Kaste ut asylsøkere som ikke vil leve som nordmenn *link*

*Meya* skrev:
Ja, og? 

jeg ser ikke problemet med hva folk kler seg i. hvordan man ser ut er et bilde på sin identitet og det må man få velge selv uansett hva man har lyst til å formidle med det. men dersom man i en jobbsammenheng skal være nøytral (det være seg dommer, politi e.l.) så må man det - eller velge seg et annet yrke. spiller ingen rolle om det er hijab, kors, tatoveringer, pønkersveis, utrigning eller whatever...

Dette er for meg ren rasisme! Integrering handler ikke om å forvandle Ahmed til Ola. 
Så lenge Ahmed følger norske lov og regler (og har en forståelse på norske samfunnet), og gjør seg forstått på norsk ser jeg ikke problemet.

Kan noen fortelle meg hva det vil si å leve som nordmenn (bortsett fra det å følge norske lov, regler osv)? 

Mrs Lutz skrev:

*Meya* skrev:
Ja, og? 

jeg ser ikke problemet med hva folk kler seg i. hvordan man ser ut er et bilde på sin identitet og det må man få velge selv uansett hva man har lyst til å formidle med det. men dersom man i en jobbsammenheng skal være nøytral (det være seg dommer, politi e.l.) så må man det - eller velge seg et annet yrke. spiller ingen rolle om det er hijab, kors, tatoveringer, pønkersveis, utrigning eller whatever...

Så dette er utelukket? https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151803411230088&set=a.10150831420440088.740586.722660087&type=1&theater

Hali skrev:

Dette er for meg ren rasisme! Integrering handler ikke om å forvandle Ahmed til Ola. 
Så lenge Ahmed følger norske lov og regler (og har en forståelse på norske samfunnet), og gjør seg forstått på norsk ser jeg ikke problemet.

Kan noen fortelle meg hva det vil si å leve som nordmenn (bortsett fra det å følge norske lov, regler osv)? 

Det var omtrent akkurat det jeg også ville kommentere og spørre om. Hva vil det si å leve som nordmenn? Hvordan definere det?

Jeg gjentar meg selv, som i alle andre lignende tråder. Det handler ikke bare om hva nordmenn kan lære innvandrere, men hva innvandrere kan lære oss. Så kan vi i sammen gjøre hverandre til et raust og godt samfunn, der vi er tolerante og viser respekt for hverandres både likheter og ulikheter

Hali skrev:

Det er å sitte i sitt shabbychic-hjem å scrappe mens man har på seg de samme klærne som Ulrikke Lund og ser på Greys Anatomy.

Hali skrev:

Det var mine tanker også!

Hali skrev:

det er jo det han sier.

*Meya* skrev:

Mrs Lutz skrev:

*Meya* skrev:
Ja, og? 

Så dette er utelukket? https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151803411230088&set=a.10150831420440088.740586.722660087&type=1&theater

ja jeg synes det. langermet uniform hadde vært på sin plass her! personlig har jeg ikke noe imot tatoveringer:)

IsThaBeth skrev:
Jeg gjentar meg selv, som i alle andre lignende tråder. Det handler ikke bare om hva nordmenn kan lære innvandrere, men hva innvandrere kan lære oss. Så kan vi i sammen gjøre hverandre til et raust og godt samfunn, der vi er tolerante og viser respekt for hverandres både likheter og ulikheter

jepp. og vil det å ta tre skritt tilbake i likestillingen noe positivt for norge som viser respekt? nope! skal man tollerere alt? nei det synes jeg ikke. jeg har bodd flere år i oslo og har utenlandske venner fra ulike kulturer som lærer meg masse. men jeg vil ikke godta og tollerere ALT de kommer med! man bør faktisk få lov å være selektiv i kulturelle innspill.

Mrs Lutz skrev:

*Meya* skrev:

Mrs Lutz skrev:

*Meya* skrev:
Ja, og? 

ja jeg synes det. langermet uniform hadde vært på sin plass her! personlig har jeg ikke noe imot tatoveringer:)

1950 ringte og ville ha fordommene sine tilbake.

