Jeg sier ikke at de trenger å bli satt i båser, og det kan helt sikkert være mer kjønnsnøytrale ting og, men hvorfor fjerne det rosa og det blå? Det står ikke på rosa lego at det kun er for jenter.
Jeg lekte selv med lego da jeg var liten, og trivdes bedre sammen med guttene i klassen enn jentene, men jeg syns fokuset har blitt mer rettet mot at det ikke skal være noen forskjell mellom kjønnene i det hele tatt. Om vi lærer opp barna til at alle er like, hva skjer da den dagen de skjønner at vi ikke er det?
Gutter har penis og jenter har vagina, for å sette det litt på spissen, men vi ER forskjellige.
Man trenger ikke kalle rosa klær for jenteklær osv, men man trenger da heller ikke å fjerne det. Skal man kjønnsnøytralisere klær til voksne og, fordi det er fasongforskjell på gutter og jenter?
Om en gutt har lyst til å gå med kjole, tror jeg ikke evnt mobbing har noe med farge å gjøre, men det er rett og slett bare mindre naturlig. Så man må lære barna om verdien av den enkelte, ikke at det ikke er forskjell på gutt og jente.
Likestilling handler ikke om at det er forskjell på gutt og jente, men at alle har samme verdi uansett kjønn. Det er en vesentlig forskjell, og jeg syns fokuset er på helt feil sted når det gjelder dette.