Kalsium ved melkeallergi

Det er ikke laktose han reagerer på.. Alle melkeproduktene vi har er laktosefrie..
jeg redigerte inn en hel del mer etter at du siterte :p Håper du finner noe nyttig der
 
Hun skriver det fordi jeg har skrevet at han ikke har reagert på ei skive gulost.
Ah! Her ble det konstantert MPA da største var 2 mnd. Hadde 1,5 år fra 5 års alder med melk i kosten(i maten), det gikk egt greit. Men nå spyr han eller får diare ca 24 timer etter inntak ved uhell. Disse uhellenw skjer dessverre kun på sfo:/
 
Ah! Her ble det konstantert MPA da største var 2 mnd. Hadde 1,5 år fra 5 års alder med melk i kosten(i maten), det gikk egt greit. Men nå spyr han eller får diare ca 24 timer etter inntak ved uhell. Disse uhellenw skjer dessverre kun på sfo:/
Så dumt at SFO ikke klarer å holde orden :( Skriver de avvik hver gang? Det må jo følges opp at de ikke klarer å følge en enkel diett. Hva om det hadde vært en anafylaktisk allergi og ikke "bare" diare og oppkast?
 
jeg redigerte inn en hel del mer etter at du siterte :p Håper du finner noe nyttig der

Fikk det med meg ja, tusen takk.
Har bestemt meg for å holde han unna melk i 1 mnd til som avtalt med legen, så prøve å innføre det igjen. Hvis han reagerer da skal jeg kreve henvisning videre.
 
Fikk det med meg ja, tusen takk.
Har bestemt meg for å holde han unna melk i 1 mnd til som avtalt med legen, så prøve å innføre det igjen. Hvis han reagerer da skal jeg kreve henvisning videre.
vær obs på at hos noen kan det ta opp til 6 uker før symptomene forsvinner.

Men det høres ut som du har planen klart. Lykke til, og er det noe du lurer på så spør i vei :) Jeg har levd melkefritt i over 20 år, så har litt erfaring etterhvert :D
 
vær obs på at hos noen kan det ta opp til 6 uker før symptomene forsvinner.

Men det høres ut som du har planen klart. Lykke til, og er det noe du lurer på så spør i vei :) Jeg har levd melkefritt i over 20 år, så har litt erfaring etterhvert :D

Takk! Ja etter 20 år regner jeg med du har stålkontroll :D
 
Så dumt at SFO ikke klarer å holde orden :( Skriver de avvik hver gang? Det må jo følges opp at de ikke klarer å følge en enkel diett. Hva om det hadde vært en anafylaktisk allergi og ikke "bare" diare og oppkast?
Tviler...hadde møte med sfo og rektor...de har ikke peiling på sfo dessverre:/ Har bedt om kopi av planen deres...!
 
Takk! Ja etter 20 år regner jeg med du har stålkontroll :D
vanligvis :p Problemet kommer når jeg stoler på andre xD Sist det gikk "galt" er ett års tid siden, da fikk jeg en mage som om jeg var gravid i 7 mnd + satt på do en natt. I år når jeg kommer på samme event så ER jeg over 5 mnd på vei, og ser absolutt gravid ut allerede :p Men skal ha med middagsmat jeg kan spise istedenfor å stole på at det de sier er sant denne gangen ;)
 
Fikk vi av legen også, kom til kliniskernæringsfysiolog og hun ble faktisk litt sjokkert. Vårt barn stoppet å vokse, og kurven gikk nedover, sluttet med melk da barnet var 13 måneder. Er barnet under tre skal de få mme på blåresept egentlig, om ikke gi kalsium som tilskudd. Dessverre mange leger som ikke kan mye om ernæring derfor man bør bli henvist til en enæringsfysiolog
Problemet er at man ikke har krav på ernæringsfysiolog ved allergi, så veldig få som får det.
 
Tviler...hadde møte med sfo og rektor...de har ikke peiling på sfo dessverre:/ Har bedt om kopi av planen deres...!
Da ville jeg meldt det videre i systemet. For det å ikke ta allergi og intoleranser på alvor fører til nedsatt livskvalitet og i verste fall livsfare. Planer og kontroll på hva som faktisk går inn og ut på det viktigste du har i livet er utrolig viktig!
 
vanligvis :p Problemet kommer når jeg stoler på andre xD Sist det gikk "galt" er ett års tid siden, da fikk jeg en mage som om jeg var gravid i 7 mnd + satt på do en natt. I år når jeg kommer på samme event så ER jeg over 5 mnd på vei, og ser absolutt gravid ut allerede :p Men skal ha med middagsmat jeg kan spise istedenfor å stole på at det de sier er sant denne gangen ;)

Frustrerende når de som lager og serverer mat til andre ikke har peiling! Har selv opplevd og påpekt feilmerking av allergener i menyer, servitøren hadde ikke peiling...
 
