Kake, bake, smake

funlight_

Betatt av forumet
Finnes det noen kakebakere her?
Tenkte jeg skulle lage sjokoladekake til dåpen på søndag. Jeg vil også trekke den med marsmallowsfondant.
Sjokoladekake vet jeg at kan stå noen dager i kjøleskapet, men har dere noe erfaring med trekket? Kan jeg lage kaken ferdig med trekk og alt i morgen, torsdag, feks?
Har også laget hånd/fot -avtrykk i trolldeig, så tenkte å prøve å putte mmf i dette for pynt på kake? Vil det gå, eller må jeg bruke noe annet (marsipan feks)?

Mmf er vanskeligere å jobbe med enn feks vanlig fondant og marsipan. Ville laget all pynt i bare fondant :)

Jeg laget dåpskaken med mmf (aldri laget sånn før). Ble tipset om å kjevle ut med litt potetmel for at lokket ikke skulle svette. Laget lørdagen før, men kaken så fin ut helt til onsdag da alle restene var borte :)

Ifht til det med trolldeigen har jeg ingen ide.. Kanskje legg plastfolie i bunn eller sikt melis/potetmel nedi? Jeg synes mmf var lett å jobbe med, men har ikke noe å sammenligne med..

Jeg laget dåpskaken med mmf (aldri laget sånn før). Ble tipset om å kjevle ut med litt potetmel for at lokket ikke skulle svette. Laget lørdagen før, men kaken så fin ut helt til onsdag da alle restene var borte :)

Ifht til det med trolldeigen har jeg ingen ide.. Kanskje legg plastfolie i bunn eller sikt melis/potetmel nedi? Jeg synes mmf var lett å jobbe med, men har ikke noe å sammenligne med..

Smart med potetmel! Da regner jeg med det går greit med 3 dager ja!

Ja, det var det jeg tenkte på, men tenkte ikke på å bruke plastfolie! Supert, det var lurt!!

Jeg testet ut litt her i går, og syntes den var veldig lett å jobbe med. Har kun laget "flat" pynt da, så vet ikke hvordan det vil bli med trolldeigform.

Jeg testet ut litt her i går, og syntes den var veldig lett å jobbe med. Har kun laget "flat" pynt da, så vet ikke hvordan det vil bli med trolldeigform.
Nei, men jeg tester det bare. Går det ikke med avtrykkene så går det ikke.. :)

Takk for tips! Hvordan lager man vanlig fondant? :)

Jeg kjøpte vanlig fondant. Er ikke noen stor kakebaker selv, men har en stemor som er veldig flink på det. Hun sverger til fondant.. Jeg prøvde meg på min aller første fondantkake i går, har definitivt forbedringspotensiale :p

Jeg kjøpte vanlig fondant. Er ikke noen stor kakebaker selv, men har en stemor som er veldig flink på det. Hun sverger til fondant.. Jeg prøvde meg på min aller første fondantkake i går, har definitivt forbedringspotensiale :p
Haha, tror ikke min heller havner i kakebakeboken akkurat;) menmen, er jo bare kjentfolk! ;)

Haha, tror ikke min heller havner i kakebakeboken akkurat;) menmen, er jo bare kjentfolk! ;)
Slik jeg tenker og. Så lenge det smaker bra så er det ikke så nøye hvordan det ser ut. Og selvfølgelig at jeg har prøvd å få det litt pent da:)

ImageUploadedByBV Forum1446142184.913439.jpg

Sånn ble min kake. Litt skjev her og der, og rosene så halvdøde ut. :p Men den ble godkjent på smak av alle som spiste ;)

Vis vedlegget 143275

Sånn ble min kake. Litt skjev her og der, og rosene så halvdøde ut. :p Men den ble godkjent på smak av alle som spiste ;)

Den ble jo kjempefin da:)

Har du brukt smørkrem under lokket? Så på noen monteringsanvisninger at det stod det.

Da gjør jeg det.
Lurer på om jeg skal pynte min i morgen. Skal ha selskap på lørdag:)

Kan godt pyntes i morgen. Men husk at fondant ikke tåler fukt, så kan gjerne stå på et kjølig rom i stedet for kjøleskap :) Hvis du skal ha den i kjøleskap må det være tett/lukket boks rundt den.

Kan godt pyntes i morgen. Men husk at fondant ikke tåler fukt, så kan gjerne stå på et kjølig rom i stedet for kjøleskap :) Hvis du skal ha den i kjøleskap må det være tett/lukket boks rundt den.
Takk for tips:) Får se hva jeg gjør. Baker ihvertfall selve kaka i morgen

Blir sikkert kjempefint om det fungerer da:) håper på å få se bilde;)
ImageUploadedByBV Forum1446337141.739059.jpg

Haha, herlighet, det der var ikke lett. Valgte jo helt feil oppskrift
(http://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/sjokoladekake-med-bringebarfromasj/)
Ble bare gris! Neste gang går jeg for en enkel sjokoladekake uten noe ekstra greier som det bringebærstyret!
Ikke hadde jeg laget nok MMF heller, så ble ikke helt som jeg hadde tenkt med pynt på kaka! Borden måtte jeg lage fordi den ble så utrolig stygg i bunnen. Nei fytti, 4-5 timer bortkasta! ;)

Back
Topp