Kjøp alkohol til barn?

Linselusa

Forumet er livet
VIP
Hvordan stiller du dg til det?
Å kjøpe alkohol til egne barn.

Jeg er i mot det. Det t er jo også ulovlig.
MEN....
Barn får tak i drikke uansett...er det da bedre å vite at de får i seg noe som er trygt?
Eller at de ekspriminterer med både det ene og det andre?

Har fulgt den saken i Larvik nå. Den siste tiden har flere unge dødd av nye dopgreiene. Mye sterkere enn GHB.
Hørte på radioen iforbindelse med den saken at det florerte dop på hjemmefester (med yngre mennesker).

Kjøper ikke til barn, men hun på 15 må gjerne få smake hjemme om hun vil, ikke at hun vil det, så når den tid kommer at hun skal ut på fest så er hun nok gammel nok til å kjøpe selv ;)

Kommer nok litt ann på barnet. Har en drømm om at vi kan ha et åpent forhold rundt fester og den slags. Viss barnet mitt skulle fått i seg for mye el noe som gjør at de føler at de mister kontrollen så vil jeg at de ringer meg!! Og at de forrteller hvor jeg kan finne de... Dette gjorde ikke vi som ungdommer løy og gjemte oss vekk. Hadde kanskje gått gale viss det ikke hadde vært for at vi var en stor gjeng som virkelig var venner og bytta på å passe på hverandre. Og viss jeg vet at de er til å stole på at de evnt bare drikke de seks ølene jeg har kjøpt, så kanskje. Men som sakt kommer veldig ann på hvordan de er. Heldigvis lenge til!

Nei, det synes jeg ikke man burde gjøre. Jeg liker igrunn hvordan mine gamle gjorde det. Ga oss valget til å bruke vårt eget vett. De kjøpte aldri til oss, men sporet oss heller ikke opp hver lørdagskveld for å finne ut om vi drakk. Jeg fikk jo bekjente til å kjøpe, men det gir litt feil signaler mår voksne sier det er "greit" å drikke når man er for ung.

Jeg jobber i team sammen med forebyggende enhet her i byen. De har forskningsrapporter som beviser at ungdom som får alkohol av foreldre drikker bare mer, opp til dobbelt så mye og har dobbelt så mange innleggelser på sykehus (pumping/alkoholforgiftning).
De i forebyggende fraråder på det sterkeste å kjøpe alkohol til sine barn, fordi man er forbilder, og fordi det faktisk er 18 års grense på alkohol, og da kan barna kjøpe selv hvis de vil ha.

MEN det oppfordres til å ha et åpent forhold til barna, og respektere barna også dersom de havner på fylla før de er 18 år. Barna skal vite at de ALLTID kan ringe, og komme hjem- uansett hvilken tilstand de er i. Det skaper et tillitsforhold, og en tryggere overgang til voksenlivet for barna..

Jeg kan kjøpe øl til min eldste,og det har jeg gjort i litt over ett år nå. :-)
MEN, han er nesten 20 år nå!!! Jeg hadde - og har - nulltoleranse på alkohol til barn.(så jeg kjøpte ikke øl til ham før han var nesten 19 år.) Fungerte greit det, for da kunne han ikke drikke så jeg kunne merke noe. Siden jeg selv har valgt å være 100% avholds så var jeg ikke lettlurt! (Og han måtte komme hjem om han skulle ut på noe på kvelden, uaktuelt å overnatte hos en kompis.)

Jeg hadde en ganske ålreit avtale med min mor! Jeg var 13 da mine venninner begynte å drikke, og fortalte dette til mamma! Da inngikk vi en avtale på at OM jeg holdt meg til jeg var 16, så skulle hun ikke være så streng på det! Hun har også kjøpt rusbrus til meg, da gikk det dårlig, for da fikk jeg tequila av en venninne og visste ikke effekten av det! Så jeg lærte da! MEN poenget var jo at jeg holdt meg unna alkohol i 3 år lenger enn venninnene mine! Og hadde en åpen dialog med mamma. Jeg fikk være med på festene, så lenge jeg var hjemme til avtalt tid :)

Å kjøpe alkohol til mindreårige er langing, til og med om man er mammaen! Jeg tror på å skape gode holdninger og være et godt forbilde selv. Og gode forbilder bryter selvsagt ikke loven! Jeg er ikke avholds, men alt med måte.

