Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari

Veldig rart å planlegge for ks i uke 39, jeg ville tatt en runde på dette med jordmor på helsestasjonenJeg var inne på samtale og de ønsker å vente til uke 39. Syns det nesten er litt seneste laget da termin ble satt i uke 12, men på uke 18 så skulle den vært flyttet til 5 dager tidligere. Er litt kjipt om det blir ett hastesnitt uka før.
I utgangspunktet er jeg og babyen veldig friske, så er kanskje derfor de vil vente såpass lenge. Jeg skal ha pks pga. Intern cerclage. Men de sa at de fremskynder om det skulle skje noe.Veldig rart å planlegge for ks i uke 39, jeg ville tatt en runde på dette med jordmor på helsestasjonen![]()
Jeg ringte i dag og purret på innkalling. Står på NAV at man må legge inn innkallingen når man søker om foreldrepenger og de legger dato for pks som termin dato. Det er 6 ukers behandlingstid og permisjon skal jo starte 3 uker før. Så begynner å haste nå. Så håper jeg får snart.Hva gjør dere med søknad om foreldrepermisjon? Vanlige er å sette termindatoen, men når man har pks så skal man plotte inn den datoen. Men jeg aner jo ikke når jeg får innkallelse
Ja rier er uaktuelt her også, da skal jeg inn med engang. Hun på tlf sa det ble i uke 38 nå da. Så får se hva brevet sier når jeg får detJeg fikk først beskjed om at de til vanlig setter opp pks en uke før termin. Men at de i mitt tilfelle setter det opp i uke 37 senest uke 38. Noe jeg er svært takknemlig for da rier hos meg er uaktuelt. Men synes at uken før er farlig nære termin når man vet at man må ha ks
Fødselslegen min sa at man legger inn termindato, og så endrer man det når man får endelig dato. Jeg skal inn i uke 32 og får dato i uke 33 ca.Hva gjør dere med søknad om foreldrepermisjon? Vanlige er å sette termindatoen, men når man har pks så skal man plotte inn den datoen. Men jeg aner jo ikke når jeg får innkallelse
Jeg har også fått innvilget en gastrokirurg som skal bli med under ks'et, men det er pga tidligere historikk og hvis komplikasjoner skulle oppstå der og da. 
Jeg fikk fremskyndet ks nå til uke 37 pga mye nedpress og kynnere. Hvis ikke det skjer noe mer nå da (er 35+0 i dag). Jeg skal ikke på Riksen, men på Tønsberg var vanlig liggetid 3-4 dager etter pks. Også blir man liggende noen (2?)timer på oppvåkning før man får komme inn på barsel. Jeg skulle få spinal, da kobler de ikke på en epidural, er kun da en sprøyte i ryggen som de tar ut igjen med engang, så da trenger man ikke å kobles ifra. Jeg skulle møte opp kl 08.00 og ingen måltider etter 24 kvelden før. Blir da ks rundt lunsj tider da man vanligvis er nr 2-3 i køen, men det kan jo hende du er først siden du har noen ekstra komplikasjoner mtp. Tarm. Håper det svarte litt på alle spørsmålene dine, men det kan jo også hende Riksen har litt andre rutiner osv. Jeg skal inn på en pre-operativ time uka før, så får nok mye info da.Jeg skal ha planlagt keisersnitt jeg også. Det er fordi jeg har hatt to tidligere store abdominale mageoperasjoner, med én litt mindre operasjon også (den første var for å legge ut tynntarm, ileostomi, samt fjerning av tykktarm og endetarm, operasjon nr to var den mindre av dem hvor ileostomien ble lagt inn igjen, og den siste var en heftig og veldig komplisert tarmslyng - så tynntarmen min er nå fastsydd u bukveggen min...). Så, jeg har erfaringer med bukoperasjoner kan man si, og vet hva jeg kan forvente til en viss grad, men jeg skal ikke ljuge og si at jeg ikke er redd for hvordan det blir etter keisersnittet. Kommer til å ha to arr som blir et oppned kors sammen gitt
Jeg ba om å flyttes over til Rikshospitalet da det er de som har mest erfaring rundt min medisinske historie m.m. Ahus nektet meg keisersnitt selv om det ville vært en stor sjanse for at naturlig fødsel ville gitt meg full inkontinens neddi der. Whoops. Rikshospitalet satt opp keisersnittet mitt 38+5, altså 12 dager før termin. Men, jeg stilte spørsmål ift når det er normalt å sette opp pks, hun sa alt fra 10 dager før til to-tre uker før avhengig av veksten til baby, hvordan mor har det m.m. Hvis dette er til hjelp ift.å gi en tidslinjeJeg har også fått innvilget en gastrokirurg som skal bli med under ks'et, men det er pga tidligere historikk og hvis komplikasjoner skulle oppstå der og da.
