Kan de mange ord?

cjfare

Flørter med forumet
Novemberlykke 2016
Her skriver vi opp ord etter hvert som de kommer, ikke veldig mange enda. Det går mest i mamma, pappa, nei, der, den, ball, hei, æsj, tut tut og enkelte dyrelyder. Hvordan ligger deres an?
 
Lite ordentlige ord enda, men mamma og pappa. Dæ (der), meh (mer), babe(bade), nan(banan).
 
Har ikke skrevet det opp. Burde kanskje gjort det.. Det jeg kan huske er mamma, pappa, nei, hei, bø, æsj, bæ, mø, tss, kjeks :p

Han har et voldsomt sprang grovmotorisk nå som han øver på å gå, så jeg tror det språklige er litt på vent for tiden. Jeg merker også at mye står stille når tennene kommer, eller han er syk. Han har fått 3 jeksler på 6 uker så vi har hatt mye uroligheter rundt dette.
 
Det er ikke så mange ord foreløpig; mamma, pappa, dar (der på dialekt), lys, hei, hade, bø, bæ, mø og diverse andre dyrelyder.
 
Har begynt å bli en del her: mamma, pappa, der, bade, ball, hus, telt, bok, tomt, tante, betti (bestemor), baby, æsj, hei og hadet er vel de tydeligste ordene. Ellers kan han masse lyder på dyr og diverse kjøretøy: esel, ku, sau, katt, apekatt, løve, krokodille, fisk, fugl, slange, elefant, frosk, hane, and, ugle - vanlig bil, tog, fly, båt, ambulanse/brannbil/politibil, motorsykkel, traktor, racerbil (som jeg kommer på i farten.. ble visst en del dette:p)
 
Last edited:
Han sier ikke så mye enda, selv om han skravler veldig. Men han sier mamma, pappa, neineinei, se, dæ (der) og navnet på storesøster. :)
 
Det kommer stadig nye ord. Mamma, pappa, se, der, bi (bil), ba (ball), øve (løve), vovva, fy (fly), mi (min), nei, brum brum, tewe (tv). Kommer ikke på fler i farta, men det er mange ord han har hermet etter, men bare sagt en gang eller to.
 
Hun sier mamma, pappa, nei, ja, bæsj (når hun skal bæsje) , æsj, takk, ha det (bra), hei, den, der, dikke (drikke), beppe (teppe), nese, trykke, eple, nanan (banan), stein, vovov (hundelyd), lys og vaske som jeg kommer på I farten. Kommer stadig nye og er veldig på å herme.
 
Ikke så mange ord enda, går mest i pappa, har sagt mamma før men nå nekter hun av en eller annen grunn! (Veldig irriterende! Hehe), bette (bestefar), der, nam, bæææ (vi spør hva sauen Shawn sier), kake, ys (lys), sjesk (kjeks), bebi og noe som likner navnet på storebror. Som sagt ikke så alt for mange ord enda, men hun forstår utrolig mye! F.eks hvis vi spør henne om å rydde leka oppi kassa, hente pappas sko, gi mamma en kos, vinke, klappe, gi kyss (slengkyss), vise hvor stor hun er (strekker amene), danse eller finne en spesiell bok så får hun det til! (Når hun vil da!) :)
 
Han sier: Nei, Mm, mam mam (nam man), kåkka (klokke), Figg (Frigg heter hunden vår), gøt (grøt), tats (takk). Det er det jeg kommer på i farten. :)
 
Last edited:
Mamma,pappa, mormor, vovov ,bæ, pip pip, mø, kjæks, eddetopp(edderkopp), æsj, caps,sekk, mane(Magne), noe som ligner kutt ut, nei, ha det, natta, hei, og mat. Ellers er det mye eeeeee og Peking.
 
Burde nok ha skrevet det opp selv :happy: Ordforrådet blir større for hver dag!:) Artig! Her går det i ; mamma, pappa, ditte (Rikke storesøster),nas (Jonas storebror), ut, bæsj, tiss, pupp, bade, lese, mat, kake, leke, ball, hade, hei, hallo, bø, ja, nei, æsj, se, mø, bæ, hest, vovv vovv, pus, bæbæ, lue, takk, bil, klokka, mommo, bessa ++ veldig moro!
 
Nå går det bare i "mer" :p Glad i mat :D
 
Kan legge til: Mamma, pappa, mo (mor), A! (far), mæl (melk), ma (mat), ko (sko), da da (ha det), na nan (banan), nam nam, . :)
 
Last edited:
Ordforrådet vokser enormt nå. Er vel oppe i en 40-50 ord. Så utrolig deilig for han og oss at han endelig kan kommunisere bedre hva det er han vil og trenger :)
 
Hun sier : pappappapa (pappa), hei, hade,ys( lys), noe som likner på banan, is, nam nam, sess(kjeks), dæææ( der),

Forstår mye. Spør henne: hva sier løven? Wææ . Hva sier apekatten, æ æ æ. Kan mamma få kos? Så koser hun. Danser når hun blir spurt. Setter seg når vi ber henne om det. Forstår nei, men sier det ikke. Rister på hodet og nikker noen ganger ved ja. ❤️
 
Jeg blir litt bekymret for at han ikke bruker så mange ord. Han sier bare "pappa", "mer" og "bæ". Han babler mye, men det er for meg helt uforståelig. Bra han kan peke så jeg skjønner hva han vil.
 
Back
Topp