Kjære ammende..

Lillespirrevipp

Flørter med forumet
I litt over to uker har jeg hatt problemer med en tett melkegang på oversiden av brystet. Jeg prøvde alt som var av råd: massere, varme kluter, hyppig amming, nesespray, bytte ammestilling etc.. I løpet av disse ukene har jeg vært inne hos lege to ganger, med beskjed om å fortsette med nesespray og "se det an til over helgen" siden jeg ikke hadde feber. På fredag var jeg så sliten og hadde så vondt at jeg tok kontakt med ammehjelpen. Klarte jo ikke å løfte armen eller ha jenta mi på brystet fordi det var så vondt. På lørdag ble jeg oppringt av ei dame fra ammehjelpen som ba meg ringe legevakten og få hjelp, samtidig som hun gav meg mye nyttig info. Hos legevakten ble jeg sendt videre på ultralyd, hvor de fant masse innkapslet puss i brystet. Altså hadde den tette melkegangen utviklet seg til å bli en abscess. Denne ville ikke tømme seg selv, så måtte derfor tømmes på sykehuset. Det var en ganske stor kul, så jeg fikk valget mellom å operere ut pusset ved snitt og full narkose, eller om jeg ville prøve å få det ut ved hjelp av nål og suge det ut, uten bedøvelse. Gruet meg som en tulling, og klarte ikke tenke på annet enn hvor vondt det måtte være å få en tykk nål stukket inn i huden uten noen form for bedøvelse. Møtte opp til timen jeg fikk og la meg på benken hvor de undersøkte med ny ultralyd, og fikk beskjed om at de ville prøve med bedøvelse siden jeg ikke var spesielt rød på huden. Kulen var også såpass stor at de ikke var sikre på om de ville få ut alt med nåla, men at de skulle prøve. Hvis ikke skulle de ordne med operasjon. Bedøvelseskrem virket, så for meg ble det kun litt ubehag mot slutten av skyllingen, men de fikk ut alt, og jeg skal nå tilbake i morgen for å se at alt er på bedringens vei. Nå er brystet veldig hardt og ømt, og jeg gleder meg til at alt er normalt igjen!

Så kvinner.. Ta brystene på alvor, ikke vent og se det an. Det gjør ofte vondt verre. Ta tak i det før det rekker å bli verre enn det alt er! Unner ingen å kjenne denne smerten.
 
Ånei, stakkars deg.. :( forferdelig vondt med tette melkeganger, og når det gikk så langt kan jeg ikke tenke meg hvilke smerter du har hatt. Men så merkelig at du ikke fikk feber! Jeg måtte slutte amminga pga tette melkeganger som bare kom på nytt og på nytt, uansett hvor mye jeg pumpa for å bli kvitt det. Unner ingen det greiene der asså. Lurt å sjekke før det går så langt som hos deg ja! Godt det er over for deg nå, håper det holder seg unna i fremtida :)
 
Au, så vondt! Jeg fikk superspreng og masse kuler de første dagene, det eneste som funka var å la det brystet det ikke ble amma på renne fritt under amming. Fikk du noe råd om det? Det krever litt jobb, begge pupper i friluft og håndkle under, men det virker. Bare å dra for gardinene noen dager og utsette besøk. Råd om pumping er jeg litt skeptisk til da dette bare vil øke produksjonen og forverrer problemet. Verdt å prøve iallefall for andre som sliter.
 
Ånei, stakkars deg.. :( forferdelig vondt med tette melkeganger, og når det gikk så langt kan jeg ikke tenke meg hvilke smerter du har hatt. Men så merkelig at du ikke fikk feber! Jeg måtte slutte amminga pga tette melkeganger som bare kom på nytt og på nytt, uansett hvor mye jeg pumpa for å bli kvitt det. Unner ingen det greiene der asså. Lurt å sjekke før det går så langt som hos deg ja! Godt det er over for deg nå, håper det holder seg unna i fremtida :)

Uff, kjedelig å måtte gi opp amming pga det da! :( var ei stund jeg bare ville gi opp amminga siden det gjorde så vondt, men jeg vet jo at når alt er bra så er det jo så lettvint! Maten klar over alt :D håper virkelig det ikke kommer på nytt nei. Har gått til innkjøp av lecitin nå, så håper det hjelper forebyggende. :) legene syntes også det var rart at jeg ikke fikk feber, men ingen regel uten unntak :p
 
Au, så vondt! Jeg fikk superspreng og masse kuler de første dagene, det eneste som funka var å la det brystet det ikke ble amma på renne fritt under amming. Fikk du noe råd om det? Det krever litt jobb, begge pupper i friluft og håndkle under, men det virker. Bare å dra for gardinene noen dager og utsette besøk. Råd om pumping er jeg litt skeptisk til da dette bare vil øke produksjonen og forverrer problemet. Verdt å prøve iallefall for andre som sliter.

