Kaviar

*p!nk smile*

Forumet er livet
Vi gravide kan spise det sant?[:)] 

Hva du kan og ikke kan (eller ikke bør) spise: http://matportalen.no/Emner/Gravide

Statens offisielle kostholdsråd for gravide.

Kaviar er ikke nevnt så vidt jeg kan se, så kos deg.

ORIGINAL: *Stella*

Hva du kan og ikke kan (eller ikke bør) spise: http://matportalen.no/Emner/Gravide

Statens offisielle kostholdsråd for gravide.

Kaviar er ikke nevnt så vidt jeg kan se, så kos deg.

Takk takk Stella[:D]

Jeg fikk av en eller annen grunn det for meg en gang under forrige svangerskap at det ikke var bra med kaviar for gravide.[8|] Hadde kjempelyst på det, men holdt meg unna. da fødselen var overstått og vi lå på pasienthotellet kunne jeg ikke få nok brødskive med kaviar. samboeren måtte ned og hente det hele tida[:D]! Har spurt legen i ettertid, og han sa at kaviar ikke var farlig, så denne gangen skal jeg spise så mye kaviar jeg bare gidder! Ferskt brød med smør og kaviar, namnam![;)]

ORIGINAL: Happymum

Jeg fikk av en eller annen grunn det for meg en gang under forrige svangerskap at det ikke var bra med kaviar for gravide.[8|] Hadde kjempelyst på det, men holdt meg unna. da fødselen var overstått og vi lå på pasienthotellet kunne jeg ikke få nok brødskive med kaviar. samboeren måtte ned og hente det hele tida[:D]! Har spurt legen i ettertid, og han sa at kaviar ikke var farlig, så denne gangen skal jeg spise så mye kaviar jeg bare gidder! Ferskt brød med smør og kaviar, namnam![;)]

Ja spis i vei..er kjempe godt[:D][:D]

Selv skal jeg spise alt av salami jeg kommer over etter jeg har født..SAVNER DET SÅ MASSE[:(][&:][:)]

Spekemat skal jeg koooose meg med etter fødselen ja.

Kviar har jeg aldri likt, fra jeg var liiiita jente og spytta det ut, så det spiser jeg ikke, men det er vel egentlig sunt det.

Kviar har jeg aldri likt, fra jeg var liiiita jente og spytta det ut, så det spiser jeg ikke, men det er vel egentlig sunt det.

Det skal ligge salami i alle fasonger og sorter når jeg kommer hjem...groc skive med brelett,salami og majones og sjokolademelk..ÅHHHHH gleder meg masse ja[:)][:D]

Spiser kaviar med hvit ost [:D]

ORIGINAL: *p!nk smile*

Det skal ligge salami i alle fasonger og sorter når jeg kommer hjem...groc skive med brelett,salami og majones og sjokolademelk..ÅHHHHH gleder meg masse ja[:)][:D]

*note to self*: Må gi mannen klar beskjed om at når jeg kommer hjem skal det være i hus som et minimum: gullsalami, strandamør og strandaskinke/vestlandsskinke, ferskt brød, og kald melk, og sjokopulver.

GLEEEEEEEEEEEDER MEG!

*note to self*: Må gi mannen klar beskjed om at når jeg kommer hjem skal det være i hus som et minimum: gullsalami, strandamør og strandaskinke/vestlandsskinke, ferskt brød, og kald melk, og sjokopulver.

GLEEEEEEEEEEEDER MEG!

Jeg legger spekemat i fryseren i 2-3 dager jeg, da skal det være trygt å spise. Mykoster ol derimot, må varmebehandles.

ORIGINAL: Krepsen78

GLEEEEEEEEEEEDER MEG!

Jeg legger spekemat i fryseren i 2-3 dager jeg, da skal det være trygt å spise. Mykoster ol derimot, må varmebehandles.

sorry, men frysing dreper toxoplasmose, ikke listeria. I rått lkøtt kan de være både toxoplasmose og listeria. I mykost er det listeria som er problemet, derav at de skal varmebehandles. Men det skal kjøtt også. Gravide anbefales etter statens retnignslinjer ikke å spise kjøtt som ikke er enten gjennomstekt eller gjennomkokt. Spekemat er rått kjøtt. Frysing elimineer bare en av de to potensielle problemene.

Jeg er glad i spekemat, men den risikoen tar jeg ikke. Spekemat kan jeg kose meg med ti høsten, og tro meg, det SKAL jeg, men så lenge jeg er gravid er det rett og slett ikke en risiko jeg er villig til å ta.

