ha dem. Jeg bestemmer jo hva jeg er villig til å betale. Og jeg vet at jeg har betalt langt over prisen som andre vil betale samme klærne hos meg. Har nemlig mye klær jeg endte opp med å måtte selge videre som aldri ble brukt fordi det ikke passet. Og selv 20 kr plagget synes vist mange blir for dyrt. Men selv betalte jeg 50 kr for de samme plaggene. Så handler jo bare om at jeg betaler mer enn mange andre er villige til å betale. Sånn er det. Kanskje en dag så bestemmer jeg meg for å gå ennå mer i tap. Det er jo opp til meg å min økonomi å bestemme om vi klarer å vente.

Ønsker ikke å bli arrestert på noen måte i denne diskusjonen her.

For at noen kan handle brukt må noen også kjøpe nytt. Det er selvfølgelig miljøvennlig å kjøpe brukt, tenk om alle skulle kjøpt nytt!

Skjønner også at noen faktisk ikke har råd til å kjøpe alt nytt.

Personlig handler jeg kun nytt, fordi barnet mitt er førstefødte ønsker jeg at klærne skal vare til 1-2 barn til. Vi har ingen å arve klær etter. Har sett litt på Facebook, Finn osv. men jeg ønsker ikke å kjøpe av ukjente til samme pris som jeg kan få på salg. Jeg har råd til å handle alt nytt, men kjøper ikke mer enn jeg trenger.

Handler stort sett på 30-70 % rabatt.
Kan ikke huske at jeg har kjøpt noe til full pris.

Hadde det vært billigere å kjøpe brukt hadde jeg kanskje vurdert det.

Ser ofte annonser med skitne og slitte klær der selger skriver, godt brukt, men mye bruk igjen. Det er kanskje meg, men jeg hadde skjemtes om jeg tok penger for enkelte ting folk legger ut.

Greit nok at noen har pent brukt tøy (som nesten ikke ser brukt ut) men det er tydeligvis stor forskjell på hva folk mener med «pent brukt».

Har også sett utslitte sko hvor selger skriver «pent brukt» og andre som skal selge ullklær med flekker og hull.

Selv dumper jeg klær til Fretex om de er flekkete eller har hull.

Mange som ikke vasker ting før de selger det også, skjønner ikke hvem som kjøper slikt jeg...
Så glad som jeg er i bruktkjøp, så er jeg fortsatt helt enig med deg i det du skriver. Det er utrolig at folk ikke vasker det de skal selge. Jeg synes det er frekt å selge noe som er skittent og ødelagt, med kommentar om «går sikkert vekk i vask» eller «lar seg lett reparere». Så vask det da! Reparer det! Legg det ut til salg når det er helt og rent! Det der er en av de tingene som virkelig irriterer meg. Jeg handler mye brukt, men kjøper ikke hullete ting og er tingene skitne (ikke alle som opplyser om det i annonsen en gang), så skal jeg ha avslag i pris for vaskejobben. Er jo faktisk ikke sikkert det går vekk i vask heller. En gang var det noen som prøvde å selge meg brukte sko med hull i! Ærlig talt, det hører hjemme i søpla.

Når det er sagt, så er det veldig mye bra å få brukt til en billig penge. Men blodsugere finnes det overalt, de som vil klemme makspris ut av skit og lort. Så man må luke ut de useriøse. Og det kan være tidkrevende og litt jobbete å først tråle etter brukte skatter, for så å måtte vaske/reparere. Så ingen pekefingre fra meg på at man ikke kjøper alt brukt, markedet slik det er nå er ikke helt optimalt eller tilrettelagt for gode og effektive bruktkjøp.

Men jeg vil gjerne komme med noen gode tips og litt tanker rundt det å kjøpe brukt. Å kjøpe brukt handler ikke kun om å spare penger. Det handler ikke kun om miljø. Det er også litt det med «hvorfor ikke». Man kan anse bruktmarkedet som et hvilket som helst annet marked. Du vurderte å kjøpe brukt, men fant ikke varen du var interessert i på bruktmarkedet. Så da gikk du til det markedet/den butikken som hadde varen du så etter til rett pris for deg. Poenget er at du jo faktisk så på bruktmarkedet først, eller anerkjente at det var en mulighet. Så det var ikke selve det å kjøpe brukt som var problemet her, det var prisen og kvaliteten. Og det er helt fair og rimelig. Ingen miljøentusiast kan klandre deg for det. Grønn som jeg er, så gikk jeg også lei av bruktkjøp til baby. Det var etter at jeg kjøpte en vare som selger påstod var hel og fin, men ved nærmere ettersyn hjemme og i godt lys viste seg å være full av jordslag og musebæsj. Faktisk. Da var jeg lei, og resten av innkjøpene ble nye.
Så til de gode tipsene: hold et halvt øye med bruktmarkedet. De gode varene til god pris, går som regel kjapt. Så huk av på «nyeste» enten det er annonse på finn eller innlegg på Facebook. Det andre tipset er å kjøpe de store og dyre tingene brukt. Seng, vogn, møbler (ikke madrasser). De er lettere å se over og vurdere prisen på, enn en klespakke med 100 plagg. Sett deg gjerne opp på «ønskes kjøpt» der det går an. Veldig mange orker ikke lage annonser, men selger gjerne når de ser at noen vil kjøpe. Plutselig får du ting gratis til og med. Og stol på magefølelsen din. Føler du deg ikke tilpass, er selger litt iffy eller pågående, har annonsen veldig lite informasjon om vesentlige ting, så bare hopp over den og ikke kjøp. Og det siste tipset: ikke bli lei deg om du går på et bomkjøp. 1/10 bruktkjøp jeg har gjort har vært bomkjøp. Det vil si at varen har mangler det ikke ble opplyst om, eller ikke var som forventet av andre årsaker. Det skjer. Men i de fleste tilfellene er det gode kjøp. Og det man sparer både i penger og miljø på de gode kjøpene, veier i stor grad opp for bomkjøpene.

