Kjøp alkohol til barn?

Forskerne har selv sagt at dette er utrolig vanskelig å forske på fordi alle familier har mange forskjellige aspekter som må taes hensyn til i forhold til alkohol. F.eks. hvor mye alkohol foreldrene selv bruker, holdninger til alkohol, venners bruk av alkohol, om barna selv har mast mye på alkohol (er tidlig ute, og derfor klarer å pushe seg til alkohol). Sånn at de har jo innrømmet at det ikke på noen måte er bevist at det er fordi foreldrene kjøper alkohol at ungdommene drikker mer enn annen ungdom. Kan være at de ungdommene som uansett hadde tenkt å feste og drikke som maser på foreldrene om å få, mens de som har tenkt å sitte hjemme og se på fredagsfilmen ikke spør i det hele tatt.

I min venninnegjeng fikk omtrent alle alkohol av foreldrene sine da vi var 16-18, og vi drakk aldri mer enn vi fikk, og de som ikke fikk av foreldrene drakk hjemmebrent som luktet vondt (jeg orket aldri å smake en gang) og de ble alltid fullest og dårligst. Jeg hadde alltid et hundre prosent åpent forhold til foreldrene mine om alkohol, og det hadde alle vennene mine og.

Jeg har ikke barn selv enda, så det er heldigvis lenge til jeg må forholde meg til dette selv. Jeg håper i så fall jeg har oppdratt dem til å være ærlig med meg, og at de kan stole på meg. Om jeg selv vil kjøpe alkohol eller ikke til mine eventuelle barn, kommer jeg ikke til å ta stilling til før jeg kjenner barna mine godt.

Er så og si avholds, så sannsynligheten er minimal.
Ser ikke noe stort problem i å skjenke et lite glass cider med bittelitt alkohol i, til maten - sammen med oss (når han er i slutten av tenårene). Men å kjøpe inn flasker/bokser for at han skal få kose seg på fest - helt uaktuelt.

Alkohol til barn..eh..sier vel seg selv at det er HØL I HUET!!! så nei, over mitt lik om jeg hadde gjort det!!

tenk om noe skulle skje med barnet ditt, da må du som mamma leve med det på samvittigheten at du bidro til det!

Nei, det kommer jeg nok ikke til å gjøre. Men jeg kommer til å gjøre alt i min makt for å være en tillitsperson når den ti kommer at de skal ut.

Jeg vil være den mammaen de ALLTID kan ringe, uten å møte kjeft og skriking. Jeg vil også jobbe for "opplæring" i alkoholansvar.

Jeg har vært dritfull to ganger i mitt 24 år gamle liv. Jeg er overbevist om at det er på grunn av mine foreldre og deres åpenhet. De har, etter vi har blitt voksne, sagt til barna at vi visste dere drakk, men vi tror ikke på at å hause det opp ville gjort det noe bedre uansett.". De la fokus på at de kunne ringes NÅR SOM HELST uten at vi skulle møte kjeft, heller skryt for at vi ringte dem når vi trang det. Det har bidratt til at jeg er en trygg voksen med et trygt alkoholforhold, og fremdeles har en mamma og en pappa jeg kan ringe når det skulle være noe.

Et slikt forhold vil jeg ha til mine barn også.

De får ikke lov til å drikke så lenge de bor hjemme, så problemet er allerede løst for mange år enda. :D

Å kjøpe alkohol til mindreårige er langing, til og med om man er mammaen! Jeg tror på å skape gode holdninger og være et godt forbilde selv. Og gode forbilder bryter selvsagt ikke loven! Jeg er ikke avholds, men alt med måte.
Veldig enig med deg!

Jeg jobber i team sammen med forebyggende enhet her i byen. De har forskningsrapporter som beviser at ungdom som får alkohol av foreldre drikker bare mer, opp til dobbelt så mye og har dobbelt så mange innleggelser på sykehus (pumping/alkoholforgiftning).
De i forebyggende fraråder på det sterkeste å kjøpe alkohol til sine barn, fordi man er forbilder, og fordi det faktisk er 18 års grense på alkohol, og da kan barna kjøpe selv hvis de vil ha.

MEN det oppfordres til å ha et åpent forhold til barna, og respektere barna også dersom de havner på fylla før de er 18 år. Barna skal vite at de ALLTID kan ringe, og komme hjem- uansett hvilken tilstand de er i. Det skaper et tillitsforhold, og en tryggere overgang til voksenlivet for barna..

Veldig bra skrevet. Er en grunn til at det er aldersgrense på alkohol.
Sent from my HTC One S using BV Forum mobile app

Forskerne har selv sagt at dette er utrolig vanskelig å forske på fordi alle familier har mange forskjellige aspekter som må taes hensyn til i forhold til alkohol. F.eks. hvor mye alkohol foreldrene selv bruker, holdninger til alkohol, venners bruk av alkohol, om barna selv har mast mye på alkohol (er tidlig ute, og derfor klarer å pushe seg til alkohol). Sånn at de har jo innrømmet at det ikke på noen måte er bevist at det er fordi foreldrene kjøper alkohol at ungdommene drikker mer enn annen ungdom. Kan være at de ungdommene som uansett hadde tenkt å feste og drikke som maser på foreldrene om å få, mens de som har tenkt å sitte hjemme og se på fredagsfilmen ikke spør i det hele tatt.

