Kan jeg spise??

Glad sau

Forumet er livet
Marsmellows-15
Julemiraklene 2025
Thaimat?
Skal bestille thai mat nå og lurer på om det er noe jeg ikke kan spise.? Jeg vil ha kylling og nudler med østersaus og to vårruller :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg var i Thailand i 2,5 uker da jeg var gravid, fra ca uke 8. Elsker Thai-mat og spiste det jeg ville ha, bare det var gjennomstekt/-kokt! Spiste mye chili også! :-)

Jeg var i Thailand i 2,5 uker da jeg var gravid, fra ca uke 8. Elsker Thai-mat og spiste det jeg ville ha, bare det var gjennomstekt/-kokt! Spiste mye chili også! :-)
Så bra :-)

Kan jo spise det meste. Eneste er ubehandla kjøtt.. men hvis man fryser det kan det spises:)

Sent from my HTC One S using BV Forum mobile app

Ehhh, kan vi spise skalldyr? Østersaus..
Vi kan spise det meste med forsiktighet. Skal holde oss unna fordøyelsessystemet til O skjell og nyrene til blåskjell om jeg husker riktig :-p

Så lenge alt er skikkelig varmebehandlet skal det gå bra :-)

Vi kan spise det meste med forsiktighet. Skal holde oss unna fordøyelsessystemet til O skjell og nyrene til blåskjell om jeg husker riktig :p

Ok, litt nytt siden sist m andre ord. Tror nok j holder samme linje allikevel. Ække så glad i skalldyr så d går fint;) Og når vet men d er riktig varmebehandlet..?

Ok, litt nytt siden sist m andre ord. Tror nok j holder samme linje allikevel. Ække så glad i skalldyr så d går fint;) Og når vet men d er riktig varmebehandlet..?
Så lenge det ikke er tegn til å være rått så er det varmebehandlet. Ifht østersaus for eksempel så ble denne kokt+ surret på stekepannen sammen med kyllingen og pastaen . Da er den godt nok varme behandlet :-)

Det er imidlertid noen sjømatprodukter du bør unngå:

* Krabbe: Innmat fra krabbeskallet inneholder miljøgifter. Det hvite krabbekjøttet går bra.

* Skjell: Fordøyelseskjertelen i kamskjell (den er svart og ligger helt «nederst» ut i kanten), samt nyren i oskjell (den er svart), bør fjernes. Det gjør de fleste likevel, så trolig ingen grunn til bekymring. Blåskjell og andre typer skjell er like trygt for deg som for ikkegravide.

Kan jo spise det meste. Eneste er ubehandla kjøtt.. men hvis man fryser det kan det spises:)

Sent from my HTC One S using BV Forum mobile app
Jeg mener å ha lært at det ikke hjelper å fryse det. Alt kjøtt bør være gjennomstekt/kokt for at det skal være trygt...

Frysing vil kun legge bakterier i dvale. Det må varme til for å drepe :-)

❤️Lille prikk❤️ mars 2015 ❤️

Og etter opptining blomstrer bakteriene som aldri før!! :-P Varme må til, og bakterier drepes ved 60 grader.
Jeg ville nok gått litt høyere i temperatur. Bakterier drepes ikke ved 60 grader. Om du tar 65grader i 30min reduserer du antallet til ikke skadelig, men husk dette kommer jo an på hvilke bakterier du skal fjerne. Mange bakterier kan også gå i dvale ved høye temperaturer.

*jente 2009*
*gutt 2013*
*lille spire mars 2015*

Back
Topp