Kjønnsdiskriminerende barnebøker gis bort

Men hvorfor skal barn deles inn i båser fra de er små? Det er ikke rart barn blir mobbet om de bruker rosa støvler f.eks. Jeg er sjeleglad for at toys r us i år valgte å endre på julekataligen sin,det er ett steg i riktig retning.

Jeg fatter ikke at man synes det er greit at små barn utsettes for det med jente/gutte farger fra de kommer ut av magen.
Jeg lekte med vanlig lego og var fornøyd med det,men nå har det kommet egen jentelego.

Poden ville ha vasketralle da han var 2 år, vi måtte i 15 butikker før vi fant en som ikke var rosa og full av glitter, det er ikke greit synes jeg.

Samme med kokebøker, finnes ørtenforskjellige for jenter, en eller to til gutt.
Syns dette med kjønn har tatt helt av, nett som det ikke er lov å være guttete eller jentete lengre. Gått litt for langt, har ei jeg gikk på skole med, hun nekter å si kjønn på ungen sin. Kjønnsnøytralt navn, og bare nøytrale klær. Blir for dumt. Gutter er gutter og jenter er jenter, de har også ulike behov. Spes mtp utvikling ol.

Men hvorfor skal barn deles inn i båser fra de er små? Det er ikke rart barn blir mobbet om de bruker rosa støvler f.eks. Jeg er sjeleglad for at toys r us i år valgte å endre på julekataligen sin,det er ett steg i riktig retning.

Jeg fatter ikke at man synes det er greit at små barn utsettes for det med jente/gutte farger fra de kommer ut av magen.
Jeg lekte med vanlig lego og var fornøyd med det,men nå har det kommet egen jentelego.

Poden ville ha vasketralle da han var 2 år, vi måtte i 15 butikker før vi fant en som ikke var rosa og full av glitter, det er ikke greit synes jeg.

Samme med kokebøker, finnes ørtenforskjellige for jenter, en eller to til gutt.

Jeg sier ikke at de trenger å bli satt i båser, og det kan helt sikkert være mer kjønnsnøytrale ting og, men hvorfor fjerne det rosa og det blå? Det står ikke på rosa lego at det kun er for jenter.

Jeg lekte selv med lego da jeg var liten, og trivdes bedre sammen med guttene i klassen enn jentene, men jeg syns fokuset har blitt mer rettet mot at det ikke skal være noen forskjell mellom kjønnene i det hele tatt. Om vi lærer opp barna til at alle er like, hva skjer da den dagen de skjønner at vi ikke er det?
Gutter har penis og jenter har vagina, for å sette det litt på spissen, men vi ER forskjellige.

Man trenger ikke kalle rosa klær for jenteklær osv, men man trenger da heller ikke å fjerne det. Skal man kjønnsnøytralisere klær til voksne og, fordi det er fasongforskjell på gutter og jenter?
Om en gutt har lyst til å gå med kjole, tror jeg ikke evnt mobbing har noe med farge å gjøre, men det er rett og slett bare mindre naturlig. Så man må lære barna om verdien av den enkelte, ikke at det ikke er forskjell på gutt og jente.

Likestilling handler ikke om at det er forskjell på gutt og jente, men at alle har samme verdi uansett kjønn. Det er en vesentlig forskjell, og jeg syns fokuset er på helt feil sted når det gjelder dette.

Vi fikk boken "Godnatthistorier for gutter" i dåpsgave av min beste venninne, jeg synes den var søt. Kjære vene, ta det for det det er; en bok. Ingen sier at den MÅ leses engang..!

Jeg synes det derimot er verst med disse matboksene ol i rosa eller blå som pepres med klistremerker av gutt/jente. Må være håpløst å ha én av hver i huset, må jo ha dobbelt opp i skapene og tunga rett i munnen...

Jeg sier ikke at de trenger å bli satt i båser, og det kan helt sikkert være mer kjønnsnøytrale ting og, men hvorfor fjerne det rosa og det blå? Det står ikke på rosa lego at det kun er for jenter.

Jeg lekte selv med lego da jeg var liten, og trivdes bedre sammen med guttene i klassen enn jentene, men jeg syns fokuset har blitt mer rettet mot at det ikke skal være noen forskjell mellom kjønnene i det hele tatt. Om vi lærer opp barna til at alle er like, hva skjer da den dagen de skjønner at vi ikke er det?
Gutter har penis og jenter har vagina, for å sette det litt på spissen, men vi ER forskjellige.

Man trenger ikke kalle rosa klær for jenteklær osv, men man trenger da heller ikke å fjerne det. Skal man kjønnsnøytralisere klær til voksne og, fordi det er fasongforskjell på gutter og jenter?
Om en gutt har lyst til å gå med kjole, tror jeg ikke evnt mobbing har noe med farge å gjøre, men det er rett og slett bare mindre naturlig. Så man må lære barna om verdien av den enkelte, ikke at det ikke er forskjell på gutt og jente.

Likestilling handler ikke om at det er forskjell på gutt og jente, men at alle har samme verdi uansett kjønn. Det er en vesentlig forskjell, og jeg syns fokuset er på helt feil sted når det gjelder dette.

