Kjøpe brukte klær

Vurderer å prute, men jeg er så pinglete:wacky:

Er heller ikke glad i å prute, men tenk på hvor lenge og hvor vanskelig det vil være å finne en "lik" sofa til lavere pris å gå ut fra det. Selv brukte jeg 4 uker på å se på markedet over sofaer jeg var interessert i. Kikka på "nabolaget" som tilsvarer gamle troms for å finne ut hvor lang tid det gikk mellom hver gang en sofa i lik stand ble lagt ut, å da viste jeg sånn ca hva jeg kunne forvente å måtte betale. Så slo jeg til på noe av det billigste jeg fant. Den var nok litt i meste laget brukt i forhold til hva annonsen sa, men så har jeg en sofa greit billig frem til at jeg ser nytten i å invistere i en ny sofa

Personlig vil jeg ikke si at de gode tingene nødvendigvis går først. Jeg har feks hatt liggende ute 2 pakker med klær som jeg helt klart ville slått til på for mye høyere pris enn hva jeg har dem liggende ute for. I tillegg leverer jeg i midt-troms og de har likevell ligget ganske mange måneder ute. Er blandt annet 2 ull bodyer som ble kjøpt nye men som ikke passet min sønn fordi vi ikke kunne dra bodyer over hode på han. De er kun vasket klar til at han skulle bli født. Resten av den pakken inneholder endel klær som jeg har kjøpt i pakker selv, men de tar jeg ikke mer enn 20 kr plagget for. Jeg betalte mer pr plagg.

Hva synes dere er greit å betale for en brukt sofa da? Jeg er ute etter å kjøpe en brukt sofa pga hund og unger. Det mest fornuftige er selvsagt å vente til hunden er borte og ungene er større, men jeg vil ikke vente. Derfor går jeg for en brukt sofa. Hvis jeg finner en som ikke er for langt unna og for dyr til å være brukt. Er en til 7500 som er ca 15 min kjøretur herfra og ser veldig bra ut. Den sofaen koster kanskje 10-12000 ny.
Halve prisen av ny pris stort sett tebker jeg, hvertfall om sofaen er brukt over ett år.

Jeg har kjøpt endel brukt. Det er gjerne 1/4 del av prisen, jeg har aldri opplevd å fått ødelagte klær eller skadde klær. Eneste ulempen er at mange hus har som regel en spesiell lukt, som kan henge igjen i klærne, så noe har jeg måtte lufte lenge for å få bort lukten.

Jeg har relativt god økonomi, for meg handler ikke det å kjøpe/selge brukt om penger. Men hvilke verdier jeg ønsker å lære barna.

Og jeg synes vi må slutte å forvente at brukt skal være gratis, det er ikke realistisk å tenkte at verdi på gjenstander og klær synker 100 % i det øyeblikket den får en eier...

Hva synes dere er greit å betale for en brukt sofa da? Jeg er ute etter å kjøpe en brukt sofa pga hund og unger. Det mest fornuftige er selvsagt å vente til hunden er borte og ungene er større, men jeg vil ikke vente. Derfor går jeg for en brukt sofa. Hvis jeg finner en som ikke er for langt unna og for dyr til å være brukt. Er en til 7500 som er ca 15 min kjøretur herfra og ser veldig bra ut. Den sofaen koster kanskje 10-12000 ny.