Jeg jobber i team sammen med forebyggende enhet her i byen. De har forskningsrapporter som beviser at ungdom som får alkohol av foreldre drikker bare mer, opp til dobbelt så mye og har dobbelt så mange innleggelser på sykehus (pumping/alkoholforgiftning).
De i forebyggende fraråder på det sterkeste å kjøpe alkohol til sine barn, fordi man er forbilder, og fordi det faktisk er 18 års grense på alkohol, og da kan barna kjøpe selv hvis de vil ha.

MEN det oppfordres til å ha et åpent forhold til barna, og respektere barna også dersom de havner på fylla før de er 18 år. Barna skal vite at de ALLTID kan ringe, og komme hjem- uansett hvilken tilstand de er i. Det skaper et tillitsforhold, og en tryggere overgang til voksenlivet for barna..
Det gikk heldigvis bra med meg!!

Finnes nå de som faktisk holdt seg til det de fikk å da ;) Jeg fikk av min pappa (uten mammas viten ja). Og jeg holdt meg alltid til det jeg fikk.

Men ser jo den. Man drikker dobbelt opp.
Selv holdt jeg meg til den eneste regelen jeg fikk av min pappa.

Tviler på jeg kommer til å kjøpe til mine..

Det viser seg at de som får drikke hjemmefra drikker mye mer mengde for de drikker alt annet i tillegg. Så det er ingen sikkerhet. Faktisk bidrar du til at de drikker mer fordi du har dyttet grensen på hva som er lov. Barna vil stort sett bare gå litt over grensen du setter, er grensen på nulltoleranse vil de derfor ikke drikke såå mye. Det finnes sikkert unntak som med alt annet.

Nei det kommer jeg aldri til å gjøre. Det er ulovlig, og etter min mening bare dumt! Da viser man jo som forelder at det er greit at barn drikker alkohol. Hva er da poenget med loven? Er en grunn til at det ikke er lovlig før man er myndig tenker jeg... Om man er voksen nok til å ta ansvar for egen helse når man er 18 er jo en annen diskusjon...

Mamma kjøpte rusbrus til meg, og jeg drakk ikke mer enn jeg fikk! Hadde ikke hun ordnet til meg ville jeg fått tak i uansett, men da heimbrent som var lettere å få tak i og mye farligere..

Syns at sånne erfaringsutsagn er lite gjennomtenkte jeg. Tror du at det da er lurt å kjøpe alkohol til barna dine altså? Prevangtivt i forhold til heimbrent? Nei... Loven er loven. Kjenner jeg blir litt oppgitt av at det fortsatt finnes mennesker med slike holdninger når vi i dag burde vite bedre... Er jo som å si at man bare lar barna røyke hjemme fordi de røyker jo likevel når de er ute. Handler jo litt om holdningsskapelse, og det er jo et godt eksempel på det: du fikk alkohol av dine foreldre og syns dermed det er greit å gi det til dine barn før de er myndige...

Syns at sånne erfaringsutsagn er lite gjennomtenkte jeg. Tror du at det da er lurt å kjøpe alkohol til barna dine altså? Prevangtivt i forhold til heimbrent? Nei... Loven er loven. Kjenner jeg blir litt oppgitt av at det fortsatt finnes mennesker med slike holdninger når vi i dag burde vite bedre... Er jo som å si at man bare lar barna røyke hjemme fordi de røyker jo likevel når de er ute. Handler jo litt om holdningsskapelse, og det er jo et godt eksempel på det: du fikk alkohol av dine foreldre og syns dermed det er greit å gi det til dine barn før de er myndige...

Oi trakk du den konklusjonen av det jeg skrev???

Godt du kjenner meg;)

Mamma kjøpte rusbrus til meg, og jeg drakk ikke mer enn jeg fikk! Hadde ikke hun ordnet til meg ville jeg fått tak i uansett, men da heimbrent som var lettere å få tak i og mye farligere..

Akkurat det mannen sitter og sier og.
Han vet selv hvor lett det er å få tak i hjembrent.

Nå er det mange år til våre barn er så store så trenger ikke å ta stilling til det ennå.

Det skjer ikke her, barna drikker bare det du kjøper til dem i tillegg til det de ville drukket uansett.

Back
Topp