Kjøpe alt babyutstyr nytt eller mye brukt?

Ønskebarnnr2

Gift med forumet
Hva skal dere? Først ville jeg kjøpe alt av barneutstyr nytt for jeg syns det er gøy når man venter første barnet. Men nå har jeg tenkt meg litt om og heller vil kjøpe litt utstyr brukt for det er jo så og si like fint som nytt bare til en billigere penge :-)

vi er faktisk så heldige å få en gratis maxicosi-bilstol med isofixbase som er like fin som ny og heller ikke vært i kollisjon og en fin stellekommode som kostet veldig mye ny til 1000kr :-) i tillegg skal vi få senga lillebroren min hadde da han ble født for 6 år siden og den ble kjøpt helt ny så syns jeg vi er veldig heldige som kan spare litt penger på noe av utstyret som babyen trenger :-) men noe som blir kjøpt nytt er vogna, den syns jeg er veldig greit å ha helt ny siden det er første barnet :-) kommer nok til å kjøpe litt mer av de store tingene brukt tror jeg siden det er det som koster mye :-) vi har allerede spart en del tusen på de få tingene :-)

Så hva syns dere om å handle brukt babyutstyr? Dumt, eller veldig greit når man kan spare flere tusen på det? :-) og hva skal dere, kjøpe brukt eller nytt utstyr? :-)

Vi kjøpte det meste nytt sist gang. Tror kanskje vugga og vippestolen var det eneste vi kjøpte brukt, men jeg er absolutt ikke imot det! Nå skal lillespire arve det meste fra storesøster og storesøster skal arve senga etter mormor. Hun har også arvet noen leker etter meg, og jeg syns egentlig at det er litt koselig. Elsker å pusse opp gamle ting og gi de nytt liv :)

Første barnet var ikke planlagt, vi skulle begynne på studier, og hadde trang økonomi.
Arvet da en gammel, blå barnevogn, masse blått babytøy, seng, sengetøy, uro osv.
Arvet alt etter gutt, og selv om vi ventet jente gjorde det ingenting.
Vi sparte masse penger på dette, og hadde ikke hatt råd til annet grunnet studier osv.

Maaange år senere fikk vi barn nummer to, og hadde da masse utstyr, klær og leker etter første.
Kjøpte også noe brukt, blant annet brukt vogn.

Nå venter vi enda ett barn, og har fortsatt utstyr, leker osv, noe brukt, noe arvet, noe nytt.
Siden minste barnet vårt enda bruker sprinkelsengen, må vi kjøpe ny seng, men muligens brukt.
Trenger også søskenvogn, og håper å få en brukt, men her vi bor er det få søskenvogner til salgs, så må muligens spare litt til det. :-)

Ser ikke noe feil i å kjøpe brukt, eller arve. Det har hjulpet oss masse iallfall! :-)
Og, de som vil selge utstyr videre tar jo godt vare på tingene. De vil jo gjerne ha mest mulig for tingene, og man får jo ikke solgt en utslitt og ødelagt vogn... :-)

Dette er vårt første barn og tenkte samme som deg.. Men jeg er student så har ikke mye penger:) vi har kjøpt noe brukt. Seøvfølgelig noe jeg vil kjøpe nytt også:) men man sparer ganske mye på å kjøpe ting brukt:-D

Dette er 3 barn og eldste vil være 4 år når lille bebis blir født, så har det meste fra han og lillesøster. Men med første kjøpte jeg alt nytt, senere har jeg ikke skjønt hvorfor jeg gjorde det, er jo så mye som nesten ikke er brukt som blir solgt mye billigere! Ville absolutt kjøpt en del brukt denne gangen hvis det var første :)

Dette er vårt første barn og tenkte samme som deg.. Men jeg er student så har ikke mye penger:) vi har kjøpt noe brukt. Seøvfølgelig noe jeg vil kjøpe nytt også:) men man sparer ganske mye på å kjøpe ting brukt:-D
Ja det er veldig greit og spare penger på babyutstyret med tanke på alt som skal handles inn både til baby og evt. mor :-) for det er jo ikke akuratt lite utstyr man trenger heller til en baby.. laget en liste her om dagen og den ble lang, og da gikk jeg ut ifra en liste på barnashus.no :-)

Ser jo nå at jeg har tatt rett valg med å heller kjøpe mye av de store tingene brukt for vi har spart en del tusen på det, eller det er jo ikke kjøpt enda, men det er ei venninne av mamma som hadde stellekommode som kan brukes til vanlig kommode seinere og bilstol+isofixbase som vi kunne kjøpe billig (bilstolen+base får vi gratis av dem) og senga som vi får brukt av min mor :-) Så hvis man regner ut prisen på alt dette i orginalpris så sparer vi veldig mange tusen på få/kjøpe brukt :-) veldig greit selvom vi har økonomi til å kjøpe mye nytt :-)

Dette er vårt første barn, så vi kommer til å kjøpe det meste nytt. Det vi har kjøpt brukt har vi kjøpt av venner og nærmeste familie. Jeg er litt skeptisk til å kjøpe klær og utstyr fra "fremmede" for man vet aldri helt hva man får :p men å kjøpe brukt fra folk man kjenner syns jeg er greit. Og som flere har sagt så er det MYE penger å spare! :)

Her kjøpte vi vogn og bilsete sist, nytt. Seng og vogge arva vi. Kjøpte også mye klær brukt, siden vi hadde en gulpebaby gikk det veldig mye klær til dagen, var da greit å kjøpe brukt. Var heldig å fikk tak i en stor klespakke med masse fint brukte klær. Kommer til å bruke masse av dette til denne babyen også. Ser ikke noe problem med å kjøpe brukt. Mange fornyer seg stadig og da me vogn osv. Så kan finne mange fine vogner billig som nesten ikke er brukt. Bilsete hadde jeg nok vært litt mer skeptisk til med tanke på ulykker.

