Kan hun ligge på eget rom fra starten av?

frk.tingeling

tingeling
Marsboerne 20 18
Vil på ingen måte hisse på meg noen nå altså...., men er førstegangsfødene og leser om alle som har planer om å ha lille på rommet første tiden. Jeg (tror...) jeg forstår at det blir mye aktivitet både dag og natt første tiden, men er det noen som har erfaringer med å ha lille på eget rom fra begynnelsen av?

Vi har en leilighet med soverommene ved siden av hverandre, så praktisk talt gjør det meg ingenting å ha bebis på rommet sitt - men er det en smart løsning som ikke minst, er bra for et nyfødt barn? Eller er det det beste å ha lille inne hos oss den første tiden?

Jeg sover nemlig svært dårlig når sengen må fylles med andre enn meg og samboer, og våkner med en gang det er en ukjent lyd - så for min egen del, hvis det er lov å si det..så hadde det beste vært om bebis sov på eget rom, men om det ikke er anbefalt så gjør jeg det selvsagt ikke!!

Noen erfaringer? :rolleyes:

Landsforeningen for uventet barnedød anbefaler at barnet sover på foreldrenes rom, særlig det første halve året. Det at du våkner av "den minste lille lyd" er veldig positivt for barnet ditt.

Anbefalingen går i hovedsak på egen seng på foreldrenes rom.
Om man ønsker å samsove (som i samme seng, så finnes det trygge måter å gjøre det på også)

Sist hadde vi lille i egen seng på vårt rom de første 6 mnd. Kommer til å gjøre det denne gangen også da det blir mye natt mating og jeg orker ikke å gå inn på et annet rom for å amme eller gi flaske hver 3 time[emoji28]
Mangle nyfødte roer seg også bedre i nærheten av mor, så det å legge dem på eget rom med engang kan gjøre dem urolige også, men der må man bare prøve seg frem[emoji4]

Babyen skal ligge på mitt rom det første halve året pga amming, og at jeg liker å ha et øye til det med tanke på krybbedød.

Har lest om flere som har baby på annet rom fra dag én, men for vår del blir det for tungvint siden rommet er på andre siden av leiligheten. Så vi skal ha mini i en egen seng på rommet vårt den første tiden :)

Sniker fra juli..

Hadde en tanke om samsoving og praktiserte det de første tre månedene (med noen unntak der baby sov på samme rom som oss, men i egen seng eller i vognbaggen). Men, jeg er som du beskriver en som våkner av hvert minste kny og som var redd for å dytte borti eller rulle over babyen, så nattesøvnen ble ikke særlig god. Fra 3 mnd har baby sovet på eget rom, rett ved siden av vårt og med åpne dører mellom. Det fungerer veldig bra og jeg tror vi alle tre sover bedre nå. Våkner når det kommer lyd vi bør reagere på, men ikke bare ved at babyen snur seg fra en side til en annen. Men tror nok at det føltes litt tryggere for os å være på samme rom til å begynne med da alt var nytt. Jeg tenker at det ikke finnes noen fasit og at du bare får prøve deg litt frem å se hva som fungerer best for dere.

Sniker fra juli..

Hadde en tanke om samsoving og praktiserte det de første tre månedene (med noen unntak der baby sov på samme rom som oss, men i egen seng eller i vognbaggen). Men, jeg er som du beskriver en som våkner av hvert minste kny og som var redd for å dytte borti eller rulle over babyen, så nattesøvnen ble ikke særlig god. Fra 3 mnd har baby sovet på eget rom, rett ved siden av vårt og med åpne dører mellom. Det fungerer veldig bra og jeg tror vi alle tre sover bedre nå. Våkner når det kommer lyd vi bør reagere på, men ikke bare ved at babyen snur seg fra en side til en annen. Men tror nok at det føltes litt tryggere for os å være på samme rom til å begynne med da alt var nytt. Jeg tenker at det ikke finnes noen fasit og at du bare får prøve deg litt frem å se hva som fungerer best for dere.

Ja, jeg skjønner. Har ikke satt meg så mye inn i dette med krybbedød og sånn, men tenkt mer på hvordan jeg skal få mest mulig utbytte av den søvnen jeg kan få.. Jeg skjønner at jeg må prøve meg litt frem, men at jeg nok må belage meg på å ha henne inne hos oss første tiden. Kan godt være det er det eneste som føles rett når vi kommer dit hen også[emoji4]

Jeg synes man må gjøre det beste for både seg selv og babyen, og det kan jo være forskjellig fra familie til familie [emoji4]

Her er det uaktuelt med eget rom fra starten, og det er rett og slett fordi jeg ødelegger mer nattesøvn (hos meg selv hvertfall) om jeg må reise meg opp av senga og inn et annet sted for å amme. Her hiver jeg baby på puppen i halvsøvne, og sover videre [emoji28][emoji1303] Hvertfall var det sånn med både nr 1 og nr 2. Hvordan det blir med tvillingene aner jeg ikke, men ALT for å beholde litt av den gode nattesøvnen [emoji4]

Jeg har også bare tenkt at babyen skal sove inne med oss i starten fordi "alle aldre gjør det jo". Og etter å ha lest begrunnelsene over skjønner jeg jo at det er rasjonale bak det å sove på samme rom også.