Jeg er helt enig med deg.. Det går litt langt når jenter ikke skal få lov å være jenter og gutter skal få lov å være gutter.
Mobbing kommer ikke av at boken heter god natt historier for gutter, det kommer av oppdragelse og hva de har lært hjemme.
Jeg har fått masse pepper fordi jeg ikke sier til mine gutter at neglelakk er jenteting, jeg ble sjokkert når jeg hørte en far sa til sin sønn tørk tårene det er bare jenter som gråter.
Det er holdningene vi som foreldre har som gjør at gutter med rosa gummistøvler blir mobbet. Det er ikke fordi legoen er rosa eller blå.
Jeg er ikke lik min samboer, jeg er en kvinne, tenker som en kvinne og han er en mann, tenker som en mann.
Mine gutter lekte med biler før jeg rakk å kjøpe det til de, de uttalte traktor før de sa dukke.
Alikevel så hender det at de kjører rundt med dukkevogn, men jeg må si at den dukke blir ikke behandlet likt som dems niese behandler dukka :p
Jeg lar mine barn gå i både rosa og blått, neglelakk har de på stadigvekk og i sminken min har de vært hundre ganger. Jeg forteller ikke mine barn at det er en jenteting! Det er det andre som forteller de ;)
Så isteden for å henge seg opp i bøker og leker så må man nok vri fokuset litt å se på seg selv først.
Det hadde ikke finnes bøker til gutter og jenter om det ikke var etterspurt!

Ser ikke helt problemet jeg da...
Helt ærlig så syns jeg likestillingen generelt har feil fokus. Ingen som tar skade av å ha en bok for gutter/jenter eller kvinner/menn.
Gutter og jenter har alltid vært og kommer alltid til å være forskjellige, så hvorfor skal det ikke kunne finnes gutteting og jenteting?

Er så enig med deg!
Vi har to sjuåringer, en gutt og en jente, og det er ikke tvil om hvem som er hva for å si det sånn... og da er de oppdratt til at det er like ok med "blått og rosa". Men når gutten er totalt uinteressert i såkalte "jenteting", skal han tvinges til å like det liksom? :)

Er helt enig at det er idioti å dele inn bøkene i slike kategorier. Har selv sett bøkene å det er mange av de eventyrene som passer begge kjønn. Jeg ville ikke kjøpt dem selv. Hadde jeg fått dem hadde de blitt byttet. Men jeg synes hun overdriver med reaksjonen sin.

Er så enig med deg!
Vi har to sjuåringer, en gutt og en jente, og det er ikke tvil om hvem som er hva for å si det sånn... og da er de oppdratt til at det er like ok med "blått og rosa". Men når gutten er totalt uinteressert i såkalte "jenteting", skal han tvinges til å like det liksom? :)

Ikke sant? Hehe
Har selv utdannelse innen et mannsdominert yrke, og da jeg gikk på skolen fikk vi stadig høre fra lærerne at vi ikke passet inn fordi vi var jenter. Vi var rett og slett ikke godr nok pga kjønn, så jeg gjorde vel det meste for å motbevise dette og var også en av de beste i klassen. Jeg fikk også dårligere karakter enn en gutt jeg samarbeidet med, og det hjalp ikke hvor mye han sa til læreren at det faktisk var jeg som hadde forklart ham hvordan det skulle gjøres. Det er vel heller på slike ting fokuset bør ligge; at det er greit at en jente blir snekker og en gutt kan bli f.eks sykepleier.

Sorry, men hu der er av det mest egoistiske jeg har hørt om. Snakk om i-landsproblemer o_O I min verden er det helt OK at det er forskjeller på gutter og jenter. Selvsagt skal man få like muligheter i livet, men det mener jeg faktisk at vi får til ganske bra her i vesten.

Håper noen sender den burugla på en liten opplevelsestur til Afrika eller Midt-Østen, så hun får se at det finnes viktigere ting å bekymre seg for i barns oppvekst enn om det står gutt eller jente på boka. Er det noen som bør kastes på bålet, så er det vel hu… Phu!

Syns dette med kjønn har tatt helt av, nett som det ikke er lov å være guttete eller jentete lengre. Gått litt for langt, har ei jeg gikk på skole med, hun nekter å si kjønn på ungen sin. Kjønnsnøytralt navn, og bare nøytrale klær. Blir for dumt. Gutter er gutter og jenter er jenter, de har også ulike behov. Spes mtp utvikling ol.
Jeg snakker ikke om det å ikke kunne si kjønn på barna sine hvertfall, det blir å gå for langt for meg også.

Er helt enig at det er idioti å dele inn bøkene i slike kategorier. Har selv sett bøkene å det er mange av de eventyrene som passer begge kjønn. Jeg ville ikke kjøpt dem selv. Hadde jeg fått dem hadde de blitt byttet. Men jeg synes hun overdriver med reaksjonen sin.
Det er nettop det, flere av eventyrenre/sangene passer like godt til begge kjønn.

Ganske spesielt å lage så styr syntes jeg! Hadde aldri fått gaver av meg igjen da!
Er ikke så opptatt av jente og gutteting. Vil datteren min ha en typisk "gutteting", så får hun det og omvendt.

Å nei så sært :O

Enig i tullete kjønnsdeling men ho overdøver hele saken med den ufine og utakknemlige holdningen sin :(

Jeg snakker ikke om det å ikke kunne si kjønn på barna sine hvertfall, det blir å gå for langt for meg også.
Ja, alt var ikke rettet Mot din kommentar. De har dratt den veldig langt syns jeg.

Ungen hadde bursdag her for litt siden, hun hadde lagt ut et bildet. Da skrev jeg så søt hun var,'og hun kommenterte det ikke da... Hehe

Vi har noen av disse bøkene i hus, og jeg synes de er artige. Jeg ser virkelig ikke problemer med dem, jeg tenker at det er utrolig hva folk henger seg opp i. Hadde jeg fått ei bok med eventyr for jenter eller sanger for jenter eller lignende da jeg var lita, så hadde jeg synes det hadde vært kjempemorsomt. Følt det var noe spesielt bare for meg på en måte.

Hva med å bare bytte de i kjønnsnøytrale eventyr- og sangbøker for å vise forlagene hva det selges mest av?

Back
Topp