Har i grunn fått lite råd om hva jeg bør gjøre videre. Skal på kontroll i dag, så får spørre meg litt fram da tenker jeg :)
Pumping for min del hjelper ikke uansett. Kommer ikke mer enn et par dråper, men dersom jeg håndmelker kommer det mye.. Tror uansett at nå er melkeproduksjonen mer tilpasset den lille, for nå holder det ikke lengre med mat fra kun det ene brystet om gangen :D hun er forresten rukket å blitt fire uker gammel alt! :)
 
Har i grunn fått lite råd om hva jeg bør gjøre videre. Skal på kontroll i dag, så får spørre meg litt fram da tenker jeg :)
Pumping for min del hjelper ikke uansett. Kommer ikke mer enn et par dråper, men dersom jeg håndmelker kommer det mye.. Tror uansett at nå er melkeproduksjonen mer tilpasset den lille, for nå holder det ikke lengre med mat fra kun det ene brystet om gangen :D hun er forresten rukket å blitt fire uker gammel alt! :)

Tilbud og etterspørsel henger etterhvert sammen, men det tar litt tid å finjustere :) ofte er ikke pumping det beste hvis man vil roe ned produksjonen, da er håndmelking eller det å bare la det renne bedre. Ser at lille her har fått en favoritt pupp og at jeg har vært litt sløv med å bytte pupp. Hun har derfor spist mer på den ene og nå er den sprengfull igjen. Prøver derfor å la henne suge mer på det 'tomme' brystet å la det andre dryppe av neimen ille lett dette
 
Tilbud og etterspørsel henger etterhvert sammen, men det tar litt tid å finjustere :) ofte er ikke pumping det beste hvis man vil roe ned produksjonen, da er håndmelking eller det å bare la det renne bedre. Ser at lille her har fått en favoritt pupp og at jeg har vært litt sløv med å bytte pupp. Hun har derfor spist mer på den ene og nå er den sprengfull igjen. Prøver derfor å la henne suge mer på det 'tomme' brystet å la det andre dryppe av neimen ille lett dette
synes selv at det er kjempevanskelig å følge med på hvilket bryst jeg ammet fra sist. Er så glemsk :p lett at det blir ammet fra samme bryst flere ganger på rad ja..
sliter med at det ikke kommer så lett melk på det brystet hvor abscessen var. Kjenner utrivingsrefleksen godt, men det drypper lite melk fra det brystet.. Likevel høres det ut som om jenta holder på å drukne noen ganger når hun suger fra det.. Å amme er en kunst altså! Skulle hatt medalje alle mann! :D
 
synes selv at det er kjempevanskelig å følge med på hvilket bryst jeg ammet fra sist. Er så glemsk :p lett at det blir ammet fra samme bryst flere ganger på rad ja..
sliter med at det ikke kommer så lett melk på det brystet hvor abscessen var. Kjenner utrivingsrefleksen godt, men det drypper lite melk fra det brystet.. Likevel høres det ut som om jenta holder på å drukne noen ganger når hun suger fra det.. Å amme er en kunst altså! Skulle hatt medalje alle mann! :D

Haha, sant. Jeg har er hårstrikk på håndleddet som jeg flytter på.
 
Haha, sant. Jeg har er hårstrikk på håndleddet som jeg flytter på.
Så smart! Tror jeg må prøve på det jeg også! :D
Her på sykehuset har jeg nå fått beskjed om at jeg må få ut resten av pusset ved hjelp av snitt. Så nå venter jeg på å bli lagt i narkose. Fysj... Bare tull!
 
Får jeg spørre litt dumt...?
Hvordan kjenner dere utdrivningsrefleksen? Mine drypper sjelden, og når det først gjør det så er det snakk om to-tre dråper... Jeg kan ikke kjenne at det skjer...
Og, hvordan kjenner dere melkespreng? Har enda ikke forstått hvordan det skal kjennes ut...
Gav meg selv brystbetennelse her forrige uke, med kraftig feber og illrød pupp.. Men kjente ikke noe spesiell smerte i den annet enn at den var litt øm...litt som blåmerke-øm...
 