[Jeg legger spekemat i fryseren i 2-3 dager jeg, da skal det være trygt å spise. Mykoster ol derimot, må varmebehandles.

sorry, men frysing dreper toxoplasmose, ikke listeria. I rått lkøtt kan de være både toxoplasmose og listeria. I mykost er det listeria som er problemet, derav at de skal varmebehandles. Men det skal kjøtt også. Gravide anbefales etter statens retnignslinjer ikke å spise kjøtt som ikke er enten gjennomstekt eller gjennomkokt. Spekemat er rått kjøtt. Frysing elimineer bare en av de to potensielle problemene.

Jeg er glad i spekemat, men den risikoen tar jeg ikke. Spekemat kan jeg kose meg med ti høsten, og tro meg, det SKAL jeg, men så lenge jeg er gravid er det rett og slett ikke en risiko jeg er villig til å ta.

Sakset fra Matportalen: "Det essensielle er om kjøttet/produktet er produsert på en måte som uskadeliggjør parasitten Toxoplasma (T.gondii), det vil si at produktet er varmebehandlet eller har vært dypfryst et par døgn."

og "Derfor holder vi oss til det forholdsvis enkle budskapet om at gravide skal holde seg unna spekemat.
Det er først og fremst i forhold til parasitten Toxoplasma (T. gondii) at dette kostholdsrådet er gitt. Kattedyr er hovedvert for disse parasittene, men andre dyr (og mennesker) er mellomverter. Mennesker kan smittes direkte fra for eks. katt, eller, som antakelig er mer vanlig, via kjøtt som stammer fra andre mellomverter, for eks. svine- og sauekjøt"

Står ingenting om listeria i kjøtt her...

[Jeg legger spekemat i fryseren i 2-3 dager jeg, da skal det være trygt å spise. Mykoster ol derimot, må varmebehandles.

Sakset fra Matportalen: "Det essensielle er om kjøttet/produktet er produsert på en måte som uskadeliggjør parasitten Toxoplasma (T.gondii), det vil si at produktet er varmebehandlet eller har vært dypfryst et par døgn."

og "Derfor holder vi oss til det forholdsvis enkle budskapet om at gravide skal holde seg unna spekemat.
Det er først og fremst i forhold til parasitten Toxoplasma (T. gondii) at dette kostholdsrådet er gitt. Kattedyr er hovedvert for disse parasittene, men andre dyr (og mennesker) er mellomverter. Mennesker kan smittes direkte fra for eks. katt, eller, som antakelig er mer vanlig, via kjøtt som stammer fra andre mellomverter, for eks. svine- og sauekjøt"

Står ingenting om listeria i kjøtt her...

Snakket med sjefen i mattilsynet ang salami..hun sa vi skulle holde oss borte fra det...hjalp ikke å fryse det ned...[:)] Men spis det hvis du vil på egen risiko...

Dessverre er den siden om "skadelige parasitter og bakterier" ikke tilgjengelig på matprotalen nå, linken fungerer ikke, men da den fortsatt fungerte sto det klart og tydeig der at det kan være både listeria og toxoplasmose i rått kjøtt. Dette står også andre plasser. Derfor er rådet at gravide ikke skal spise kjøtt som ikke er GJENNOMSTEKT eller KJENNOMKOKT. IKKE spise spekemat. Det står ikke "eller gjennomfrosset". Rett og slett pga listeria

Ok. Synes det er rart at de skriver følgende på matporten: "Det essensielle er om kjøttet/produktet er produsert på en måte som uskadeliggjør parasitten Toxoplasma (T.gondii), det vil si at produktet er varmebehandlet eller har vært dypfryst et par døgn" dersom det ikke stemmer...

Jeg spurte forresten jordmor om det var greit å spise spekemat, og da sa hun at det var det første trimesteret man ikke skulle spise det... Legen sa også at det var greit å spise det, så jeg synes jo det er rart om de som liksom skal jobbe med gravide ikke er oppdatert [&:]

Jeg spiste ikke spekemat i første trimester bl.a. pga kvalme, og spiser lite nå også, men når jeg spiser det har det vært fryst i ett par døgn minst [:)]

Ok. Synes det er rart at de skriver følgende på matporten: "Det essensielle er om kjøttet/produktet er produsert på en måte som uskadeliggjør parasitten Toxoplasma (T.gondii), det vil si at produktet er varmebehandlet eller har vært dypfryst et par døgn" dersom det ikke stemmer...

