Kjøp alkohol til barn?

Jeg hadde en far som kjøpte til meg etter at jeg ble 16 år. Det var etter at min venninne fikk i seg dårlig hjemmebrent og måtte pumpes. Jeg har aldri rørt hjemmebrent selv, men det var mye av det i min omgangskrets og slett ikke alle som kom godt ut av det dessverre.
Det at pappa kjøpte til meg varte bare i ca 6 mnd og var kanskje 3-4 ganger. Etter det fikk jeg meg kjæreste som var over 20 og fiksa alkohol til meg..
Men det er jo ikke dermed sagt at jeg kommer til å kjøpe til mine egne barn selv om jeg fikk av min far og det gikk bra med meg! Det kan ikke settes et likhetstegn mellom der altså!!
Men det min pappa gjorde der og da var det riktige valget for meg ihvertfall, for jeg ville ha fått tak i alkohol uansett hjemmebrent eller ikke..

Jeg kommer til å gjøre som mine foreldre. Og det er å ikke være naiv å tro at mine barn drikker ikke, mine barn gjør ikke noe galt. Vi skal ha ett åpent forhold, og de skal vite at de kan komme hjem uansett.
Mine foreldre kjøpte til meg, igjen har aldri drukket mer de gangen, men når de ikke kjøpte ble det mye rart på cola flaske. Mye bedre med 6 øl enn 1 glass med dødelig sprit. Hadde ikke tilgitt meg selv om det hadde skjedd noe med barnet mitt uansett og jeg har kjøpt eller ikke...

Altså, det er ulovlig å kjøpe alkohol til noen som er under 18 år! Det er jo straffbart!
så om man kjøper alkohol til barnet sitt som er under 18, så bør man kanskje ikke hatt barn, tenker jeg!
Det var vel å dra den litt langt kanskje? Mener du at alle som gjør noe ulovlig ikke burde hatt barn? Da er det isåfall ikke mange rundt om i Norges land som skulle hatt barn.

Selv vet jeg ikke om jeg kommer til å kjøpe til mine barn, kommer nok litt ann på barnet. Det er heldogvis lenge til jeg trenger å tenke på det :)

Å de det ikke gikk bra for, ser vi som f.eks jobber i sentrum hver dag, om det er i Oslo eller Bergen eller andre større byer, vi ser de, hører om de, på nyhetene i avisene osv. Alle sammen. Derfor må vi det gikk bra for, få lov til å fortelle om det også! :)
ja det er jo lov til å si det, bare tenker at det er jo ingen god grunn for å fortsette å gjøre det fordi det kan gå bra, da må det jo være bedre å ikke gjøre det fordi om man gjør det kan det jo gå skikkelig ille.
men som jeg sier om det meste annet her så kan jo ikke jeg bestemme hva andre skal velge å gjøre, men jeg vil hvertfall ikke ta en sjanse med mine barn :-)

Så fint at det gikk bra med alle dere som fikk alkohol av foreldrene deres, men de det kanskje ikke gikk så bra med er kanskje ikke på bv og kan fortelle hvor ille det kan gå?
Og er ikke dette litt av det samme som "jeg satt fremovervendt på en pute i bilen fra jeg var 1 år gammel, og det gikk bra med meg"?

Min tanke rundt dette er at det KAN gå bra, men det KAN å gå forferdelig ille. Jeg vil ikke undergrave lover og farer ved å kjøpe alkohol til barna mine før de er 18 år. Og det er en kamel jeg IKKE er villig til å svelge!

Så fint at det gikk bra med alle dere som fikk alkohol av foreldrene deres, men de det kanskje ikke gikk så bra med er kanskje ikke på bv og kan fortelle hvor ille det kan gå?
Og er ikke dette litt av det samme som "jeg satt fremovervendt på en pute i bilen fra jeg var 1 år gammel, og det gikk bra med meg"?

Min tanke rundt dette er at det KAN gå bra, men det KAN å gå forferdelig ille. Jeg vil ikke undergrave lover og farer ved å kjøpe alkohol til barna mine før de er 18 år. Og det er en kamel jeg IKKE er villig til å svelge!

