Vi har det, og det begynte veldig tidlig med vårt barn. Jeg levde jo på sjokomelk og gulost når jeg ammet. Så hjalp det ikke noe når vi gikk over til mme og vanlig kost.
Så da sa barnelegen at barnet hadde melkeproteinallergi og vi måtte da slutte helt å gi han alt av melkeprodukter. Jeg var like rådløs som Ts her, vet hvordan det føles å ikke helt vite hva man skal gi barnet. Jeg spurte da legen og han mente det holdt lenge med havremelk, det hørtes veldig feil for meg så jeg startet da å sette meg inn i dette. Barnet var da kun 13 måneder gammel, jeg prøvde alt jeg kunne å få i barnet nok kalsium og fett via mat. Det gikk ikke (et kresent barn, det er ofte slik med barn og magevondt fikk jeg vite), og ved 2,5 år så krevde jeg ny henvisning til barnelege ved sykehuset, da hadde kurven slik jeg var redd for stoppet helt opp. Vi fikk da endelig riktig hjelp, en fantastisk dyktig ernæringsfysiolog som jobbet kun med barn, og dyktig barnelege.
Det var så deilig å bli hørt, og jeg ble da forklart at den legen vi hadde vært hos ga feil råd til oss. Barn under 3 skal ha mme på blåresept for å få i seg de riktige næringsstoffene, akkurat som jeg spurte legen om. Det var så flott å se når vi fikk riktig hjelp, riktig næring. Barnet vokste 6 cm på 5 måneder og la på seg 7 kilo
Så vi fikk aldri mme på blåresept for det var forsent for oss, det hadde blitt umulig å få barnet til å drikke det. Så vi måtte gi kalsiumtilskudd, brukte ogsåernæringsdrikke da uten melk . Vi har holdt på med dette i mange år nå, nå kan barnet endelig spise mat med melk i, nå er barnet over 7
Får dere riktig og god hjelp?