Kalsium ved melkeallergi

De burde teste dette først og fremst, for barnet kan reagere på noe helt annet enn melk. Har du bare vært hos fastlege eller barnelege?
Om det er bare fastlege ville jeg bedt om en henvisning.

Bare vært hos fastlege.. jeg har bare tenkt at han er så liten enda at det er normalt at mage og tarm er litt i ulaget..
 
Takk for svar. Han blir ett år nå i juli.. han har ikke påvist melkeproteinallergi, men reagerer veldig på noen melkeprodukter så vi har fått beskjed om å kutte det fra kosten.. fikk beskjed om at havremelk var tilstrekkelig erstatning.. men det viser seg at han reagerer på denne også..

Merkelig, ei venninne av meg har jente med melkeproteinallergi og hun fikk beskjed av lege om at jenta burde ammes (med melkefri mor såklart) eller få mme til 3 år. Det finnes riktignok flere og flere gode erstatninger, men for sikkerhets skyld.

https://www.naaf.no/fokusomrader/allergi-og-overfolsomhet/mat-og-matoverfolsomhet/melkeallergi-/ Her er endel tips
 
Barnet kan ikke spise gulost?! Det er et melkeprodukt.
Du trenger ikke å forklare meg noe, jeg vet hva og hva man ikke kan spise ved melkeprotein allergi, også ved cøliaki. Dette er noe vi har holdt på med i mange, mange år. Noen barn spiser alt, noen barn gjør ikke det.
Står lenger opp her at ungen spiser gulost uten å reagere ;)
Men nei, man trenger ikke melk for å få nok kalsium. Det stemmer ikke uansett hvordan du vrir og vender på det
 
Jo, det kan det. Samme med andre typer plantemelk. Man MÅ ikke drikke/spise kumelk for å få i seg nok kalsium. Det er kalsium (i mye større mengder) i annen mat

Ingen har sagt man må drikke kumelk, vårt barn drikker ikke kumelk, pga melkeprotein allergi som er i alt av melk. Til og med gulost.
Soya skal gutter ikke ha for mye av, rismelk skal barnet ikke ha for mye av, mandelmelk er det ikke alle som liker og havre kan ikke drikkes om barnet samtidig reagerer på gluten.
Greit du er uenig med meg, men ikke tro jeg skriver noe annet enn det jeg faktisk skriver
 
Hvor gammelt er barnet? Barn under 3 år anbefales næringsmiddel for melkeproteinallergi. Havremelk er det ikke nok næring i.
Helt greit å bruke i matlaging / drikke til et eller to måltid, men det vanlige er at barna drikker Nutralmigen, Althera, Pepticate o.l. som man får på blå resept. De inneholder alt av næringsstoffer som barnet ikke får via meieriprodukter.

Dette ble vi fortalt på barneklinikken under utredning.

Takk! Ser det ikke er bare vi som har blitt fortalt dette og kosthold til barn under 3 bør man være spesielt obs på.
 
Dette er så vanskelig :arghh:
 
Bare vært hos fastlege.. jeg har bare tenkt at han er så liten enda at det er normalt at mage og tarm er litt i ulaget..

Veldig vanlig at det viser seg ved denne alderen fordi de får da mer fastføde. Jeg hadde bedt om en henvisning så kan du heller få melk på blåresept å se om han blir bedre.
 
Takk for svar. Han blir ett år nå i juli.. han har ikke påvist melkeproteinallergi, men reagerer veldig på noen melkeprodukter så vi har fått beskjed om å kutte det fra kosten.. fikk beskjed om at havremelk var tilstrekkelig erstatning.. men det viser seg at han reagerer på denne også..
Er ikke lett..
Allergien slo ikke ut på prikketesten til mitt barn, (ved 8 mnd) men pga symptomene ved inntak av kumelk (nan, hipp) og hvordan barnet responderte på næringsmiddelet ble konklusjonen melkeproteinallergi/intoleranse.
Men mitt barn tåler ingen meieriprodukter.

Håper dere finner ut av det!
 
Takk! Ser det ikke er bare vi som har blitt fortalt dette og kosthold til barn under 3 bør man være spesielt obs på.
Går utifra at du har barn med denne typen allergi.. Brukte dere samme næringsmiddel fra 0-3 år eller måtte dere bytte underveis pga næringen?
 
Er ikke lett..
Allergien slo ikke ut på prikketesten til mitt barn, (ved 8 mnd) men pga symptomene ved inntak av kumelk (nan, hipp) og hvordan barnet responderte på næringsmiddelet ble konklusjonen melkeproteinallergi/intoleranse.
Men mitt barn tåler ingen meieriprodukter.

Håper dere finner ut av det!

Takk :)
Nei det er det som er så rart, at vi ikke merker at han blir dårlig avlyst gulost.. vet ikke om det kan ha med mengder å gjøre.. kan ikke nok om det.. han er plaget i kveld i alle fall, masse luft i magen og dermed veldig urolig..
 