Hvis sofaen er hel og pen uten feil tenker jeg minst 30% verditap 1 året, jeg ville spurt om hvor og når den er kjøpt. kan du få med butikk kvittering? 7500 kan være både dyrt og billig. alt ettersom hva før pris og tilstanden er på.
kan også se åå annonsen, om den har ligget lengre ute, kan du prute mer.

jeg blir helt oppgitt over hvor billig folk skal ha det. Jrg prøvde å selge babyklær til gutt, så og si full garderobe for innebruk i str 56-74 for 500kr+frakt, gidder ikke når folk vil gi maks 200 for det. Endte med st jeg ga bort tre stappfulle søplesekker med div, gadd ikke å styre noe mer med det.
Jeg syns det var en rimelig pris du hadde satt der, om det faktisk var full garderobe. Vi kjøpte forundringspakke med tøy til 400kr. Så bare såvidt gjennom det som lå på toppen for å sjekke standarden. Etter at vi kom hjem gikk jeg gjennom alt, og fikk hakeslepp over hva som var der og ikke minst mengden. Mye med lappen fortsatt på, mye rimelig tøy også da (typ Lindex og hm) men også Lillelam og Lilleba, Memini og Hust&Claire. Nesten full garderobe fra str 56-86. Synes vi hadde gjort et kupp av dimensjoner, for Lillilam-klærne alene har jeg sett blitt solgt for 400kr.... Ingenting med flekker eller hull. Om jeg skulle tippe nypris på alt, så snakker vi mange, mange tusenlapper. Jeg kjøpte noe ull på 50% og supplerte med (forundringspakke var åpenbart etter barn født på sommer og vår gutt er vinterbarn, så manglet jo ull i rett str). Bare ulla jeg kjøpte ny (på salg!) kom jo på ca 1500kr! Og da er det kun snakk om to dresser, 6 bodyer og 4 bukser...

Har både kjøpt og solgt barneklær på finn, gode erfaringer med det! Synes det er litt blanda hvordan folk gjør det. Noen selger dyrt, andre billig/gis bort. Og begge deler kan være både fine og slitte plagg. Man må rett og slett se litt godt og vurdere annonsene.. Jeg selger aldri med hull eller flekker, og stapper sekker fulle for en billig penge. Feks 300 kr for ALT i en str. Og da gjerne med noe ekstra utstyr med. Skal snart selge alt jentetøy et jeg har fra 0-1.5 år feks, kommer da til å sortere det på str, ta oversiktsbilder av hver str, og enten selge samlet eller for hver str. Opplever at det er mye interesse, men at det kommer mye an på pris. Forrige gang jeg la ut 7 str samlet, fikk jeg feks forespørsel om jeg ville gi det bort også, så er variabelt hva folk tenker.

Det kommer helt ann på sofaen det. Rundt 1000kr synes jeg er en god bruktpris for sofa som er tilnærmet ny og lite brukt/ingen feil eller mangler, uansett nypris. Så blir det annerledes om du ser etter en spesiell type sofa, eller med spesifikke mål, farge osv. Jo mer kresen en er, jo mer synes jeg det er greit å betale. Så det er relativt. Når jeg ikke er kresen på stil eller farge, så har jeg kjøpt nesten ny sofa til 1000kr hvor nypris var 8000 (den sofaen solgte jeg forresten videre to år senere for akkurat samme sum). Når jeg har sett etter en veldig spesifikk sofa, så har jeg vært villig til å gi halvpris av nypris for en som er synlig brukt.

Når du kjøper brukt er det du som selv må tenke over hva denne varen er verdt for deg. Synes du at sofaen til 7500kr er blinkskudd og helt fantastisk, og kanskje en sofa du ville kjøpt ny til 12000kr, så kan det jo være et kupp til den prisen. Er denne sofaen derimot bare en av mange du kunne tenkt deg, og ikke noe spesiell egentlig, så er 7500kr for mye. Da kan du sikkert finne en rimeligere sofa som du vil bli like fornøyd med.

Til det første leveåret kjøper eg 90%brukt.men beholder ikke ting som er stygg å ser brukt ut. Kjøper gjerne en pakke som er en full ikea pose og ender opp med å ta vare på en bærepose av den ikea posen fordi jeg er kresen. Har allikevel spart enorme mengder penger. Utstyr å slikt er også genialt å kjøpe brukt. Vippestol til 400kr som kosta over 1000kr ny å brukt til et barn er mye penger spart for eksempel

Back
Topp