ORIGINAL: toneany
Vet du, jeg blir litt provosert over at så mange bare kaster matrester helt uten videre, og at flere bestandig kaster det som ikke blir spist.
Tenker miljø, tenker personlig økonomi, og så bare prinsippet da...
Vi er altså bra forvendte. [8|]
Nei, jeg mener ikke å angripe noen her, men det er noe å tenke på. Hvorfor i all verden kaster man mat som er fullt spiselig? Om man bare har feilberegnet en gang iblandt og ikke får spist alt er det jo en ting, eller om man glemmer av noe i kjøleskapet, så er jo det noe annet... Men at mange hver eneste dag kaster matrester, kaster egg som er gått en uke over dato eller melk som er uåpnet en dag over dato og ikke sur...
Tenker dere ikke på hva dere kaster bort? I store deler av verden sulter folk, og vi sitter her på vår halvdel og gasser og, gidder ikke spare på rester engang for det er så ekkelt... [:'(]
Så fint at noen andre også tenker sånn!
Har lest gjennom hele tråden, og er rett og slett sjokkert, og det er et ord jeg sjelden tar i min munn (evt fingre..)! At flere i tillegg supplerer med å si at de ikke liker den maten, som om den maten var noe annet enn maten dagen før! Mener man virkelig at det er helt ok for voksne mennesker å si?
Å glemme matrester er en unnskyldning som helt klart fungerer - INNIMELLOM, men at det skjer ofte, da er det en elendig unnskyldning.
Sånn sløsing på daglig basis er ikke bare økonomisk og miljømessig feil, men hvilke holdninger læres videre til barna? Jeg bare undrer. Er ikke rart vi lever i et bruk-kast samfunn, hvis over 50% har disse holdningene til basisforbruksvarer som mat.
Hvis flere av de som kaster mat i tillegg er av dem som ikke får pengene til å strekke til, så bør en kanskje ikke klage før en har gjort det en kan. En kan spare masse på å spise restene også!
Uff, freste fælt her nå [8D] Har bare så utrolig sterke meninger om dette. For meg går det nesten også sport i å bruke rester, helst med litt fantasi [:)] Heldigvis tror jeg det finnes mange restebrukere også!
Jeg tenker selvsagt ikke på mat som har gått ut på dato, eller mat som ble glemt bort eller den siste makaronien som lå igjen eller en halv spiseskje saus, om noen skulle ønske å kverrulere [;)][:D]
Bare en liten ting til: Dersom en syns selv at det er fælt med all matkasting, hva er det som gjør at den dårlige samvittigheten ikke er stor nok til at en tar seg sammen og gjør noe med det?