Løsa skrev:

Mrs Lutz skrev:

*Meya* skrev:

Mrs Lutz skrev:

*Meya* skrev:
Ja, og? 

som sagt har jeg ingenting imot tatoveringer, synes det er kjempefint. men det er forskjell på privat og offentlig. skikk og bruk og vanlig høffelighet og folkeskikk og sånn kommer nok kanskje fra 50årene (og enda tidligere), men et samfunn er fullt av uskrevne regler (og skrevne som mange ikke leser hehe) både i norge og andre land. og man kan nyte godt av å vite om de faktisk. ikke bare tenke "jeg gjør hva faen jeg vil og driter i hva andre synes" men faktisk tenke på at man kan være til bry for andre. Jeg har jobbet i kairo og gud bedre meg om man trår feil. med bare en håndbevegelse i det offentlige rom kan ha stor forskjell i betydning i norge og der - plutselig blir man beskylt for å skulle ville spotte en hel familie. ja det er lurt å kunne litt om sammfunns- og kultur-regler der man bor. enten man er normann i afrika eller afrikaner i norge.

Hårreisende? Eh, nei!

Det der er jo små krav.. som ikke burde være så vanskelig å oppfylle!

Og ha burka på seg på jobb, synes jeg er hårreisende at man kan kreve.. ikke det at jeg har hørt det så ofte men.. er noe annet med hijab.. For det er faktisk mange arb.givere som godtar dette.

Men er enig i absolutt alt som sies der

Er det et utbredt problem at kvinner uten permanent oppholdstillatelse ikke vil besette burkanektende stillinger og dermed blir stående uten inntekt?

Mrs Lutz skrev:

Løsa skrev:

Mrs Lutz skrev:

*Meya* skrev:

Mrs Lutz skrev:

*Meya* skrev:
Ja, og? 

som sagt har jeg ingenting imot tatoveringer, synes det er kjempefint. men det er forskjell på privat og offentlig. skikk og bruk og vanlig høffelighet og folkeskikk og sånn kommer nok kanskje fra 50årene (og enda tidligere), men et samfunn er fullt av uskrevne regler (og skrevne som mange ikke leser hehe) både i norge og andre land. og man kan nyte godt av å vite om de faktisk. ikke bare tenke "jeg gjør hva faen jeg vil og driter i hva andre synes" men faktisk tenke på at man kan være til bry for andre. Jeg har jobbet i kairo og gud bedre meg om man trår feil. med bare en håndbevegelse i det offentlige rom kan ha stor forskjell i betydning i norge og der - plutselig blir man beskylt for å skulle ville spotte en hel familie. ja det er lurt å kunne litt om sammfunns- og kultur-regler der man bor. enten man er normann i afrika eller afrikaner i norge.

Er det å være en arrogant liten egoistisk drittunge å ha tatoveringer?
Jeg er veldig for frihet til å være den man er.

http://www.youtube.com/watch?v=cvHiCxWQvBE

Mrs Lutz skrev:

meredith skrev:
Jeg syns en del av det han sier er fornuftig.  At man må lære seg språket, hvordan det norske samfunnet fungerer og være villig til forsørge seg selv burde være et krav for at man skal få varig opphold i landet.  Men det eksempelet med burka er jo bare helt bak mål.  Hvis en muslimsk kvinne ikke vil ta en jobb fordi hun ikke kan bruke burka i den jobben burde vært helt greitt så lenge hun er villig til å ta andre jobber der hun kan bruke burka. 

enig!

og de nye landsmennene våre må selv ha et ønske om og gjøre en innsats for å integrere seg, uten det hjelper det ikke hva vi normenn gjør for å ta de imot.

"Integrering er i dag et problem. Myndighetene skal selvfølgelig forsøke å legge forholdene til rette. Men det er vedkommende som ønsker å få permanent oppholdstillatelse sitt ansvar å bli integrert. Når «nye landsmenn» ikke ønsker å bli en del av det norske samfunnet, ja da har de heller ikke noe å gjøre i Norge"

Jeg tenker at man kan berike med elementer fra andre kulturer - men man må la den dritten man dro fra i hjemlandet forbli der og ikke gjøre om norge til et land man ønsker å flytte fra. I norge er det likestilling, vil du bo her så send kjerringa ut fra hjemmet på norskkurs og i jobb!