Jeg spurte forresten jordmor om det var greit å spise spekemat, og da sa hun at det var det første trimesteret man ikke skulle spise det... Legen sa også at det var greit å spise det, så jeg synes jo det er rart om de som liksom skal jobbe med gravide ikke er oppdatert [&:]

Jeg spiste ikke spekemat i første trimester bl.a. pga kvalme, og spiser lite nå også, men når jeg spiser det har det vært fryst i ett par døgn minst [:)]

Jeg har heller ikke hørt om listeria i annen forbindelse enn med ost - men er ingen ekspert.
Jeg har spurt 2 leger og jordmor om hva jeg kan og ikke kan gjøre/spise, og ingen nevnte spekemat.

Eneste som ble nevnt var alkohol/rusmidler, røyk og ibux egentlig. Fikk beskjed om å leve som jeg hadde gjort før. Tror det er en god del hysteri rundt dette da man for 1-2 generasjoner siden sikkert spiste tonnevis med ting man ikke skal spise nå, men sunne barn fikk de likevel. Alt med måte er mitt motto..

Etterlyste at de oppdaterte linkene på matprotalen jeg, så nå fungerer i alle fall denne igjen: http://matportalen.no/Matportalen/artikler/2004/3/skadelige_bakterier_og_parasitter

Og der står et klart:

Kjøtt
I rått kjøtt kan både Toxoplasma og Listeria finnes. Sørg for at alt kjøtt du spiser er fullstendig gjennomstekt, kokt eller grillet. Dette gjelder også hamburgere, kjøttkaker og lignende. Ikke smak på rått kjøtt mens du lager mat. Kjøkkenredskaper som har vært i kontakt med rått kjøtt, bør vaskes før de brukes til annen mat. Oppmalt kjøtt utgjør en større risiko enn annet kjøtt når det gjelder Toxoplasma. Oppskåret kjøttpålegg utgjør også en større risiko enn helt kjøtt når det gjelde Listeria. Unngå derfor oppskåret, vakuumpakket kjøttpålegg mot slutten av holdbarhetstiden. Vakuumpakket kjøttpålegg har flere ukers holdbarhet. Hvis pålegget er smittet av Listeria kan dermed mengden bakterier vokse til skadelig nivåer.

(min utheving av første setning)

De som velger å spise det likevel, helt greit for meg. Men la det være klart at det er et valg den enkelte da bør ta BEVISST OG INFORMERT, ikke feilinformert (at frysing gjør spekemat trygg er altså feilinformasjon, ettersom listeria kan finnesi  kjøtt, og overlever frysing. Det er derfor det heter at kjøtt skal være gjennomstekt eller gjennomkokt (og ikke "eller gjennomfrosset"))

Jeg fikk forøvrig et ark av jordmora da jeg var der, med linker til nyttige infosider (og samtidig "advarte" hun meg mot sider som dette, pga mye feilinformasjon og mange som forteller om grusomme fødsler... Jaja, den delen tar jeg med en klype salt, jeg stoler ikke 100% på info jeg får på sider som dette med mindre det er linket til dokumentasjon, og leser ikke grusomme fødselsopplevelser med mindre jeg er klar på at det er det jeg vil lese) og bla ada altså link til nettopp matprotalen.

Disse kostholdsrådene står også i boka jeg fikk fra legen på første kontroll mener jeg... (kanskje ikke spesifikt at det kan være listeria i kjøtt, men at kjøtt skal være gjennomkok eller gjennomstekt)

Kaviar er ok.

roastbeef, så lenge den er rosa, og det skal den jo gjerne være, er ikke gjennomstekt/kokt og derfor å anse som "rått kjøtt" ja.

Kast den på stekepanna såden blir gjennomstekt (men litt tørrere) dersom det gjør nytten, eller så får det bli som for oss som planlegger spekematfest etter fødsel: noe å glede seg til.

(ELLER, du kan selvsagt velge som en del gjøre, å se bort fra gjeldende kostholdsråd og spise det likevel. Det er jo ingenting i veien for det, jeg bare uttaler meg i henhold til gjeldende kostholdsråd. JEG holder meg til dem, andre får gjøre som de vil, jeg vil bare det skal være et informert valg)

ORIGINAL: miampiam

eg gleda meg masse til REKER!!! har so utrulig lyst på det!!

Vi kan spise reker[:D]

Back
Topp