Kan de mange ord?

Jeg blir litt bekymret for at han ikke bruker så mange ord. Han sier bare "pappa", "mer" og "bæ". Han babler mye, men det er for meg helt uforståelig. Bra han kan peke så jeg skjønner hva han vil.

Vår har sagt "mamma" og "pappa" en gooood stund, men ellers er det lite. "puhhs" til pus, "mee" til mer, "tag tag" til takk takk.. Ellers er det babling - og han babler myye.
 
Jeg blir litt bekymret for at han ikke bruker så mange ord. Han sier bare "pappa", "mer" og "bæ". Han babler mye, men det er for meg helt uforståelig. Bra han kan peke så jeg skjønner hva han vil.
Mi peker også for det meste. Hun er rå på dyrelyder, men ellers er det veldig lite forståelig som blir sagt. Holder seg til mamma, pappa, lys og hade, det har hun gjort i flere måneder nå uten at det kommer særlig mye nye ord. En del unger venter til de føler seg "trygge på at de kan" ordene før de bruker dem, og plutselig snakker de som en foss, jeg satser på våre er av den typen :)
 
Vår har sagt "mamma" og "pappa" en gooood stund, men ellers er det lite. "puhhs" til pus, "mee" til mer, "tag tag" til takk takk.. Ellers er det babling - og han babler myye.
Min gutt sa også "mamma" en stund, men det sluttet han helt med :p Det bables heldigvis mye her også - det er jo et godt tegn.
 
Mi peker også for det meste. Hun er rå på dyrelyder, men ellers er det veldig lite forståelig som blir sagt. Holder seg til mamma, pappa, lys og hade, det har hun gjort i flere måneder nå uten at det kommer særlig mye nye ord. En del unger venter til de føler seg "trygge på at de kan" ordene før de bruker dem, og plutselig snakker de som en foss, jeg satser på våre er av den typen :)
Vi får satse på det! Han var så tidlig med babling og første ord at jeg hadde nok litt høye forventninger. Språket kommer nok når de føler de har bruk for det. Nå blir han jo godt forstått med peking. Peker på kjøleskapet når han er sulten, henter dressen hvis han vil ut og leke :p
 
Minstemor sier; mamma, pappa, mammam(namnam), Hallo, oi, Hei, hade', Toij (bikkja vår Troill) Ula/Uva (storesøster Ulva) tat-tat (takk takk) a-tatt (apekatt) vov, mø... er vel noe mer å... men husker ikke i farta!
 
Syns snuppa har lært seg mange ord nå; mamma, pappa, navnet mitt, navnet til storebror og bestemor, dokka, gjis(gris), bjø(brød), NEI, den, puppi, hei, hadee, såå stoj, hæst, (fanto)rangen, tjeppe, safpt, spiiis, færdi, væssego, skoa, banan, æple, pæje, sjeeks ++
Også synger hun flere barnesanger, med mange av orda riktig [emoji14]
 
Syns snuppa har lært seg mange ord nå; mamma, pappa, navnet mitt, navnet til storebror og bestemor, dokka, gjis(gris), bjø(brød), NEI, den, puppi, hei, hadee, såå stoj, hæst, (fanto)rangen, tjeppe, safpt, spiiis, færdi, væssego, skoa, banan, æple, pæje, sjeeks ++
Også synger hun flere barnesanger, med mange av orda riktig [emoji14]
Det var mye! Hvor gammel er hun?
 
Det er ikke så mange ord foreløpig; mamma, pappa, dar (der på dialekt), lys, hei, hade, bø, bæ, mø og diverse andre dyrelyder.

Nå har det plutselig begynt å løsne på ordfronten. Hun har iløpet av siste uka kommet med flere nye ord: hallo, hest, dukke, sko, lue, kjeks. (På dialekt da) I tillegg bruker hun nei og ja aktivt, slik at dersom vi stiller ledende spørsmål så får vi svar, type: er du sulten, er du tørst, vil du sove etc. Det er så godt å endelig kunne kommunisere slik! :) Og hun bruker mamma og pappa til å få kontakt med oss (roper det som oftest :p), tidligere var det noe hun kun sa hvis vi sa det først.
 
Her har hun et bredt ordforråd. Siste nye er juice og det sier hun helt tydelig :)
 
Her er lillemann i full gang med nye ord hver dag. Uttalen er klar og tydelig og viser full forståelse for at hn forstår ordet når jeg sjekker det:)
 
Vi øver og øver hver dag. Stadig nye ord dukker opp. Blir så stolt. :) Det skal være sagt at han ikke har perfekt uttale, men man kan høre at han forstår lydene. :)
 
Back
Topp