Sign!

Frøken Hege skrev:

søteste skrev:
At man skal lære seg norsk og følge lover og regler er helt greit. Men man lærer ikke norsk om man ikke får jobb, venner osv der må vi nok se på oss selv først. For man kan ikke integreres alene. Akkuratt dette med å bruke burka eller hodeplagg når jobben krever uniform er jeg i mot. For om man bruker uniform handler det om at alle skal være like og tro og andre personlige ting skal ikke være synlig. Slik som på jobben min har de åpnet for å bruke hijab, men som kristen får du ikke bære synlig kors f.eks. Du skal heller ikke ha synlige tatoveringer, neglakk og sminke skal være nøytral og håret skal settes opp slik, men er det ikke likt for alle så sklir dette ut og alle klær seg slik de vill. Poenget med uniform og et uniformsregler er jo da borte. Men som vanlig er jeg veldig uenig i FrP, og tror de bare skaper med rasisme i Norge! Man trenger ikke å være norsk for å bo i Norge, hva med svenskene? Gjelder de samme regler for dem? For ytterst få svensker lærer seg norsk!

Det er jo utrolig forskjellsbehandling!!!! Er ikke kors lov å være en del av uniformen er ikke hijab det heller.

Jeg har observert dette på flere apotek, at det er lov med hijab- det er ikke en del av uniformen der heller. Hva de bruker innerst på et kontor i hjørnet er noe helt annet...

Og visste ikke at det var så mange regler på bekledning for å jobbe på tog? Kom ikke på hva det heter, men mener å ha lest i tråder før at det er det du jobber som.

Forskjellen med svenskene er jo at de gjør seg forstått på eget språk. Det gjør ikke Ahmed som snakker arabisk.

Jobber på apotek. På siden hvor vi bestiller arbeidsklær, kan man også bestille hijab som passer til resten av arbeidsklærne. Ser ikke helt problemet?

Ksig skrev:

Mrs Lutz skrev:

meredith skrev:
Jeg syns en del av det han sier er fornuftig.  At man må lære seg språket, hvordan det norske samfunnet fungerer og være villig til forsørge seg selv burde være et krav for at man skal få varig opphold i landet.  Men det eksempelet med burka er jo bare helt bak mål.  Hvis en muslimsk kvinne ikke vil ta en jobb fordi hun ikke kan bruke burka i den jobben burde vært helt greitt så lenge hun er villig til å ta andre jobber der hun kan bruke burka. 

enig!

og de nye landsmennene våre må selv ha et ønske om og gjøre en innsats for å integrere seg, uten det hjelper det ikke hva vi normenn gjør for å ta de imot.

"Integrering er i dag et problem. Myndighetene skal selvfølgelig forsøke å legge forholdene til rette. Men det er vedkommende som ønsker å få permanent oppholdstillatelse sitt ansvar å bli integrert. Når «nye landsmenn» ikke ønsker å bli en del av det norske samfunnet, ja da har de heller ikke noe å gjøre i Norge"

Jeg tenker at man kan berike med elementer fra andre kulturer - men man må la den dritten man dro fra i hjemlandet forbli der og ikke gjøre om norge til et land man ønsker å flytte fra. I norge er det likestilling, vil du bo her så send kjerringa ut fra hjemmet på norskkurs og i jobb!

Sign!

Hva hvis de ikke har et ønske om å jobbe, og synes det er greit at mannen forsørger familien? Finnes da mange norske kvinner som er hjemmeværende også, skal norske menn også jage kjerringa si ut i jobb da? For i Norge har vi jo likestilling...... 

Jeg trenger ikke likestilling. Jeg vil ha likeverd. 

Ksig skrev:

Mrs Lutz skrev:

meredith skrev:

enig!

Sign!

Aha! Skal jeg si til neste person jeg møter som har valgt å være hjemme med barna lenge. Her i Norge jobber kvinnfolka nemlig..... *klaskepanne* 

Back
Topp