Kikhoste-vaksine i graviditet

jeg fødte i februar, så da var det ikke et tilbud som jeg ble informert om av helsepersonell. Jeg tok influensa.

Men neste gang tar jeg garantert kikhostevaksine. Lille ble forkjølt (altså ikke kikhoste) da han var bare 8 uker og det er det verste jeg har vært med på. Gikk jo fint, men så utrolig hjerteskjærende å se han hoste og være pjusk :sad010Så selv om det ikke var kikhoste denne gangen, så vil jeg beskytte mot enda mer alvorlig sykdom ved neste barn. Og ikke la diverse tanter og slektninger susse og klemme baby :p
 
Jeg er i uke 38 nå, og tok den for to uker siden - uten å ofre det en tanke.
Bor i et område hvor det nå er en del utbrudd av det, og om noe så enkelt kan beskytte frøkna mi fra fødsel til 6-ukersvaksinen fra både hjerneskade og i verste fall død... Vel, jeg ville hatt det en smule tøft med meg selv i etterkant.

Kan vel også slenge på at jeg jobba som dyrehelsepersonell i 10 år og fikk akkurat samme vaksine jevnlig pga. det, da den også inneholder vaksine mot stivkrampe.
Vaksinen er velutprøvd, all info om den ligger på Felleskatalogen om man er skeptisk på innholdsstoffer (jeg fikk Boostrix), og selv har jeg ikke opplevd annen bivirkning enn litt øm triceps i to dager.

Jeg er kanskje kvass nå, men jeg stoler langt mer på immunologer, peer-reviewed forskningsartikler og oppdatert data enn folk som begynner svette fordi vaksinen 'kan inneholde spor av formaldehyd'.
 
Kommer til å ta den- tar ikke covid vaksinen. Den rotet med syklusen min før jeg ble gravid i 21. så tok den ikke i forrige svangerskap eller etter det. Men kikhoste vaksinen absolutt. Det har vært masse tilfeller her jeg bor dessverre. så for min del er det kjempe positivt. Dette er jo «gamle» vaksiner som er mer enn utprøvd. Så desse stoler jeg på. Er veldig forståelig at skepsis finnes- men akkurat denne tenker jeg man skal føle seg veldig trygg med å ta :Heartbigred
 
Hei, jeg har ikke hørt om noen bivirkninger til den så langt som jeg undersøkte. Bare sånne vanlige bivirkninger som noen får og ikke alle. Husker da jeg var gravid så søkte jeg også opp om det var noen bivirkninger eller noe negativt med vaksinen.

Hadde jeg vært deg nå så hadde jeg tatt den for ungen har ikke de antistoffene frem til den mottar vaksine og det er greit å være på den sikre siden.

Du skal jo møte mennesker og husk at kikhoste har veldig milde symptomer på starten, derfor er det vanskelig å skjønne om en er smittet eller ikke. Folk smittes med dråpesmitte. Nå spørs det hvordan du er som mennesket, men det kan fort bli stress å se i nyhetene at smitten øker imens ha en nyfødt baby som ikke har de antistoffene frem til den er 3 måneder. Du vil jo forsøke å beskytte den skikkelig, men tenk om du angrer skikkelig på at du ikke tok vaksinen.

Les litt om den vaksinen i USA. Husker jeg undersøkte litt da jeg var gravid og for meg viste det seg bare at det var mer positivt å ta den. I min tid var den ikke med i graviditetsprogrammet heller og ikke like mye økt smitte, fortsatt passet jeg på skikkelig. Jeg kommer til å ta den i neste graviditet for å si det sånn.

Skjønner at du er i tenkeboksen da den er så ny i Norge, men hadde ikke vært skeptisk til akkurat den for denne vaksinen har gravide tatt i mange år i de landene der det er masse kikhoste. Undersøk gjerne mer hvis du ikke har kommet veldig langt i graviditeten. Men jeg hadde bare anbefalt deg å være på den sikre siden og ta den.

Det var hvert fall mitt synspunkt♥️
Vil bare kommentere at kikhostevaksinen er alt annet enn ny i Norge.
Den har vært en del av barnevaksinasjonsprogrammet siden 1952 (ref. https://www.helsenorge.no/sykdom/infeksjon-og-betennelse/kikhoste/). Jeg fikk tre doser da jeg var baby, og det får og har fått de aller, aller, aller fleste i Norge.
Det eneste som er nytt nå, er at den anbefales til gravide i uke 24.

Mulig du vet det og det var det du mente, jeg ville bare ikke la kommentaren din bli stående så det så ut som vaksinen var ny :)
 
Tenker å ta den, det en vaksine som har vert brukt lenge så den føler jeg meg nokså trygg på.
 
Jeg tenker å ta vaksina. Har lest meg opp, og fikk den anbefalt av både lege og jordmor (begge syntes forøvrig det var positivt om mannen tar det også, selv om det ikke er en del av anbefalingen).
 
Jeg tenker å ta vaksina. Har lest meg opp, og fikk den anbefalt av både lege og jordmor (begge syntes forøvrig det var positivt om mannen tar det også, selv om det ikke er en del av anbefalingen).
Jeg gar tatt den. Det samme gjorde mannen, selv om han var smittet i 2015.
 
Vil bare kommentere at kikhostevaksinen er alt annet enn ny i Norge.
Den har vært en del av barnevaksinasjonsprogrammet siden 1952 (ref. https://www.helsenorge.no/sykdom/infeksjon-og-betennelse/kikhoste/). Jeg fikk tre doser da jeg var baby, og det får og har fått de aller, aller, aller fleste i Norge.
Det eneste som er nytt nå, er at den anbefales til gravide i uke 24.

Mulig du vet det og det var det du mente, jeg ville bare ikke la kommentaren din bli stående så det så ut som vaksinen var ny :)
Ja, det stemmer at den er gammel, men ikke gammel for gravide. Ny for gravide i år. Det jeg mente
 
Jeg skal selvsagt ta den og alle andre anbefalte vaksiner. Ungene mine er vaksinert, men de går i en stor barnehage, og det skal ikke mer enn én vaksineskeptiker med kikhoste til før smitten når små babyer. Kikhoste har vært i barnevaksinasjonsprogrammet siden 1952. Vil si det er mange nok år med "utprøving" til at den er trygg.

Tanta mi døde av difteri under krigen. Hun var var fire år (og uvaksinert). En skal ikke spøke med den kollektive beskyttelsen vaksiner gir.
 
Til info. Greit å vite. Lav dødelighet i både Norge, Sverige og Danmark.
Også greit å vite:
"Spedbarn er mest utsatt for alvorlig forløp av kikhoste, og kan i sjeldne tilfeller dø på grunn av alvorlige komplikasjoner av infeksjonen eller ved at de slutter å puste under hosteanfallene. De kan også få hjerneskade på grunn av infeksjonen eller oksygenmangel forårsaket av pustestans under hosteanfall.

Om lag halvparten av barn som får kikhoste i første leveår, blir så syke at de må legges inn på sykehus.
De fleste av disse er i aldersgruppen 0-6 måneder"

Folk må selvfølgelig gjøre som de vil, men jeg lytter til helsepersonell med kompetanse på medisin. De anbefaler å ta denne vaksinen.
 
Back
Topp