Mine blir full av melk, tunge og nesten sprengt. Får også små kuler. Kjenner ikke utdrivningsrefleksen. Det bare lekker når det blir for mye, eller om jeg ammer på det andre.
 
Får jeg spørre litt dumt...?
Hvordan kjenner dere utdrivningsrefleksen? Mine drypper sjelden, og når det først gjør det så er det snakk om to-tre dråper... Jeg kan ikke kjenne at det skjer...
Og, hvordan kjenner dere melkespreng? Har enda ikke forstått hvordan det skal kjennes ut...
Gav meg selv brystbetennelse her forrige uke, med kraftig feber og illrød pupp.. Men kjente ikke noe spesiell smerte i den annet enn at den var litt øm...litt som blåmerke-øm...

Vet ikke heilt åssen jeg skal beskrive utdrivingsrefleksen men kjenner det på en måte prikker og presser litt på i brystvortene. Kjenner det så vidt nå mens jeg sitter på sofaen og lille ligger å lager lyder litt lengre borte.

Ikke kjent melkespreng siden den dagen vi reiste hjem fra sykehuset og da var det mer press og prikking i heile brystet....
 
Det skal søren meg ikke være lett med den her ammingen. Har selv store smerter før, under og etter amming i brystene, men verst under amming. Har fått råd fra poliklinikk på barsel og to forskjellige helsesøstre fra helsestasjonen, men tror jeg nå må kontakte ammehjelpa og høre om de vet hva som kan være galt og gi råd.
 
Det skal søren meg ikke være lett med den her ammingen. Har selv store smerter før, under og etter amming i brystene, men verst under amming. Har fått råd fra poliklinikk på barsel og to forskjellige helsesøstre fra helsestasjonen, men tror jeg nå må kontakte ammehjelpa og høre om de vet hva som kan være galt og gi råd.

Er det at de er såre? Eller kan det være sopp/trøske?
 
Haha, sant. Jeg har er hårstrikk på håndleddet som jeg flytter på.
Så smart! Tror jeg må prøve på det jeg også! :D
Her på sykehuset har jeg nå fått beskjed om at jeg må få ut resten av pusset ved hjelp av snitt. Så nå venter jeg på å bli lagt i narkose. Fysj... Bare tull!
 
Så smart! Tror jeg må prøve på det jeg også! :D
Her på sykehuset har jeg nå fått beskjed om at jeg må få ut resten av pusset ved hjelp av snitt. Så nå venter jeg på å bli lagt i narkose. Fysj... Bare tull!

Uff :( høres ikke godt ut. Var selv i narkose for utskrapning på lørdag. Lykke til!
 
Får jeg spørre litt dumt...?
Hvordan kjenner dere utdrivningsrefleksen? Mine drypper sjelden, og når det først gjør det så er det snakk om to-tre dråper... Jeg kan ikke kjenne at det skjer...
Og, hvordan kjenner dere melkespreng? Har enda ikke forstått hvordan det skal kjennes ut...
Gav meg selv brystbetennelse her forrige uke, med kraftig feber og illrød pupp.. Men kjente ikke noe spesiell smerte i den annet enn at den var litt øm...litt som blåmerke-øm...
Kjenner det ved at det pipler i brystene, synes det er skikkelig ubehagelig. Misunner de som ikke kjenner den! :p
Har sjelden melkespreng, men de få gangene jeg har hatt det føles de tunge og blir harde, samtidig som blodårene mine synes skikkelig godt. Pass på så du slipper abscess, ikke noe kult!
 
Uff, alt gikk bra hos deg?
Jeg er heldigvis ferdig nå :) lekker så mye melk nå at jeg har bytta sykehusskjorte flere ganger fordi den blir gjennomvåt :p nå håper jeg virkelig at jeg er ferdig!

Det gikk kjempefint :) like greit å bare få restene ut, legen sa de hadde aldri kommet ut av seg selv....

Frisk å rask igjen. :)
 
Er det at de er såre? Eller kan det være sopp/trøske?

Jeg kjenner meg igjen med symptomene på sopp, men jeg har sett litt på raynauds fenomen, pluss kraftig utdrivningssmerter. Synes ikke det er lett å få svar på hva som er galt. Kanskje det er en kombinasjon av flere ting.
 
Back
Topp