Kampen om søvnen

Godt å se at vi er flere. Bare at jeg ikke tok henne inn i vår seng (for da sover kun vesla) men la meg med henne på en ekstra madrass på hennes rom.

Er så lei den diaren som akkurat nå forstyrrer hennes soving hele tida :mad:

Her er mini våken maaaaaange ganger fra han legger seg ca 18:30 til vi står opp i 6-7-tiden. Kan sove så lite som 40-60min av gangen. Så jeg er litt trøtt kan man si!

Lånte boka "sove uten gråt" av Elizabeth Pantley på biblioteket for noen uker siden, og der har jeg fått en del tips. Mini er vant til å sove på puppen og ville ha pupp hver gang han våknet. Ved hjelp av boka vil han nå bare ha pupp hver tredje gang ca, og han sovner mye lettere de gangene han våkner (må fortsatt ta han opp å gi litt kos, men tar bare er par min). Så jeg kommer til å fortsette å følge tipsene:) Er helt i mot skrikekurer, og de er fraværende i boka.

Jeg tror jeg drøyer litt med noe metoder eller lese noen bøker. Det startet på lørdag, sa det har ikke vart en uke en gang. Venter litt og ser, det er nok tennene.
Men hun er blid på dagen da, kanskje det gjør mer vondt på kvelden?

Jeg tror jeg drøyer litt med noe metoder eller lese noen bøker. Det startet på lørdag, sa det har ikke vart en uke en gang. Venter litt og ser, det er nok tennene.
Men hun er blid på dagen da, kanskje det gjør mer vondt på kvelden?
Vi har det samme her, han er blid og fornøyd om dagen å virker ikke som han har noe vondt da.
Syns det er rart at tennene skal gjøre mer vondt om kvelden/natten enn på dagen. Men det kan jo hende?

Her har lille snuppa forstoppelse igjen, så mye vondt her og stakkars.. Ho sov ganske fint før, så begynte ho også å våkne veldig ofte om natta. Jeg trodde også bare det var tenner som plaga ho, men kan jo ikke vere det hele tida heller. Etter tips fra Helsesøster har det ordna seg nå. Jeg går inn når ho skal ammes. ca hver 3-4 time max. Når ho våkner utenom går pappaen inn å får ho til å sove igjen. Av og til må han ta ho opp å bysse/kose litt, noen ganger hjelper det å bare pakke dyna rundt og klappe litt på ho. Så nå våkner ho skjeldnere og skjeldnere for hver natt. Hjalp også å la ho sove 2 lengre lurer på dagen, og legge ho litt seinere. Vi la ho vist for tidlig før

Idag sovna hun på første forsøk, hurra! Spent på å se hvor lenge det holder:) Kan jo håpe på at hun sover hele natta.

Her har lille snuppa forstoppelse igjen, så mye vondt her og stakkars.. Ho sov ganske fint før, så begynte ho også å våkne veldig ofte om natta. Jeg trodde også bare det var tenner som plaga ho, men kan jo ikke vere det hele tida heller. Etter tips fra Helsesøster har det ordna seg nå. Jeg går inn når ho skal ammes. ca hver 3-4 time max. Når ho våkner utenom går pappaen inn å får ho til å sove igjen. Av og til må han ta ho opp å bysse/kose litt, noen ganger hjelper det å bare pakke dyna rundt og klappe litt på ho. Så nå våkner ho skjeldnere og skjeldnere for hver natt. Hjalp også å la ho sove 2 lengre lurer på dagen, og legge ho litt seinere. Vi la ho vist for tidlig før
Når la dere henne før da?

Før la vi henne i 6 tida, nå legger vi ho i 7 tida. Før våknet ho alltid en gang innen en time etter vi la ho. Nå sover ho alt fra 4-9 timer før ho våkner for mat :)
Åja, seks er litt tidlig ja:)

Vår sovner stort sett alltid med en gang han legges om kvelden, da er han stuptrøtt, men det er ofte at han våkner igjen etter 30 til 40 min. Det skyldes vel at den dype søvnen ikke har kommet og de blir forstyrret av noe. Hos oss hjelper det med enten vann, musikk på babycall eller en sang. I sjeldne tilfeller må jeg bli i rommet til han nesten sover igjen. Noen ganger fungerer det bedre å bare gå igjen, da virker det som om han bare blir mer urolig av at vi er der. Dette kan også skje på natt av og til, varierer litt om det skjer, går ofte litt i perioder. Tenker det kanskje har noe med drømmer å gjøre på natta. Det er uansett ikke snakk om lange oppvåkninger, max ti minutter og ofte tror. Jeg han bare sutrer /skriker i søvne også. De gangene han har vanskelig med å få sove på dagen er det enten fordi han ikke er trøtt nok eller fordi han er overtrøtt. Sliter litt med den siste duppen, av og til er han ikke trøtt nok men samtidig har han ikke sjans til å holde seg våken helt til leggetid, samtidig kan jo ikke duppen være senere for da er han ikke trøtt til leggetid. Er vel en mellomperiode.

Sov bra fram til 02, da våkna hun. Fikk pupp, men bare hyla når jeg prøvde å legge henne igjen. Jeg var aaaalt for trøtt til å ta kampen, så da tok jeg henne med i dobbeltsenga igjen.

I natt sov hun i senga si helt til 7.30, og da sov hun enda en time til i senga med meg:)
Fikk bare pupp en gang på natta.
Ser ut til at ting er normalt igjen! (Håper jeg)

Det hørtes jo bra ut! Velfortjent søvn til alle :)

Vesla er heldigvis blitt diarefri, men har selvfølgelig vendt seg til det at vi ligger med henne eller bysser henne. Så når hun får flaske nå er hun vanskelig til å legges igjen o_O Orker ikke å gjøre noe med det just nå, for vi voksne er begge forkjølet og har ikke styrke til noe kamp.

Nei, gidder ikke prøve å endre noen rutiner her heller. Må både bysse og amme i søvn. Jeg ser på det som kvalitetstid med barnet mitt♡

Det er hyling på natta som er kjipt. Og hvis det tar mer enn 30 min å få henne til å sove.
Vil gjerne få med meg dagsrevyen;)

Du har rett, det er kvalitetstid. De er bare en gang så liten og tro meg, tida går fort

Her går det veldig greit på nettene. Men så har jeg han fremdeles i babynesten ved siden av meg i senga. Lett både og gi han tutt og amme han på natten. Og mange ganger ender det med at han sover i senga med meg. Kjenner at jeg gruer meg til å venne han til å sove i egen seng. Jeg gjør nok meg selv en bjørnetjeneste, men jeg utsetter det til han slutter å spise på natten.

Back
Topp