*p!nk smile*
Forumet er livet
Vi gravide kan spise det sant?[:)]
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: *Stella*
Hva du kan og ikke kan (eller ikke bør) spise: http://matportalen.no/Emner/Gravide
Statens offisielle kostholdsråd for gravide.
Kaviar er ikke nevnt så vidt jeg kan se, så kos deg.
ORIGINAL: Happymum
Jeg fikk av en eller annen grunn det for meg en gang under forrige svangerskap at det ikke var bra med kaviar for gravide.[8|] Hadde kjempelyst på det, men holdt meg unna. da fødselen var overstått og vi lå på pasienthotellet kunne jeg ikke få nok brødskive med kaviar. samboeren måtte ned og hente det hele tida[:D]! Har spurt legen i ettertid, og han sa at kaviar ikke var farlig, så denne gangen skal jeg spise så mye kaviar jeg bare gidder! Ferskt brød med smør og kaviar, namnam![;)]
Spekemat skal jeg koooose meg med etter fødselen ja.
Kviar har jeg aldri likt, fra jeg var liiiita jente og spytta det ut, så det spiser jeg ikke, men det er vel egentlig sunt det.
ORIGINAL: *p!nk smile*
Kviar har jeg aldri likt, fra jeg var liiiita jente og spytta det ut, så det spiser jeg ikke, men det er vel egentlig sunt det.
Det skal ligge salami i alle fasonger og sorter når jeg kommer hjem...groc skive med brelett,salami og majones og sjokolademelk..ÅHHHHH gleder meg masse ja[:)][:D]
Det skal ligge salami i alle fasonger og sorter når jeg kommer hjem...groc skive med brelett,salami og majones og sjokolademelk..ÅHHHHH gleder meg masse ja[:)][:D]
*note to self*: Må gi mannen klar beskjed om at når jeg kommer hjem skal det være i hus som et minimum: gullsalami, strandamør og strandaskinke/vestlandsskinke, ferskt brød, og kald melk, og sjokopulver.
GLEEEEEEEEEEEDER MEG!
ORIGINAL: Krepsen78
*note to self*: Må gi mannen klar beskjed om at når jeg kommer hjem skal det være i hus som et minimum: gullsalami, strandamør og strandaskinke/vestlandsskinke, ferskt brød, og kald melk, og sjokopulver.
GLEEEEEEEEEEEDER MEG!
Jeg legger spekemat i fryseren i 2-3 dager jeg, da skal det være trygt å spise. Mykoster ol derimot, må varmebehandles.
[Jeg legger spekemat i fryseren i 2-3 dager jeg, da skal det være trygt å spise. Mykoster ol derimot, må varmebehandles.
[Jeg legger spekemat i fryseren i 2-3 dager jeg, da skal det være trygt å spise. Mykoster ol derimot, må varmebehandles.
sorry, men frysing dreper toxoplasmose, ikke listeria. I rått lkøtt kan de være både toxoplasmose og listeria. I mykost er det listeria som er problemet, derav at de skal varmebehandles. Men det skal kjøtt også. Gravide anbefales etter statens retnignslinjer ikke å spise kjøtt som ikke er enten gjennomstekt eller gjennomkokt. Spekemat er rått kjøtt. Frysing elimineer bare en av de to potensielle problemene.
Jeg er glad i spekemat, men den risikoen tar jeg ikke. Spekemat kan jeg kose meg med ti høsten, og tro meg, det SKAL jeg, men så lenge jeg er gravid er det rett og slett ikke en risiko jeg er villig til å ta.
Ok. Synes det er rart at de skriver følgende på matporten: "Det essensielle er om kjøttet/produktet er produsert på en måte som uskadeliggjør parasitten Toxoplasma (T.gondii), det vil si at produktet er varmebehandlet eller har vært dypfryst et par døgn" dersom det ikke stemmer...
Jeg spurte forresten jordmor om det var greit å spise spekemat, og da sa hun at det var det første trimesteret man ikke skulle spise det... Legen sa også at det var greit å spise det, så jeg synes jo det er rart om de som liksom skal jobbe med gravide ikke er oppdatert [&:]
Jeg spiste ikke spekemat i første trimester bl.a. pga kvalme, og spiser lite nå også, men når jeg spiser det har det vært fryst i ett par døgn minst [:)]
Kjøtt
I rått kjøtt kan både Toxoplasma og Listeria finnes. Sørg for at alt kjøtt du spiser er fullstendig gjennomstekt, kokt eller grillet. Dette gjelder også hamburgere, kjøttkaker og lignende. Ikke smak på rått kjøtt mens du lager mat. Kjøkkenredskaper som har vært i kontakt med rått kjøtt, bør vaskes før de brukes til annen mat. Oppmalt kjøtt utgjør en større risiko enn annet kjøtt når det gjelder Toxoplasma. Oppskåret kjøttpålegg utgjør også en større risiko enn helt kjøtt når det gjelde Listeria. Unngå derfor oppskåret, vakuumpakket kjøttpålegg mot slutten av holdbarhetstiden. Vakuumpakket kjøttpålegg har flere ukers holdbarhet. Hvis pålegget er smittet av Listeria kan dermed mengden bakterier vokse til skadelig nivåer.
ORIGINAL: miampiam
eg gleda meg masse til REKER!!! har so utrulig lyst på det!!