Det blir faktisk ikke det samme nei. Med bilstol eksempelet ditt er alternativet helt klart bedre, man VET at det er mye sikrere med bilstol. Med alkohol til barn vet man ikke så mye om alternativet, de får tak i alkohol uansett, og det kan være dårlig/farlig alkohol.

Og det er greit nok at det er mange det ikke gikk bra med som kanskje er uteliggere eller noe nå altså, men mange av uteliggerne i landet vårt var nok også barn som ikke fikk alkohol med sine foreldre, kanskje hadde det "reddet" dem fra denne skjebnen om de fikk det. Dette er ting man ikke vet så mye om, og det blir helt feil å sammenligne det med bruk av bilstol.

Eg fikk aldri heime, og kjeme ikkje til å gi mine barn heller.
Veit med meg sjøl at hadde eg fått av mine foreldre, så hadde eg tatt det som "grønt lys" på at det var akseptert å drikke før man var myndig..

Enig med Dollface, det vi foreldre kjøper og sender med kommer i tillegg.
Jeg kjøper ikke alkohol til min 17 åring, nå drikker ikke hun alkohol heller, men jeg hadde ikke kjøpt til henne uansett.

Jeg aner ikke selv hva jeg kommer til å gjøre, det kommer nesten an på barnet og situasjonen. Om sønnen min er 17 år og det florerer dødelig sprit så selvfølgelig er situasjonen noe annen. Det viktigste for meg blir å prøve å ha en åpen dialog vedrørende alkohol så tidlig så mulig, så får jeg heller takle de situasjonene som oppstår på en måte som passer til situasjonen. Men kommer aldri til å kjøpe alkohol til de før de er i det året de evt blir 18.

Det blir faktisk ikke det samme nei. Med bilstol eksempelet ditt er alternativet helt klart bedre, man VET at det er mye sikrere med bilstol. Med alkohol til barn vet man ikke så mye om alternativet, de får tak i alkohol uansett, og det kan være dårlig/farlig alkohol.

Og det er greit nok at det er mange det ikke gikk bra med som kanskje er uteliggere eller noe nå altså, men mange av uteliggerne i landet vårt var nok også barn som ikke fikk alkohol med sine foreldre, kanskje hadde det "reddet" dem fra denne skjebnen om de fikk det. Dette er ting man ikke vet så mye om, og det blir helt feil å sammenligne det med bruk av bilstol.

Nå er det faktisk forsket på dette med alkohol hjemmefra og barn også da, og det viser seg jo at det ikke er det lureste man gjør... Jovisst kan må få tak i dårlig alkohol. Men nå kan det jo være mulig at man sier ja takk til denne dårlige alkoholen lettere dersom man allerede er påvirket av det man fikk med hjemmefra. Både av alkoholen og av de signalene foreldrene gir ang. holdninger til drikking.
Sier ikke at alle som får alkohol av foreldrene blir uteliggere og alkoholikere altså. Det er nok mye mer som spiller inn der, men at de som kanskje drakk mye mer enn de burde ikke sitter her inne og snakker om det.

Tviler vel på at vi kommer til å kjøpe til barna.
Da må vi vel nesten begynne å kjøpe litt til oss selv først :P

Jeg fikk ikke hjemme, og hadde ikke noe spritskap å stjele fra heller. Funker liksom ikke at det forsvinner en flaske vin....

Men jeg tenker nei. Men forhåpentligvis 10 år, helst mer, til jeg må tenke på det.

Det du kjøper drikker de i tillegg til alt det andre de får tak i.