Jeg handler kklær på ene bruktbutikker her. De selger hele fine til nesten ikke noe. Kjøpte masse klær til eldste på Facebook men var. Nok overpriset utfra alder og utseende på klærne. Har kastet en del av det. Liker klær jeg kan se på før jeg kjøper og da sekker med klær er håpløst. Barna arver av hverandre det som kan arves. Min sønn på 4.5 år er veldig søt i elsa parkdress.

Har aldri kjøpt brukt. Det sitter langt inne å gjøre det og vi trenger heller ikke å gjøre det. Kjøper alt nytt til eldste som yngste arver. Har solgt mye klær da, men til lav pris, enda det er klær til flere tusen og alt er helt og rent. Det som har hull/slitt, kastes.

Vi har vært så heldige å arvet masse tøy og vært kjempe glad for det. Det vi ikke har arvet har jeg solgt videre. Ser ingen grunn til å kjøpe nytt hvis det brukte tøyet er like fint, har arve tøy som igjen mine tre har arvet etter hverandre. Mye bedre både for miljøet og godt vasket tøy har også mye mindre miljøgifter.
Når det er sagt så synes jeg også det er en uting med overpriset tøy av dårlig kvalitet, men min erfaring er at de fleste selger helt og pent tøy.

Jeg har kjøpt mye bruksgjenstander brukt, men klær er vanskelig synes jeg. Vi arva en god del fra venner i begynnelsen og det var klær som var arvet fra før av, men i god stand så har litt høyere standarder på bruktklær. Sikkert dust, men sånn har det en gang blitt. Har lett meg ihjel etter gode ullpakker på finn og marketplace nå men det er altså mye ræl der ute. Så da blir det å holde utkikk etter gode tilbud heller :)

Klær som har gulpeflekker og rifter er bedre å gi vekk til tekstilinnsamling eller fretex. Klær som kanskje er litt slitne i fargen men rene og hele kan gis til krisesenter eller venner. Men ikke selg det til samme prisen som du selv kjøpte det inn for.

Jeg for min del kan ikke forstå hvorfor noen vil kjøpe alt nytt til en baby. Junior her har brukt hver klesstørrelse i alt fra 2-4 uker maks, det hadde vært totalt bortkastet å bruke masse penger på noe han knapt rekker å ha på seg. Vi kjøper brukt, helst store klespakker til 100-400kr ish. Jeg gir til fretex det jeg ikke liker, og kaster det som har hull eller flekker. Jeg synes det er unødvendig av folk å selge skittne/ødelagte klær, så når jeg selger klærne videre etterpå så passer jeg på at det er helt.
Jeg kan kanskje forstå at folk vil ha noe utstyr nytt med tanke på flere barn. Skal du ha en vogn i 10 år istede for 3, vil ikke prisen for en ny en være så hinsides iforhold til bruket. Men klær til babyer blir sjeldent slitt, hvertfall frem til de begynner å bevege på seg og grise med mat. Da kan det liksågodt ha vært 20 barn som har brukt klærne før oss.

Jeg kjøper ikke mye brukt, men selger. Men kjøper da helst merkeklær, som (etter min erfaring) holder seg en del bedre enn klær fra kjedebutikkene.
Utslitte klær selges aldri. Men jeg ser mange gjør det og da til høyre priser enn jeg hadde tatt for tilsvarende :p:confused:
Nå skal det sies at jeg selger sjelden noe på den måte som over, en full søppelsekk for noen hundre kroner. Klær fra kjedebutikker er vel stort sett det som selges i en pakke, men da på kanskje 10 plagg, for kjøper lite av det.
Men det finnes mange som selger gode klær for rimelige priser, som selger etter stand på klær. Både merkeklær og klær fra kjedebutikkene.