Takk :)
Nei det er det som er så rart, at vi ikke merker at han blir dårlig avlyst gulost.. vet ikke om det kan ha med mengder å gjøre.. kan ikke nok om det.. han er plaget i kveld i alle fall, masse luft i magen og dermed veldig urolig..
Mengde spiller en rolle.
Driver å tester ut melkeprodukter for å se om allergien avtar. Mi tåler nå (1,5 år) to ts med yoghurt, men får hun 5 ts blir hun dårlig.
Ren melk er verst, bearbeidet melkeprdukt er bedre i følge barnelegen.
 
Mengde spiller en rolle.
Driver å tester ut melkeprodukter for å se om allergien avtar. Mi tåler nå (1,5 år) to ts med yoghurt, men får hun 5 ts blir hun dårlig.
Ren melk er verst, bearbeidet melkeprdukt er bedre i følge barnelegen.

Jaggu ikke enkelt. Håper hun tåler mer etterhvert! Vi har holdt på sånn med laktose på eldste barnet, ikle gøy når de plutselig får for mye og blir skikkelig dårlige..

Ja ren melk og fløte er det verste for minsten min.. har ikke prøvd yoghurt..
 
Går utifra at du har barn med denne typen allergi.. Brukte dere samme næringsmiddel fra 0-3 år eller måtte dere bytte underveis pga næringen?

Vi har det, og det begynte veldig tidlig med vårt barn. Jeg levde jo på sjokomelk og gulost når jeg ammet. Så hjalp det ikke noe når vi gikk over til mme og vanlig kost.
Så da sa barnelegen at barnet hadde melkeproteinallergi og vi måtte da slutte helt å gi han alt av melkeprodukter. Jeg var like rådløs som Ts her, vet hvordan det føles å ikke helt vite hva man skal gi barnet. Jeg spurte da legen og han mente det holdt lenge med havremelk, det hørtes veldig feil for meg så jeg startet da å sette meg inn i dette. Barnet var da kun 13 måneder gammel, jeg prøvde alt jeg kunne å få i barnet nok kalsium og fett via mat. Det gikk ikke (et kresent barn, det er ofte slik med barn og magevondt fikk jeg vite), og ved 2,5 år så krevde jeg ny henvisning til barnelege ved sykehuset, da hadde kurven slik jeg var redd for stoppet helt opp. Vi fikk da endelig riktig hjelp, en fantastisk dyktig ernæringsfysiolog som jobbet kun med barn, og dyktig barnelege.
Det var så deilig å bli hørt, og jeg ble da forklart at den legen vi hadde vært hos ga feil råd til oss. Barn under 3 skal ha mme på blåresept for å få i seg de riktige næringsstoffene, akkurat som jeg spurte legen om. Det var så flott å se når vi fikk riktig hjelp, riktig næring. Barnet vokste 6 cm på 5 måneder og la på seg 7 kilo :)
Så vi fikk aldri mme på blåresept for det var forsent for oss, det hadde blitt umulig å få barnet til å drikke det. Så vi måtte gi kalsiumtilskudd, brukte ogsåernæringsdrikke da uten melk . Vi har holdt på med dette i mange år nå, nå kan barnet endelig spise mat med melk i, nå er barnet over 7 :)
Får dere riktig og god hjelp?
 
Dersom det er laktose barnet reagerer på og ikke melkeprotein, så vil laktosefrie og reduserte produkter gå fint. Gulost inneholder svært lite laktose, og tåles av mange med laktoseintoleranse. For de med melkeproteinallergi vil alt være like ille.

Støtter forslaget om henvisning til barnelege, gjerne en spesialist på allergi med tanke på utredning.

Jeg sluttet forøvrig å tåle melk da jeg var ca 10 år, fikk kalsiumtabletter fra første dag. Legen jeg gikk til som 20-åring ville skrive ut melk på resept til meg da, men da han undersøkte så han at det var opp til 3 år som var anbefalt å få melk på resept. Etter det anbefales tilskudd av kalsium.

Soyamelk kan være en utfordring da det proteinet ligner litt på kumelkas protein, og mange kan reagere på det.

Små barn skal ikke ha rismelk (under 6 år)

Havremelk er ikke næringsrik nok til å dekke kostholdet for barn under 3 år, mulig at den nye til Gryr kan være gunstig, den er tilsatt mer enn det de andre er.
 
Trenger absolutt ikke melkeprodukter for å få i seg nok kalsium da. Melk har lite kalsium i forhold til andre typer mat :p
Gulost har mye kalsium. Brokkoli, mandler, krabbe, valmuefrø, hvite bønner, vegansk yoghurt, grønnkål, tørket frukt. Massse man kan spise som har kalsium
Gulost med melkeallergi?? Det er jo en passe dårlig ide...;)
 
Dersom det er laktose barnet reagerer på og ikke melkeprotein, så vil laktosefrie og reduserte produkter gå fint. Gulost inneholder svært lite laktose, og tåles av mange med laktoseintoleranse. For de med melkeproteinallergi vil alt være like ille.

Støtter forslaget om henvisning til barnelege, gjerne en spesialist på allergi med tanke på utredning.

Det er ikke laktose han reagerer på.. Alle melkeproduktene vi har er laktosefrie..
 
Back
Topp