Kunne ikke sagt det bedre selv!!
Eller som min mor sa: "Da vet man ihvertfall hva de drikker"

Denne diskusjonen kan vi holde gående i en evighet! Jeg skjønner at flere mener at barn i beruset tilstand har dårligere dømmekraft og lettere for å takke ja til, nettopp farlig/giftig sprit! Men hva skal di barna som ikke får tak i, enten av foreldre eller eventuelle andre, drikke? Nekter å tro at ALLE de sier nei til den spriten de blir tilbudt på fest!
Dessuten så vil jeg tro at di fleste oppegående foreldre som kjøper alkohol til barna sine, har denne diskusjonen om nettopp hvorfor di kjøper. Og at de har en begrensning på hva de kjøper! For ikke å snakke om HVORDAN barnet er! OM jeg skulle kjøpt til barnet mitt når hun er, la oss si 17, så hadde ikke jeg kjøpt en hel flaske sprit å sagt kos deg, snakkes i morra! OM jeg skulle kjøpt til henne, så hadde jeg kjøpt, kanskje en flaske vin eller 6 øl TOPPEN(vanskelig å si når det er så lenge siden jeg har drukket selv). Men poenget mitt er at, de som kjøper ikke nødvendigvis er helt "lost" i barneoppdragelse på andre måter. Og Slippe å sette barnet i situasjonen, hvor og hvem kan jeg få kjøpt alkohol av, BILLIGST, trenger ikke nødvendigvis være den værste avgjørelsen!

Er det noen her inne som drakk det de fikk av foreldrene i tillegg til altfor mye annet? Det virker som alle 'vet' at det er sånn det er bare basert på 1 studie, hvor selv forskerne har vært kritiske til resultatet. Dere som ikke fikk hjemme, var dere aldri i nærheten av alkohol før dere var 18? Og dersom dere var i nærheten av alkohol før 18, synes dere ikke det hadde vært bedre med veiledning på dette også fra foreldre? Man veileder barna på alt, men alkohol skal man ikke være med på eller vite nøyaktig om hva de drikker. Pappa bestemte hva og hvor mye jeg drakk til jeg var 18.

Nå er det faktisk forsket på dette med alkohol hjemmefra og barn også da, og det viser seg jo at det ikke er det lureste man gjør... Jovisst kan må få tak i dårlig alkohol. Men nå kan det jo være mulig at man sier ja takk til denne dårlige alkoholen lettere dersom man allerede er påvirket av det man fikk med hjemmefra. Både av alkoholen og av de signalene foreldrene gir ang. holdninger til drikking.
Sier ikke at alle som får alkohol av foreldrene blir uteliggere og alkoholikere altså. Det er nok mye mer som spiller inn der, men at de som kanskje drakk mye mer enn de burde ikke sitter her inne og snakker om det.
Tror nok ikke at man nødvendigvis sier lettere ja til alkohol fra andre om man har drukket fra før. Har man lyst til å drikke tar man det man får tror jeg.

Når jeg dro på fest drakk jeg gjerne fra alles flasker ig smakte på alt de gangene jeg ikke hadde skaffet meg alkohol selv. Poenget med å være på fest var å vli drita, og da måtte jeg ho drikke en del. Når jeg hadde skaffet meg drikke selv holdt jeg meg til det fordi jeg skaffet meg nok til å bli drita. Jeg fikk ikke alkohol fra foreldrene mine, men drakk ALTFOR mye, mange ganger!

Men det ef jo kanskje ofte slik at mange av de som inne sender med alkohol er ganske konservative og kanskje også kristne, dette har jo påvirket ungen hele oppveksten og fører nok ofte til at de ikke drikker/drikker mindre, så det er ikke nødvendigvis pga at de ikke får med seg alkohol men pga oppdragelsen generelt.

Jeg sier ikke at det er bra og sende med alkohol altså, tror bare ikke det har noe stor betydning for hvor mye ungen drikker. Ingenting er svart/hvitt, ikke dette heller. Jeg mener alle bør gjøre det som føles best/tryggest for dem.

Jeg begynte å drikke veldig tidlig.
Da jeg var 16 begynte jeg å få med drikke hjemmefra. Jeg begynte ikke å drikke mer forde. Drakk like mye. Klart jeg drakk det jeg fikk av mamma pluss litt til. Men jeg hadde drikki samme mengde uansett.
Det som endra seg etter jeg fikk lov, derimot er at jeg begynte å ringe mamma når jeg var i situasjoner jeg ikke likte. Det kunne jeg ikke før hun viste det.
Hva jeg kommer til å gjøre selv, vet jeg ikke. Det kommer ann på barna

Sent from my GT-I9300 using BV Forum

Back
Topp