Katt og små barn

Ønskebarnnr2

Gift med forumet
Hei!

Vi har en datter på 15 mnd, og vi(jeg) har veldig lyst på en katt. Skal vi først ha katt så skaffer vi oss en kattunge. Mini er veldig glad i dyr og blir helt vill og begynner å peke på dyrene når hun ser dem. Men så lurer jeg på ett par ting. Noen her som har katt, og som har små barn? Hvordan går det? Hvordan er katten/kattungen mot barnet?

Håper på svar! :)

Mine var voksne når snuppa kom og var en periode hun var veldig hardhendt med de og jeg nærmest håpte at de skulle si ifra, men uten unntak la de seg ned i påvente på et ledig sekund de kunne løpe vekk.

Så de har hvert eksemplariske mens hun ikke var det akkurat ;) men hun og katten som vi fortsatt har kommer veldig godt overens selvom hun nå prøver å løfte henne, noe hun ikke vil ;)

Hei!

Vi har en datter på 15 mnd, og vi(jeg) har veldig lyst på en katt. Skal vi først ha katt så skaffer vi oss en kattunge. Mini er veldig glad i dyr og blir helt vill og begynner å peke på dyrene når hun ser dem. Men så lurer jeg på ett par ting. Noen her som har katt, og som har små barn? Hvordan går det? Hvordan er katten/kattungen mot barnet?

Håper på svar! :)

Fikk 2 kattunger når guttungen var 1 år og 10 mnd :) aldri vært noe problem her :) ene katten tollererer alt guttungen gjør mens den andre viker fort unna men det er fordi den liker ikke så høye lyder. Den har lært seg fra dag 1 og bare gå unna når guttungen kommer :) de har har aldri angrepet guttungen og har heller ikke klort han :)

Fikk 2 kattunger når guttungen var 1 år og 10 mnd :) aldri vært noe problem her :) ene katten tollererer alt guttungen gjør mens den andre viker fort unna men det er fordi den liker ikke så høye lyder. Den har lært seg fra dag 1 og bare gå unna når guttungen kommer :) de har har aldri angrepet guttungen og har heller ikke klort han :)
Takk for svar! Da tror jeg vi skal få oss katt :D

Har 2 katter og sønnen min er 15 mnd. Den ene holder seg for det meste på avstand til sønnen min. Han andre kommer for kos av og til og tolererer ganske hard håndtering (jeg begrenser hardhet så godt jeg klarer så klart). Men blir lille for høylytt så springer han fort vekk. Går supert sånn sett. Lille er så glad i både kattene og hunden vi har :-)

Har 2 katter og sønnen min er 15 mnd. Den ene holder seg for det meste på avstand til sønnen min. Han andre kommer for kos av og til og tolererer ganske hard håndtering (jeg begrenser hardhet så godt jeg klarer så klart). Men blir lille for høylytt så springer han fort vekk. Går supert sånn sett. Lille er så glad i både kattene og hunden vi har :)
Så bra! :) Vi får se hva det blir til her for sambo er litt skeptisk og redd for at den skal klore jenta vår, bæsje og tisse over alt, klore opp møblene osv.. Først sier han ja og så blir det nei, og så ja igjen, så holder han på sånn.. Har også funnet den kattungen begge har lyst på, men han klarer bare ikke å bestemme seg..

Her er katten veldig snill og tålmodig med barnet. :) Mini liker å kose med katten, men det blir litt voldsomt for den av og til. Da går den bare vekk. Vi er bevisst på at katten skal få fred når den ønsker det. :)

Har 2 katter. Det har alltid vært helt uproblematisk mtp kattene sammen med barnet. Den ene katten er bestekompis med datteren min. Følger etter henne uansett hvor hun går :) Den andre katten er ikke noen fan av jentungen, men da hår bare katten unna når det blir for mye :)

Har en katt. Det gikk/ går absolutt ikke bra her. Katten liker ikke barn, men hun er ikke voldelig eller noe. Underkaster seg helt og legger seg langflat. Vi (og katten) er heldige, da mine foreldre passer på henne. Hun har mer eller mindre bodd hos dem siden barnet vårt ble født for 5 år siden. Vi forsøker å ta katten hjem hit i ny og ne, men det går dårlig. Katten slutter å spise og drikke, mister all pels og ligger bare oppå en stol. Og denne katten har aldri blitt utsatt for noe vondt.. Syns det er så rart.

Men, skulle jeg i dag anskaffet meg katt, ville jeg gått for en kattunge, sånn at den ikke opplever at noen tar kattens plass. Så i ditt/deres tilfelle tror jeg det kommer til å gå fint :)

Har en katt. Det gikk/ går absolutt ikke bra her. Katten liker ikke barn, men hun er ikke voldelig eller noe. Underkaster seg helt og legger seg langflat. Vi (og katten) er heldige, da mine foreldre passer på henne. Hun har mer eller mindre bodd hos dem siden barnet vårt ble født for 5 år siden. Vi forsøker å ta katten hjem hit i ny og ne, men det går dårlig. Katten slutter å spise og drikke, mister all pels og ligger bare oppå en stol. Og denne katten har aldri blitt utsatt for noe vondt.. Syns det er så rart.

Men, skulle jeg i dag anskaffet meg katt, ville jeg gått for en kattunge, sånn at den ikke opplever at noen tar kattens plass. Så i ditt/deres tilfelle tror jeg det kommer til å gå fint :)
Å nei, så kjedelig da! Kan det være pga. sjalusi at katten er sånn hvis dere fikk katt før barnet kom?

