Kan noen hjelpe meg???

tamlin77

Glad i forumet
For 2 uker siden ble jeg smittet av datteren min, og fikk streptokokker i halsen. Fikk apocilin 1g av legen. Etter noen dager var jeg blitt verre og hadde fått ørebetennelse i tillegg. Ble derfor satt på amoxilin istedenfor. etter 10 dagers kur følte jeg meg i bedre form, men dagen etter begynnte jeg å fryse og fikk feber. Hele kroppen verket. I denne varmen lå jeg og skalv av kulde. Dro til legen og hadde crp på 79. Fikk en ny superkur på fredag som skulle vare i 3 dager. Denne skulle ta knekken på alle bakterier i kroppen. Men idag som er siste dag av kuren er formen verre en noengang, og jeg ringte legevakta som ba meg komme. Etter 3 timers venting kom jeg inn til en turnuslege. Jeg har høy feber, klarer ikke å svelge da lymfekjertlene mine er hovne, og må knuse paracet for å ta i litt vann for i det hele tatt å få tvunget i meg. Smerten går noe ned da, og jeg klarer å få i meg flytende. Jeg hadde crp idag på 205! De tok den to ganger for å være sikker. Legen begynnte å snakke om urinveisinfeksjon, men jeg har aldri fått vondt i halsen av det gitt.
Problemet er at de ikke helt finner hvor infeksjonen sitter, og ingen antibiotika tar dette. Formen blir bare verre. Må innrømme at jeg begynner å bli rimelig engstelig, mens sambo mener jeg ikke skal tenke på det for da blir jeg bare verre.
Men han er jo aldri syk, så vet egentlig ikke hva det vil si å være syk og dermed lite forståelse.
Bør jeg være engstelig? Noen som har vært borti lignende, eller kan komme med gode råd?
Legen i dag følte jeg var langt på jordet, og virket som han mente det selv også.

har legen skjekket deg for kyssesyken? min sambo lå syk i 1 år av kyssesyken han fikk flere antibiotika kurer utenat dem hjalp stort. han hadde flere av symptomene du har.

turboquattro skrev:
har legen skjekket deg for kyssesyken? min sambo lå syk i 1 år av kyssesyken han fikk flere antibiotika kurer utenat dem hjalp stort. han hadde flere av symptomene du har.

Nei ikke blitt sjekket for det. Skal jaggu be fastlegen sjekke det på tirsdag. Hadde din sambo høy crp?

turboquattro skrev:

Nei ikke blitt sjekket for det. Skal jaggu be fastlegen sjekke det på tirsdag. Hadde din sambo høy crp?

tamlin77 skrev:

turboquattro skrev:

det husker jeg desverre ikke for det er 10 år siden. men dem tok et lass med prøver. så fikk vi beskjed om at det var noe feil med leveren hans så han måtte komme tvert for å ta enda flere prøver. og det tok år og dag før dem fant ut at det var kyssesyken. var først da han ble sendt til sykehuset at dem fant ut av det.

han lå rett ut på sofaen i flere mnd med høy feber, vondt i halsen, hosta og viste vel knapt nok hvor han var i perioder. hadde vært syk 2-3 uker før han gikk til legen. han frøs så han skalv flere cm.

turboquattro skrev:

tamlin77 skrev:

turboquattro skrev:

det husker jeg desverre ikke for det er 10 år siden. men dem tok et lass med prøver. så fikk vi beskjed om at det var noe feil med leveren hans så han måtte komme tvert for å ta enda flere prøver. og det tok år og dag før dem fant ut at det var kyssesyken. var først da han ble sendt til sykehuset at dem fant ut av det.

han lå rett ut på sofaen i flere mnd med høy feber, vondt i halsen, hosta og viste vel knapt nok hvor han var i perioder. hadde vært syk 2-3 uker før han gikk til legen. han frøs så han skalv flere cm.

Om jeg ikke husker helt feil så var min CRP noe rundt der du nevner da jeg ble innlagt for å få medisin intravenøst... Det var trolig også en urinveisinfeksjon.
Hva har legen sagt skal skje videre nå?

CRP over 100 er jo mye, og er 200 er jo ekstremt!
Jeg blei lagt inn med over 180 etter en kneoperasjon, og hadde 11 leger å sjekke på meg hverdag!

Syns det er veldig rart du ikke er lagt inn!!

Be legen sjekek ang flåttbitt/boreliabakterier i tillegg til kyssesyken...

Tusen takk for svar alle sammen, skal jaggu be legen sjekke alt mulig på tirsdag.
Legevaktlegen jeg var hos idag visste ikke helt hva han skulle gjøre tror jeg, så det letteste var å gi meg ny kur og henvise meg til fastlegen.
Synes så synd på jenta mi om dagen, for jeg har ikke så mye overskudd til henne. Men sover når hun sover luren sin. Og gjør det beste ut av det når hun er våken.

Jeg synes det høres litt lenge ut  vente til tirdag om crp stiger fortsatt på tross av antibiotika. fikk du ny sort igjen??

jeg tenkte umiddelbart kyssesyken, men det forklarer jo ikke crp.. 
ang det flere nevner om at de er innlagt for lavere crp, så er jo dette noe man vurderer ifht allmenntilstand ikke bare verdien på crp. men jeg ville hatt en kort grense før jeg tok kontakt igjen, dersom du føler deg verre. 

husker når jeg hadde kyssesyken, føltes som jeg hadde to poteter i halsen- klarte ikke svelge vann engang omtrent. Men er viktig å drikke mye, holde seg i ro. Ta deg en saftis eller flere.. God bedring!

Dette blir jo bare tipping, men kanskje du har en abcess i halsen..., siden du har så veldig vondt.. Har du surklete pust? Tungpust? Kyssesyken gir ikke høy crp. Håper u kommer deg snart og slipper sykehus! :) viktigste du kan gjøre er å passe på å få i deg væske i denne varmen! God bedring!

heidu skrev:
Jeg synes det høres litt lenge ut  vente til tirdag om crp stiger fortsatt på tross av antibiotika. fikk du ny sort igjen??

Ja fikk enda en ny sort nå. Tenkte å dra tilbake til legevakta imorgen bare for å sjekke crp for å være på den sikre siden. Synes den var ganske høy, og rart de ikke utredet mere hvor infeksjonen var.

Tusen takk for svar alle sammen.
Pusten er ikke veldig tung, og han kunne ikke se at halsen var veldig rød og hoven. Var mest lymfekjertlene som var hovne og som gjorde at jeg får vondt når jeg svelger. Jeg knuser smertestillende og truer i meg så jeg ihvertfall klarer å drikke nok i varmen.
Eneste positive er at jeg har gått ned 5 kg siden fredag. Viktig å tenke positivt også hehe.
Vet nesten ikke hva jeg skal gjøre, føler at legevakta har så mange inkompetente leger som synes det er enklere å overlate til andre.

Back
Topp