Det jeg tenker på i etterkant... første dobesøk - gjerne dobesøkene i dagene etter også? Ta med deg en pute eller et håndkle og hold mildt press mot magen! Dette hjalp meg veldig de første ukene etter operasjonene mine. Det gjorde doturene veldig mye mer behagelig. Sånn der skylleflaske man ser på Fødebagen etc også er gull verdt! Jeg kjører nok dette etter keisersnittet, hehe.
Jeg sitter dog med mye tanker. Når må jeg faste fra? Når kan jeg ikke drikke vann lenger? Hvor tidlig ute bør jeg være? Hvordan kommer spinalbedøvelsen til å være? Hvor lenge før de kobler av epiduralen og jeg er oppe på egne ben? Hvor lenge må jeg ha kateteret i? Må jeg rense bakdøra før inngrepet? Hvordan? Hvor mange dager blor jeg der? Hvordan skal det gå med partneren min gjennom dette? Altså. Det er så mye tankekjør og styr at man blir gal. Tror man får et skriv rundt to uker i forkant som forklarer alt av forberedelser riktignok! Men, det er et tankekjør uten like før kirurgiske inngrep.
Husk at kroppen takler og tolerer så utrolig mye mer enn det vi tror, selv om det er ekstremt tungt og skummelt der og da, så kommer vi oss alltids![]()
Jeg krysser fingrene og håper at det ikke skjer noe mer de neste to ukene for deg og den lille! Jo lenger i magen, jo bedre er det joJeg fikk fremskyndet ks nå til uke 37 pga mye nedpress og kynnere. Hvis ikke det skjer noe mer nå da (er 35+0 i dag). Jeg skal ikke på Riksen, men på Tønsberg var vanlig liggetid 3-4 dager etter pks. Også blir man liggende noen (2?)timer på oppvåkning før man får komme inn på barsel. Jeg skulle få spinal, da kobler de ikke på en epidural, er kun da en sprøyte i ryggen som de tar ut igjen med engang, så da trenger man ikke å kobles ifra. Jeg skulle møte opp kl 08.00 og ingen måltider etter 24 kvelden før. Blir da ks rundt lunsj tider da man vanligvis er nr 2-3 i køen, men det kan jo hende du er først siden du har noen ekstra komplikasjoner mtp. Tarm. Håper det svarte litt på alle spørsmålene dine, men det kan jo også hende Riksen har litt andre rutiner osv. Jeg skal inn på en pre-operativ time uka før, så får nok mye info da.
Ja spinal er egentlig det samme som epidural, bare de stikker litt dypere også er det en engangsdose som går ut jaJeg krysser fingrene og håper at det ikke skjer noe mer de neste to ukene for deg og den lille! Jo lenger i magen, jo bedre er det jo
Jeg har fått oppmøte/timeavtale fra 07:00-09:00 stod det i innkallingsbrevet, med beskjed om å møte i den kirurgiske etasjen på kvinneklinikken. Har da gått ut ifra at det går ned da, men man vet jo aldri! Da er det vel kanskje fasting fra 23-tiden eller noe for meg evt. Ah, så spinal er da bare en ganske heftig bedøvelse som da går ut av seg selv ila noen timer? Det synes jeg er vesentlig bedre enn epidural skal jeg være helt ærlig! Jeg har kontroller hver andre uke mtp. vekst, ser vi nedgang i vekst 9. April blir nok keisersnittet flyttet frem, men vi håper at hun følger kurven så lenge som mulig. Da skulle vi også snakke litt mer om keisersnitt, så jeg får skrive ned spørsmålene mine før tåka tar dem
Masse lykke til med pre-operativ samtale og keisersnitt!
får håpe hun holder kurven sin