Kjønnsdiskriminerende barnebøker gis bort

Vi har noen sånne bøker. Vi koser oss med å lese eventyrene, og når storebror på 5,5 skal velge eventyr så velger han ofte fra den rosa boken.
Skjønner ikke helt oppstyret.

Ser ikke helt problemet jeg da...
Helt ærlig så syns jeg likestillingen generelt har feil fokus. Ingen som tar skade av å ha en bok for gutter/jenter eller kvinner/menn.
Gutter og jenter har alltid vært og kommer alltid til å være forskjellige, så hvorfor skal det ikke kunne finnes gutteting og jenteting?
Jeg er helt enig med deg!

Stakkars de som ga henne bøkene i god mening :p

Og om dette var så forferdelig så går det jo an å gjøre andre ting enn å brenne dem.
Det er nok mange barn her i Norge som er i familier med så dårlig økonomi at de ikke får bøker. Tror virkelig ikke de hadde rynket på nesen fordi bøkene var "kjønnsdiskriminerende"

Ser virkelig ikke problemet, men så er vel heller ikke jeg særlig opptatt av temaet :-P

Jeg er prinsipielt imot kjønnsdelte ting, spesielt når det gjelder bøker, sangbøker og slike ting. Så presterer sambo å kjøpe "Eventyr for gutter" fra mini til meg i morsdagsgave. :p Men jeg gidder ikke å demonstrere altså, det var ikke så farlig at jeg gikk å byttet den heller.

Haha, jo hjelpes :O
Er det kun foreldre som vet kjønnet? Eller?

Haha, dør litt kjenner jeg av slike folk :P
Ja jeg tror det. Mulig de nærmeste og de i barnehagen haha. Men de sier Hen og syns dette er kjempe stas!!! Off dør litt selv, blir for sært!!!

Last edited:
min første tanke er... er det riktig å lære barna en slik utakknemmelighet for å få frem det prinsippet? Jeg synes det er viktig at mine barn lærer takknemmelighet og det hadde de ikke gjort om jeg gjorde noe slikt. så nei dette synes jeg ingenting om...

Ja jeg tror det. Mulig de nærmeste og sjekket de i barnehagen haha. Men de sier Hen og syns dette er kjempe stas!!! Off dør litt selv, blir for sært!!!

Kjenner jeg blir litt nysgjerrig på hva de sier til barnet!? Høres veldig sært ut

Det er så mye annet i verden å bruke tid å bekymre seg for .... Synes det er å overreagere noe utrolig mye ... Betyr ikke at jeg ikke er enig i tanken , men synes måten det er gjort på er helt feil . Materialistisk samfunn når man kan brenne julegavene til ungene tenker jeg ....

Kjenner jeg blir litt nysgjerrig på hva de sier til barnet!? Høres veldig sært ut
Ja godt poeng... Altså hvordan snakker de om dette når tema kommer opp? Målet er vel at barnet selv skal finne ut hvilket kjønn en er, de mener vel at vi kognitive ikke er født kjønn, men blir det. At kjønnsorganer ol kan være feil... Ganske sjuke tankegang altså. Mener det er på grensen til barnemishandling når det går så langt. Hadde ikke hatt problem med å gi sønnen min dukker og vogn eller rosa Lego, for det er en periode se skal gjennom... Men å være totalt mot kjønn og overhodet ikle ha fokus på det. Barn fra de er født utviklingen seg forskjellig om de er gutt eller jente?!?

Så hvordan har de den store praten ja hehe

Det er så mye annet i verden å bruke tid å bekymre seg for .... Synes det er å overreagere noe utrolig mye ... Betyr ikke at jeg ikke er enig i tanken , men synes måten det er gjort på er helt feil . Materialistisk samfunn når man kan brenne julegavene til ungene tenker jeg ....
Hun gir de bort.

Hun gir de bort.

Sant nok, men hun oppfordrer til å brenne dem, og er spesifikk på at hun ikke vil de skal gå til andre barn som kanskje kunne fått kjempemye glede ut av å få en bok.

Kjenner bokelskeren i meg får vondt av tanken på å brenne bøker.

Ja godt poeng... Altså hvordan snakker de om dette når tema kommer opp? Målet er vel at barnet selv skal finne ut hvilket kjønn en er, de mener vel at vi kognitive ikke er født kjønn, men blir det. At kjønnsorganer ol kan være feil... Ganske sjuke tankegang altså. Mener det er på grensen til barnemishandling når det går så langt. Hadde ikke hatt problem med å gi sønnen min dukker og vogn eller rosa Lego, for det er en periode se skal gjennom... Men å være totalt mot kjønn og overhodet ikle ha fokus på det. Barn fra de er født utviklingen seg forskjellig om de er gutt eller jente?!?

Så hvordan har de den store praten ja hehe

Ja, den biologiske delen spiller jo en veldig stor rolle.
Men forhåpentligvis så vil det ikke gå såpass langt at dette tar overhånd.
Det er selvfølgelig greit at gutter skal få gråte osv, men jeg mener det er umulig å fjerne kjønnsinndelinger helt. Hva gjør man f.eks i gymtimer o.l m.t.p. skifting osv? og ikke minst med tanke på jenter og mensen osv?
Folk må jo selvfølgelig mene akkurat hva de vil, men enkelte ting i naturen får vi ikke gjort noe med. Vi kan ikke ha kontroll på alt:)

Mye viktigere å jobbe med likestilling enn kjønnsnøytralisering mener np jeg da :)

Jeg misliker sterkt å skille slike ting på kjønn. Jeg synes f.eks at Lego aldri skulle kommet med Lego Friends. Jenter MÅ ikke ha rosa Lego og bøker må ikke være "for jenter".

Men jeg synes det er frekt gjort av dette mennesket å henge ut offentlig de som i beste mening har gitt gaver til hennes barn. Det ville provosert meg til å ikke gi gaver til hennes barn flere gang.

Selv ville jeg forklart barna hvorfor vi ikke liker disse bøkene, og at vi heller kan bytte dem i andre bøker.

Hva er egentlig problemet med at det er litt forskjell på jenter og gutter? At jenter får rosa Lego og gutter får monster Lego? Det er en forskjell, og det vil det altså være for alltid! Hvorfor skal alt være så himla likt hele tiden?

Hva er egentlig problemet med at det er litt forskjell på jenter og gutter? At jenter får rosa Lego og gutter får monster Lego? Det er en forskjell, og det vil det altså være for alltid! Hvorfor skal alt være så himla likt hele tiden?
Fordi det skaper et kjønnsskille med en forventing om at for å være jente så må du være kledd i rosa, alt er prinsessete og glitter og fjas.

Hvorfor skal det ikke være mulig å ha enkelte ting helt nøytrale? Slik at jenter og gutter kan leke sammen uten at det ene barnet blir beskyldt for å leke med "feil" leker? Rosa Lego er alt som skal til for å skape et skille mellom Karsten og Petra slik at en av dem føler seg ukomfortabel med å leke sammen med den andre.

Jenta vår liker ikke rosa engang, og da er eneste alternativ kjip svart og grå Lego for gutter.

Heldigvis har vi Lego fra da jeg var liten. Den er rød, gul, grønn og blå i friske fine farger og appellerer like fint til begge kjønn.

Min gutt som straks fyller 6 år syns det var kjempekult at de hadde fått Lego Friends i barnehagen :) Skjønner ikke alle protestene mot at som er rosa..

Back
Topp