Last edited:
Dette er vårt første barn, og jeg har helt fra før jeg ble gravid vært klar på at jeg vil kjøpe så mye som mulig av utstyret brukt. Av den enkelt grunn at det er billigere, å skulle det da vise seg at jeg vil ha en ny vogn, er det enklere for samvittigheten å kjøpe ny enn om jeg hadde brukt mange tusen på en annen ny vogn også :-) Har fått/kjøpt billig bæresele, maxi cosi m/ base, ammepumpe, ammepute og vogn, ser også på en brukt sprinkelseng akkurat nå med ganske mye utstyr som følger med.

Går for å arve og kjøpe brukt denne gangen også, sparer mye både økonomisk og miljømessig! :)
Baby merker ikke forskjellen uansett;)

Dette er nr 3, så han kommer til å arve det meste. Til nr1 så kjøpte vi så og si alt nytt. Derfor så kan seng, dyner, vippestol, grind, vogn og mange andre ting brukes en gang til. Hvis vi hadde kjøpt disse store tingene brukt til nr 1, så er det fare for at vi måtte ha kjøpt nytt ( brukt) nå... Så jeg synes at var greit å kjøpe de store tingen nye til nr1, så kan de andre arve.

Detta blir vår nr 2, så vi har alt frå før, bortsett frå guttekle ;)
Men senga er kjøpt brukt, vogga går rundt i familien på tur, bilstolen fekk vi av søstra mi då ho fekk eit år før meg og kommoden fekk vi av kommande bestemora. Eller kjøpte vi resten nytt :) Sydde vognpose, bilstolteppe og babynest sjølv :)
Godt med alle pengane som blir spart :D

Jeg tenker å kjøpe mye brukt, men også følge med på romjuls og nyttårssalg. Sist jul kjøpte jeg stokke tripptrappstol og new born seat på salg i juletider. Dessverre fikk vi ikke brukt det, men da har vi iallefall noe til arvingen kommer :) Vi kjøpte et brukt bilsete og arver sprinkelsenga som pappan brukte da han var helt fersk :) Pappan synes det er veldig stas at arvingen kunne arve den.

Her kjøpte vi vogn og bilsete sist, nytt. Seng og vogge arva vi. Kjøpte også mye klær brukt, siden vi hadde en gulpebaby gikk det veldig mye klær til dagen, var da greit å kjøpe brukt. Var heldig å fikk tak i en stor klespakke med masse fint brukte klær. Kommer til å bruke masse av dette til denne babyen også. Ser ikke noe problem med å kjøpe brukt. Mange fornyer seg stadig og da me vogn osv. Så kan finne mange fine vogner billig som nesten ikke er brukt. Bilsete hadde jeg nok vært litt mer skeptisk til med tanke på ulykker.
Jeg også er egentlig skeptisk til å kjøpe bilstol brukt på grunn av det kan ha vært i ulykker osv, men heldigvis så kjenner jeg hun jeg skal få det av og vet at det ikke har vært i ulykker og det er heller ingen skader på det :-) Hun hadde aldri i gitt bort en bilstol hvis det hadde vært noe galt med det :-) Så er veldig trygg når jeg kjenner de som har det :-) Men hadde aldri tenkt tanken på å kjøpe brukt bilstol av noen jeg ikke kjente godt, da hadde jeg heller kjøpt nytt :-)

Dette er vår første, og siden vi ikke har noen å arve fra så blir nok det meste nytt om jeg ikke kommer over noe fantastiske tilbud på kjøpe-gruppe på facebook eller finn.

Blir nok heller å prioritere sånn at noe blir billigere og andre ting mer prioritert i forhold til penger. Håper også å få noe til jul og kjøpe på salg. :)

Meste skal arves etter første mann. Har kjøpt ny vogn og skal kjøpe mere nytt utstyr som jeg har lyst på, som jeg ikke kjøpte til førstemann :) skal også kjøpe noe brukt eks vugge og stellebord som kan henges på veggen :)

Hei.
Her kjøper vi nok en del brukt, selv om det er førstemann vi venter på :clock
Delvis er grunnen nok pga økonomi, men det skal sies at det jeg til nå har kjøpt brukt (vogn: Emmaljunga Mondiail Duo, vugge, ammepute, babynest) er av kvalitetsmerker og nærmest ikke brukt, ihvertfall merkbart lite.

Noen ting har vi fått/arvet: vegghengt stellebord, noe klær, voksiposer, dyner, simo kombivogn (blir nok barnehagevogn etterhvert).

Kommer til å kjøpe seng, ny madrass til vogna og bilsete nytt.

Det er klart noen andre ting som påvirker som at vi har kjøpt hus nå i høst og enda en bil.
Får se hva som skjer videre i innkjøp.
Har funnet deg jeg har kjøpt brukt på finn.no

:)

Back
Topp