keisersnitt i uke 28?

Lille Luringen

Elsker forumet
Noen som har link hvor jeg kan lese om åssen de kan gå hvis man må ta ks i uke 28... hvordan er sjansene for fremtiden for bebisen og så....

Søstra mi hadde veldig lite liv igår så dro på føden og der blei de oppdaget veldig lite fostervann, så ho må på flere kontroller idag og de va snakk om ks snart....

kryss fingrene vær så snill.. bebis må bli i magen litt lenger...[:(]

har ikke hørt eller lest om ks så tidlig, men vil jo anta det blir omtrent det samme som en annen for tidlig fødsel.

Krysser fingre for lille babyen!!!

Jeg fant litt når jeg søkte " Født i uke 28 " på google [:)] Men pc'en er så treg så har ikke tid til å vente på at sidene jeg fant skal åpne seg! Men vet at det er barn som har blitt født så tidlig, og tidligere som det har gått bra med, og lest om noen barn hvor de ikke merker at de er så premature, når de blir større. Henger godt med på de andre osv [:)]

Krysser fingrene for at alt går strålende!

Det tidligste en baby har blitt født er vel uke 24. Og den overlevde. Mener jeg å ha lest, orker ikke sjekke opp nå [:)]

Men jeg krysser fingrene for at babyen får være på innsiden av magen en stund til

Satser på at nurket holder seg i magen en stund til!!

Men fødsler fra uke 25 og oppover kan ende godt, barna kan få noe problemer, men ha et fullverdig liv. Jo flere timer hun går gravid jo bedre er det[:)]

Leste igår en eller annen plass her på forumet at ei kjente ei som nettopp hadde født i uke 25. Håper det går bra.. Krysser fingrene [:)]

min sønn er født i uke 23 + 6 og er nå 17 mnd (13mnd korrigert) og alt er bra, han har tatt igjen utviklingen og har lite plager,.
håper babyen får være lengre i magen,men den har en god sjanse.. det er fare for en del ting når man er født for tidlig som hjerneslag, ROP (øyesykdom) dårlige lunger, og diverse men i norge er man veldig flinke på dette området!!

HUn vil få all info på sykehuset, og oppfølgning til barnet er i skolealder,..

det er ei gruppe på fb som prematur foreningen står for :http://www.facebook.com/group.php?gid=190535455818

se litt der, der er det mange i samme situasjon

Ene niesa mi ble tatt med ks i uke 28+5, og ho har tatt igjen jevnaldringene sine for lenge siden![:D] Ho ble 3 no i november...[;)]

takk for svar dere.. bare griner jeg nå er så redd for demmes skull... ho har prøvd i mange mange år o bli gravid over 7 år... og fått 3 missfall og når ting endelig ser ut til at gå bra så skjer de sånt... [:(][:(]

Bestevennina mi, Hilde86, fødte trillinger i uke 28 med KS, de er friske sterke jenter alle tre :)

Jentungen ble tatt med keisersnitt i uke 27. Hun var 620 gram. Grunnen til at hun ble tatt var fordi hun ikke vokste slik hun skulle, og jeg hadde alvorlig svangerskapsforgiftning.

Jenta er nå 3 år, frisk og rask, har tatt igjen vekt og høyde, snakker som bare det og alt går veldig bra. [:)] '

Det var 3,5 måned på sykehuset, en veldig tøff tid, med masse opp og ned turer. Men det går som regel veldig bra med disse små når de er kommet så langt. [:)]

sendte deg en pm med link til bloggen min, der ligger vår historie.

Har en venninne som måtte gjøre keisersnitt i uke 28 pga svangerskapsforgiftning og hellp syndrom.
"vanlig" størrelse på et foster i uke 28 er vel rundt 1200 gram ble de fortalt den gangen, mens jenta deres var så vidt over 60. Hun hadde ikke fått nok næring i magen.
Det gikk allikevel bra, jenta feiret ettårsdag før jul og hun er frisk og rask!

vet om ei som de måtte ta KS på i uke 28 pga svangerskapsforgiftning... ungen blir 3 i år, og er frisk og rask [:)]

Håper det går fint med både mor og barn!!

Huff..  håper babyen kan holdes inne så lenge som mulig og forsvarlig..

Jeg har ikke keisersnitt, men født i uke 28.. om det er keisersnitt elelr fødsel spiller ingen trille for utviklingen videre..

Snuppa mi veide 1214 g og var 38 cm lang.
Vi bodde på sykeshuet i 2 mnd, før hun fikk bli med hjem..

Å bli født i uke 28 kan gå både bra og ikke bra.. det er så individuellt.. at noen sier at det gikk bra med deres barn i uke 23, trenger ikke bety at det går bra med et barn født i uke 29 feks..

Det er mange hindre som hjerneblødning, lunge-problemer, åpen ductus (hjerte), hørsel, syn, mage-tarm problemer.. osv osv..  dete r tøft å bli født så for tidlig..

jeg sier ikke dette for å skremme.. 

Snuppa mi har hatt og har mange utfordringer pga sin prematuritet..  refluks, intoleranse, pusteproblemer/pustestopper frem til hun var 5 mnd gammel..spise-vegring..
I senere år har hun utviklet sosial angst..  og sliter sosialt.. men ikke faglig, der er hun flink!
Hun var også tidlig ute motorisk sett. :)

Det er kaotisk og følelsesmessig en berg og dal-bane å havne på nyfødtintensiven med et prematurt barn.. ikke får man vist man babyen sin så mye som man vil til andre, ikke får man holde babyen når man selv vil.. babyen er full av siv ledninger og slanger og pustehjelp..

Men man venner seg til det på en måte..  det blir sånn livet er..

Ønsker henne lykke til!!!  KLEM

Back
Topp