Jeg har samme opplevelse som deg, mange som forventer mye for brukt tøy! Selv er jeg også god til å handle på salg, og det kan gjerne bli billigere enn å kjøpe brukt... da kjøper jeg heller nytt altså.. Ser spesielt lillelam dresser, folk tar nærmest ny fullpris for dem når de er nuppete og tydelig godt brukt! Mye tøy som ikke blir solgt ser jeg. Vi har masse babytøy vi skal bli kvitt nå, spent på markedet..

Jeg kjøper ikke mye brukt, men selger. Men kjøper da helst merkeklær, som (etter min erfaring) holder seg en del bedre enn klær fra kjedebutikkene.
Utslitte klær selges aldri. Men jeg ser mange gjør det og da til høyre priser enn jeg hadde tatt for tilsvarende :p:confused:
Nå skal det sies at jeg selger sjelden noe på den måte som over, en full søppelsekk for noen hundre kroner. Klær fra kjedebutikker er vel stort sett det som selges i en pakke, men da på kanskje 10 plagg, for kjøper lite av det.
Men det finnes mange som selger gode klær for rimelige priser, som selger etter stand på klær. Både merkeklær og klær fra kjedebutikkene.
Jeg har pakket alt fra wheat, ticket to heaven, cubus, kappahl osv i slike sekker :) mye fint og mye praktisk til bhg. Men igjen, jeg kjenner generelt dårlig til merker, om wheat er f.eks noe å snakke om da:p så jeg samler alt de vokser ut av fortløpende, og selger når det har fylt seg opp:p

Jeg har pakket alt fra wheat, ticket to heaven, cubus, kappahl osv i slike sekker :) mye fint og mye praktisk til bhg. Men igjen, jeg kjenner generelt dårlig til merker, om wheat er f.eks noe å snakke om da:p så jeg samler alt de vokser ut av fortløpende, og selger når det har fylt seg opp:p
Wheat går under det for meg. Og et merke vi bruker mye. Som også koster en del, og som derfor kan selges for en grei sum videre.
Jakker selges for rundt 350-400kr og det er uten særlige problemer. Hadde ikke lagt ut til den prisen om det ikke ble solgt ;)

Wheat går under det for meg. Og et merke vi bruker mye. Som også koster en del, og som derfor kan selges for en grei sum videre.
Jakker selges for rundt 350-400kr og det er uten særlige problemer. Hadde ikke lagt ut til den prisen om det ikke ble solgt ;)
Okey :happy: jeg har ikke hatt bry til å dele opp tøyet, så har bare pakket alt sammen for å bli kvitt det :p

Okey :happy: jeg har ikke hatt bry til å dele opp tøyet, så har bare pakket alt sammen for å bli kvitt det :p
Og det er jo opp til hver enkelt. Jeg liker barneklær og synes det er greit å dele opp og selge videre.

Poenget mitt var egentlig bare det at markedet bestemmer prisen, og mange klager på den (ikke her altså, sånn som i tråden, men særlig på Finn også blir den solgt for det man ønsker 5 min senere :p)

Og det er jo opp til hver enkelt. Jeg liker barneklær og synes det er greit å dele opp og selge videre.

Poenget mitt var egentlig bare det at markedet bestemmer prisen, og mange klager på den (ikke her altså, sånn som i tråden, men særlig på Finn også blir den solgt for det man ønsker 5 min senere :p)
Det er absolutt markedet som bestemmer prisen, ja :) da jeg skulle selge bilen (la den ut for 60.000, tror jeg, sjekket hvertfall hva andre biler lå ute for i samme stand, modell osv), så fikk jeg først noen skambud. Så kom et bud på 30.000 samme kveld, og da svarte jeg høflig at jeg hadde lagt den ut samme dag og ville se hva folk var villige til å gi. Men hvis han var int så kunne han få den for 55.000.Da fikk jeg tilbake "55.000?!? Jaja, lykke til med salget. Det skal nok bli tøft:rolleyes:"
Bilen ble forøvrig solgt etter en uke ute på finn:p

Det er absolutt markedet som bestemmer prisen, ja :) da jeg skulle selge bilen (la den ut for 60.000, tror jeg, sjekket hvertfall hva andre biler lå ute for i samme stand, modell osv), så fikk jeg først noen skambud. Så kom et bud på 30.000 samme kveld, og da svarte jeg høflig at jeg hadde lagt den ut samme dag og ville se hva folk var villige til å gi. Men hvis han var int så kunne han få den for 55.000.Da fikk jeg tilbake "55.000?!? Jaja, lykke til med salget. Det skal nok bli tøft:rolleyes:"
Bilen ble forøvrig solgt etter en uke ute på finn:p
Det er så standard Finn :p gjelder tydeligvis på alt fra barnklær til biler :p

Back
Topp