Hvis vi skal ha så blir det kattunge, og jeg tror det kommer til å gå veldig fint. :-) Men sambo er mer skeptisk..

Å nei, så kjedelig da! Kan det være pga. sjalusi at katten er sånn hvis dere fikk katt før barnet kom?

Hvis vi skal ha så blir det kattunge, og jeg tror det kommer til å gå veldig fint. :-) Men sambo er mer skeptisk..
Jeg tror det er sjalusi, i den grad en katt kan bli det.. Hun er en litt sær og forsiktig katt som alltid har vært skeptisk til nye mennesker og endringer, og alltid vært "mammadalt". Så utelukker ikke sjalusi, med tanke på hvem hun er ;)

Jeg forstår skepsisen. Har han klart å si hva han er skeptisk til? :)

Jeg tror det er sjalusi, i den grad en katt kan bli det.. Hun er en litt sær og forsiktig katt som alltid har vært skeptisk til nye mennesker og endringer, og alltid vært "mammadalt". Så utelukker ikke sjalusi, med tanke på hvem hun er ;)

Jeg forstår skepsisen. Har han klart å si hva han er skeptisk til? :)
Han er så redd for at den skal gjøre noe mot jenta vår, tisse og bæsje på gulvet inne, at vi ikke skal få noen som kan passe den de gangene vi skal reise noen plass osv. Men så sier han at han ikke liker katter, men det er fordi han egentlig er litt redd de for han syns de er så ville og gale.. Jeg tror han kommer til å bli glad i katten vår om vi får en :-)

Det går som regel fint å skaffe seg katt. Men nå er det en ting dere må tenke over. Har dere et sted som katten kan ha dokasse uten at barnet når det? Det er også fare for mye tiss og bæsj inne om katten ikke er tørr. Dere bør også ha et sted hvor katten kan gå for å få fred fra den lille. Ellers kan kattungen klore og bite fordi den blir redd..

Det går som regel fint å skaffe seg katt. Men nå er det en ting dere må tenke over. Har dere et sted som katten kan ha dokasse uten at barnet når det? Det er også fare for mye tiss og bæsj inne om katten ikke er tørr. Dere bør også ha et sted hvor katten kan gå for å få fred fra den lille. Ellers kan kattungen klore og bite fordi den blir redd..
Signerer denne :) vår gamle guttepus klarer fint å tilpasse seg allverdens men han er en svært tolmådig sjel og vi kjenner han godt. En liten pus trenger mye hvile og må få trekke seg unna når den skal på do/sove eller være i fred. Sandkasser eller skåler med mat er svært spennende for små barn også :p

Signerer denne :) vår gamle guttepus klarer fint å tilpasse seg allverdens men han er en svært tolmådig sjel og vi kjenner han godt. En liten pus trenger mye hvile og må få trekke seg unna når den skal på do/sove eller være i fred. Sandkasser eller skåler med mat er svært spennende for små barn også :p
Ja så absolutt ;)

Hadde voksen katt da guttungen ble født.
Hun brydde seg ikke noe særlig om han, men kom til meg hvis han lagde lyder for å gi beskjed om at han trengte meg.
Desverre ble hun syk og måtte avlives da guttungen var 3 år. Fikk en kattunge på 4 mnd da han var 3.5 år og de ble bestevenner fra dag 1. Men viktig å få ungen til å respektere katten og la den være i fred når den gjemmer seg unna. Nå er han 6 år og katten 3 år.
Vi voksne bruker å fleipe med at vi ikke trenger å barnesikre leiligheten for guttungen, men for katta :P

Vi har alltid hatt katt. Min erfaring var da den katten vi hadde døde og vi måtte ha ny når hun var 19 mnd gammel så tenkte eg mer på katten en jentungen. Den katten bare lot jentungen rive i halen og kose hardt med den, stakkar katt. Da vi var hos farmor så var den katten lik, den lot bare jentungen holde på. Samme med onkel sin katt, den bare la seg flat og bare venta på klar signal på å løpe borte. Nå når tanten til min datter har fått barn, han er vel 14 mnd og farmor har fått ny pus siden jentenungen var liten men den ragert likt som alle dem andre.

Nå for 2 år siden så blei den katten vi hadde på kjørt og måtte få ny katt. Min datter var da 5 år og de 2 er bestevenner, de gjør faktisk alt sammen. Når min datter sover så skal katten sove med henne hele natten, når hun står opp blir katten med henne og fot følge henne hele dagen. Kjempe fint :-)

Sønnen vår er snart to år, og vi har akkurat fått oss katt:D Han er voksen, så jeg har ingen erfaring med kattunger, men går ut fra at det går bra så lenge kattungene er vant med barn fra før. :)

Vi har 6 kattunger i hus og mini på 10 mnd elsker de. Var litt hardhendt i starten da de var pittesmå, men nå er hun veldig forsiktig. De er også veldig glad i henne

Har hatt katt hele mitt liv og har to barn. Mine tips er å ikke la de være alene med en kattungen - skal ikke mer enn en barnehånd til for å ødelegge en liten kattunge.

Må lære helt fra begynnelsen å bare stryke forsiktig. Aldri slå el være hardhendt: Med en kattunge anbefaler jeg å kose masse med den når den er trøtt - da er det lettest. Bruk leker når dere leker med den, inne hendene. Både voksne og barn - så den ikke venner seg til å angripe hender som beveger seg eller tolke en utstrakt hånd som skal kose som et angrep.

Pusen bør ha et sted å kunne ligge å sove som er utilgjengelig for ettåringen, så den kan få ro. Litt høyt feks.

Husk å få en kattunge som er MINIMUM 10 uker gammel :)

Back
Topp