I min venninnegjeng fikk omtrent alle alkohol av foreldrene sine da vi var 16-18, og vi drakk aldri mer enn vi fikk, og de som ikke fikk av foreldrene drakk hjemmebrent som luktet vondt (jeg orket aldri å smake en gang) og de ble alltid fullest og dårligst. Jeg hadde alltid et hundre prosent åpent forhold til foreldrene mine om alkohol, og det hadde alle vennene mine og.

Jeg har ikke barn selv enda, så det er heldigvis lenge til jeg må forholde meg til dette selv. Jeg håper i så fall jeg har oppdratt dem til å være ærlig med meg, og at de kan stole på meg. Om jeg selv vil kjøpe alkohol eller ikke til mine eventuelle barn, kommer jeg ikke til å ta stilling til før jeg kjenner barna mine godt.
Signerer denne! :)

Ting har nok forandra seg på 14 år,for jeg drakk sammen med min far,da var jeg 18 så var gammel nok og vi har alltid hatt et åpent forhold om alkohol..Jeg satt som 14 åring og røyka sammen med mamma..Jeg ville aldri ha gjort dette med mine barn vet jeg..

Kommer aldri til å kjøpe til mine. Hjemme her er D å vare gubben som drikker ca 1øl hver 6mnd :-P ikke sikker på om D er sunt å drikke så lite heller?? :-P men jeg liker ingen ting å min far drikker alt for mye, så jeg har litt avsky mot alkohol :-O

Her florerte det av hjemmebrent da vi var unge og dette var rett etter metanol-skandalen. Fortvilte foreldre belærte oss om å drikke øl (blir fortere dårlig enn kritisk dritings) og det ble innkjøpt øl til fri bruk. Tok ikke skade av det og tørste var vi. Hadde vi gått på fest så hadde vi funnet noe å drikke uansett - drikkeflasker med fanta exotic og hjemmebrent... Ingen av oss rørte en dråpe av det blanke som ble sent rundt, vi satt i en krok med hver vår musepils.

Så i vårt tilfelle er jeg sikker på at de voksne gjorde det riktige. Men så var vi snille jenter også :p

Jeg kommer aldri til å kjøpe drikke til barna mine. Skal de drite seg ut blir med uten min hjelp, men de skal alltid vite at jeg er der for dem uansett og får dem hjem ;) Jeg drakk jo ett par ganger selv som mindreårig, så jeg kan ikke akkurat bli fly forbanna om de kommer fulle hjem selv om det avhenger av hva de har fått i seg. Er det dop blir jeg nok gaaanske pissed :P

Altså, det er ulovlig å kjøpe alkohol til noen som er under 18 år! Det er jo straffbart!
så om man kjøper alkohol til barnet sitt som er under 18, så bør man kanskje ikke hatt barn, tenker jeg!

Syns at sånne erfaringsutsagn er lite gjennomtenkte jeg. Tror du at det da er lurt å kjøpe alkohol til barna dine altså? Prevangtivt i forhold til heimbrent? Nei... Loven er loven. Kjenner jeg blir litt oppgitt av at det fortsatt finnes mennesker med slike holdninger når vi i dag burde vite bedre... Er jo som å si at man bare lar barna røyke hjemme fordi de røyker jo likevel når de er ute. Handler jo litt om holdningsskapelse, og det er jo et godt eksempel på det: du fikk alkohol av dine foreldre og syns dermed det er greit å gi det til dine barn før de er myndige...
Enig med deg!

må si som flere her har sagt at jeg kommer nok ikke til å kjøpe til dem, men kommer til å jobbe for å ha et så godt og åpent forhold til mine barn at de føler de kan komme til meg uansett hva det er, komme hjem selv om de har drukket osv.

også må jeg få komentere disse det gikk bra med meg komentarene som kommer på nesten alle slike tråder om ting som ikke er anbefalt, lov osv.
slik som i dette tilfelle gikk det kanskje bra med deg/dere, men det er nok mange det ikke gikk bra, men de sitter kanskje på gata et sted, i en falleferdig leilighet, på sofaen til kjente... og ikke kan svare på dette

må si som flere her har sagt at jeg kommer nok ikke til å kjøpe til dem, men kommer til å jobbe for å ha et så godt og åpent forhold til mine barn at de føler de kan komme til meg uansett hva det er, komme hjem selv om de har drukket osv.

også må jeg få komentere disse det gikk bra med meg komentarene som kommer på nesten alle slike tråder om ting som ikke er anbefalt, lov osv.
slik som i dette tilfelle gikk det kanskje bra med deg/dere, men det er nok mange det ikke gikk bra, men de sitter kanskje på gata et sted, i en falleferdig leilighet, på sofaen til kjente... og ikke kan svare på dette
Å de det ikke gikk bra for, ser vi som f.eks jobber i sentrum hver dag, om det er i Oslo eller Bergen eller andre større byer, vi ser de, hører om de, på nyhetene i avisene osv. Alle sammen. Derfor må vi det gikk bra for, få lov til å fortelle om det også! :)

Back
Topp