Problemet er at man ikke har krav på ernæringsfysiolog ved allergi, så veldig få som får det.
Jeg har vært 2-3 ganger, men er blant de "heldige" med multiple allergier mot såkalte basismatvarer (melk, fisk, nøtter) så for å sikre ett fullgodt kosthold fikk jeg flere timer med ernæringsfysiolog
 
Frustrerende når de som lager og serverer mat til andre ikke har peiling! Har selv opplevd og påpekt feilmerking av allergener i menyer, servitøren hadde ikke peiling...
Det gøyeste er når de ikke kan forskjell på laktoseintoleranse og melkeproteinallergi :( Da blir det "festlig" kan du tro! Jeg har også opplevd at de byttet ut soyamelkkremen med nøttekrem uten å varsle. Jeg satt 3 timer på legevakta og ble utskrevet til min mor under tvil (de ville helst hatt meg en tur innom sykehuset også), etter en kraftig allergisk reaksjon. Det hotellet fikk høre det og la seg langflate
 
Vi har det, og det begynte veldig tidlig med vårt barn. Jeg levde jo på sjokomelk og gulost når jeg ammet. Så hjalp det ikke noe når vi gikk over til mme og vanlig kost.
Så da sa barnelegen at barnet hadde melkeproteinallergi og vi måtte da slutte helt å gi han alt av melkeprodukter. Jeg var like rådløs som Ts her, vet hvordan det føles å ikke helt vite hva man skal gi barnet. Jeg spurte da legen og han mente det holdt lenge med havremelk, det hørtes veldig feil for meg så jeg startet da å sette meg inn i dette. Barnet var da kun 13 måneder gammel, jeg prøvde alt jeg kunne å få i barnet nok kalsium og fett via mat. Det gikk ikke (et kresent barn, det er ofte slik med barn og magevondt fikk jeg vite), og ved 2,5 år så krevde jeg ny henvisning til barnelege ved sykehuset, da hadde kurven slik jeg var redd for stoppet helt opp. Vi fikk da endelig riktig hjelp, en fantastisk dyktig ernæringsfysiolog som jobbet kun med barn, og dyktig barnelege.
Det var så deilig å bli hørt, og jeg ble da forklart at den legen vi hadde vært hos ga feil råd til oss. Barn under 3 skal ha mme på blåresept for å få i seg de riktige næringsstoffene, akkurat som jeg spurte legen om. Det var så flott å se når vi fikk riktig hjelp, riktig næring. Barnet vokste 6 cm på 5 måneder og la på seg 7 kilo :)
Så vi fikk aldri mme på blåresept for det var forsent for oss, det hadde blitt umulig å få barnet til å drikke det. Så vi måtte gi kalsiumtilskudd, brukte ogsåernæringsdrikke da uten melk . Vi har holdt på med dette i mange år nå, nå kan barnet endelig spise mat med melk i, nå er barnet over 7 :)
Får dere riktig og god hjelp?
For en vei dere har hatt! Forferdelig kjipt med leger som gir feil råd.. Man stoler jo på de.
Her begynte vi med næringsmiddel på blå resept allerede da barnet var 5 uker. (fikk resept ved 8 uker, men fikk refundert utleggene)
Mye magevondt, utrøstelig gråt, gikk ned i vekt, dårlig mage, fikk ikke i seg mer enn 5-10 ml før barnet nektet å drikke fra flasken.. Delammet, men det bare rant ut munnviken. Helt forferdelig å ikke få i barnet sitt mat :(
Her var det helsesøster som mistenkte mpa. Fastlegen ordnet resept/søkte Helfo om blå resept, og henviste oss til sykehuset.
Så vi har vært heldig og fått rett hjelp helt fra starten av :)
 
Det gøyeste er når de ikke kan forskjell på laktoseintoleranse og melkeproteinallergi :( Da blir det "festlig" kan du tro! Jeg har også opplevd at de byttet ut soyamelkkremen med nøttekrem uten å varsle. Jeg satt 3 timer på legevakta og ble utskrevet til min mor under tvil (de ville helst hatt meg en tur innom sykehuset også), etter en kraftig allergisk reaksjon. Det hotellet fikk høre det og la seg langflate

Herregud! Prøvde å ta livet av folk de da! Blir sjokkert!
 
Back
Topp