Blir spennende å se hvordan den nye virkeligheten blir...:cat:

Vi har hatt alle inne hos oss til de var 6+ mnd. I utg.pkt i egen seng, men husker jeg sovnet fra i amming flere ganger og det ble uplanlagt samsoving.

Hun skal sove inne hos oss, fortrinnsvis i egen seng.

Jeg og baby kommer til å sove på barnerommet sammen den første tiden. Pappaen og storesøster får sove på eget rom. For oss er dette «vinn-vinn» da alle i familien har stort behov for søvn.

Landsforeningen for uventet barnedød anbefaler at barnet ligger på foreldrenes rom minst de første 6 mnd.

Vi skal ha ham inne hos oss minst så lenge. Både fordi det er tryggest, men også fordi det er så himla mye mer praktisk. Vi skal ha sprinkelseng med nedfelt side helt inntil vår, så jeg slipper stå opp for å amme og se til ham. Om du er bekymret for søvn, så våkner du mye mindre av å kunne holde deg i sengen framfor å måtte gå inn på et annet rom. Spesielt om du ammer om natten. Når man ammer utløses søvnhormoner hos både mor og barn, så om du bare kan skufle ungen over i egen seng uten å måtte reise deg, er det større sjanse for at disse søvnhormonene får deg til å sovne igjen umiddelbart.

Vil på ingen måte hisse på meg noen nå altså...., men er førstegangsfødene og leser om alle som har planer om å ha lille på rommet første tiden. Jeg (tror...) jeg forstår at det blir mye aktivitet både dag og natt første tiden, men er det noen som har erfaringer med å ha lille på eget rom fra begynnelsen av?

Vi har en leilighet med soverommene ved siden av hverandre, så praktisk talt gjør det meg ingenting å ha bebis på rommet sitt - men er det en smart løsning som ikke minst, er bra for et nyfødt barn? Eller er det det beste å ha lille inne hos oss den første tiden?

Jeg sover nemlig svært dårlig når sengen må fylles med andre enn meg og samboer, og våkner med en gang det er en ukjent lyd - så for min egen del, hvis det er lov å si det..så hadde det beste vært om bebis sov på eget rom, men om det ikke er anbefalt så gjør jeg det selvsagt ikke!!

Noen erfaringer? :rolleyes:

Jeg vet at min mor hadde oss på eget rom tidlig. type 6 uker.
Hun ammet ikke og fikk aldri den ammesøvnen jeg erfarte, den hvor du nesten ammer i søvne og sovner som en stein i mellom slagene. For en gang skyld jobber hormenene med oss ;)

Men de sov med dørene åpen og rommet var bokstavligtalt, fem steg borte og du var med sengen til babyen. Jeg ville ikke tatt sorgene på forskudd, prøv å sov med babyen i rommet noen uker, og funker det ikke, så funker det ikke. :)

Jeg vet at min mor hadde oss på eget rom tidlig. type 6 uker.
Hun ammet ikke og fikk aldri den ammesøvnen jeg erfarte, den hvor du nesten ammer i søvne og sovner som en stein i mellom slagene. For en gang skyld jobber hormenene med oss ;)

Men de sov med dørene åpen og rommet var bokstavligtalt, fem steg borte og du var med sengen til babyen. Jeg ville ikke tatt sorgene på forskudd, prøv å sov med babyen i rommet noen uker, og funker det ikke, så funker det ikke. :)

Ja, tror jeg må prøve meg litt frem og finne ut hva som fungerer for oss. Blir virkelig en spennende tid[emoji7]

Du bestemmer sammen med din samboer om hva som er best for dere.
Det er ikke noe problem å ha babyen på eget rom.

Hva andre mener og har erfaringer med l trenger ikke være riktig for dere og babyen deres.

Lykke til [emoji173]

Du bestemmer sammen med din samboer om hva som er best for dere.
Det er ikke noe problem å ha babyen på eget rom.

Hva andre mener og har erfaringer med l trenger ikke være riktig for dere og babyen deres.

Lykke til [emoji173]

Åå tusen takk for hyggelig kommentar [emoji173]️

Back
Topp