Køkultur

Jeg tar det slett ikke som en selvfølge å slippe frem, men du er ikke uenig i at det er surt å bli stående i kø bak noen som bruker et kvarter? Jeg vet godt at kø er kø, og det kan ta tid, men kjipt er det jo likevel.

Jeg ble da ikke sur på paret som storhandlet (som jeg forøvrig både kjenner og liker) - storhandlet har jeg gjort selv og sikkert på tidspunkt andre mener er dumme. Jeg ble frustrert over hele situasjonen, at jenta mi hylte, køen gikk sent og bare to kasser var åpne. Det vil jeg forsiktig påstå er en helt menneskelig reaksjon ;-)

Nei, jeg synes ikke det er kjipt. En annen gang kan det være meg som bruker tid. Er ungene sure, vrange og umulig legger jeg fra meg varene å går ut, det er ikke andres skyld at ungene mine ikke ville handle den dagen.

Gjelder det samme ang sitteplass på bussen feks mener du? Eller er det førstemann til mølla da også?
Jeg synes det er en selvfølge å reise seg om jeg ser gamle folk eller gravide så de slipper å stå lenge - det samme i kø så de slipper å stå lenge.

Helt noe annet med bussen ;)
Man står ikke i kø i bussen, den er også i bevegelse å kan skade en person som er dårlig til beins.
En kø på butikken kan ikke skade deg, gjør den det så bør man jo få hjelp til å handle...
Da må jeg stille deg ett spørsmål siden du mener folk med få varer er fritatt fra å stå i kø. Du står med kurven din og har ukeshandlet. Bak deg står det to eldre damer og en ung gravid som har få ting alle sammen. Skal alle gå foran deg? Og når du har slipt forbi dem og det kommer en mor med nyfødt baby som bare skal ha en ting. Kommer de forbi deg også? Hvor lenge skal man stå i kø med vogna si fordi man har handlet mer enn de andre?
Ingen har rett på å komme forbi, det er en hyggelig handling av en annen person. Tenk at samfunnet har blitt så frekt at kun fordi man har mindre i kurven sin enn andre så trenger man ikke å stå i kø!

Man står ikke i kø i bussen, den er også i bevegelse å kan skade en person som er dårlig til beins.
En kø på butikken kan ikke skade deg, gjør den det så bør man jo få hjelp til å handle...
Da må jeg stille deg ett spørsmål siden du mener folk med få varer er fritatt fra å stå i kø. Du står med kurven din og har ukeshandlet. Bak deg står det to eldre damer og en ung gravid som har få ting alle sammen. Skal alle gå foran deg? Og når du har slipt forbi dem og det kommer en mor med nyfødt baby som bare skal ha en ting. Kommer de forbi deg også? Hvor lenge skal man stå i kø med vogna si fordi man har handlet mer enn de andre?
Ingen har rett på å komme forbi, det er en hyggelig handling av en annen person. Tenk at samfunnet har blitt så frekt at kun fordi man har mindre i kurven sin enn andre så trenger man ikke å stå i kø!

Jeg er så enig med deg, og jeg er så glad du gidder å skrive så mye :p :D

Sent from my iPhone using BV Forum

Det er jeg enig i:)
Men når man er skrall og føler ingen bryr seg kan man bli litt lei også vet jeg ;)

Skal man lukte seg frem til at en person er skrall da? Det er ikke alltid det er synlig. Jeg syns ikke man får rettigheter til å være frekk fordi man ikke er elt i form.

Nei men det er sjelden det er slik da, det er veldig satt på spissen;) Men jeg snur meg alltid for å se om noen har behov. Ikke alle gravide eller eldre har vansker med å stå i kø heller, så ikke alltid de svarer ja takk men sier nei det går fint. Ikke alltid det har noe å si om de har få varer heller, kan være noen med mye og kan allikevel slippe de først:) En gang var jeg uten barna og hadde god tid og bak meg stod en stressa mor med en hylende baby, lot henne selvfølgelig gå foran. Vet hun aldri hadde spurt selv. Litt anderledes med gamle folk der hehe... Eldre er nok vant til at det er vanlig høffelighet og folkeskikk å ta hensyn til andre. Kan godt tenke meg at de tenker "dagens frekke ungdom som ikke tar hensyn til andre", blir irriterte og det som egentlig burde vært et spørsmål med forklaring om dårlig helse kommer krasst ut som et resultat av frustrasjon;) Min teori er at mangelen på at folk tilbyr gjør at folk føler de må si ifra selv, og etter mange nok ganger er de nok lei.

MEN det finnes noen frekkaser også!! :o

Skal man lukte seg frem til at en person er skrall da? Det er ikke alltid det er synlig. Jeg syns ikke man får rettigheter til å være frekk fordi man ikke er elt i form.

Nei man har aldri rett til å være frekk, derfor har jeg aldri gjort det. Men har hatt lyst, for jeg kan huske jeg var ganske så sint enkelte ganger som gravid;) Det var helt tydelig at jeg ikke klarte å stå oppreist, ingen brøy seg. Jeg sa aldri i fra, men hadde jeg endt med å gjøre det tror jeg ikke tonen hadde vært særlig hyggelig :o Utolig hva smerte/sykdom og følelsen av likegyldighet gjør med en...for ikke å snakke om hormoner :p Men som sagt man har ikke lov å være frekk uansett, men jeg skjønner at enkelte kan bli det. Spesielt eldre, man mister nok litt filter ila årene :p

Nei man lukter ikke det, men går an å spørre. Ofte har jeg fått "nei det går fint, jeg har god tid" el :)

Nei men det er sjelden det er slik da, det er veldig satt på spissen;) Men jeg snur meg alltid for å se om noen har behov. Ikke alle gravide eller eldre har vansker med å stå i kø heller, så ikke alltid de svarer ja takk men sier nei det går fint. Ikke alltid det har noe å si om de har få varer heller, kan være noen med mye og kan allikevel slippe de først:) En gang var jeg uten barna og hadde god tid og bak meg stod en stressa mor med en hylende baby, lot henne selvfølgelig gå foran. Vet hun aldri hadde spurt selv. Litt anderledes med gamle folk der hehe... Eldre er nok vant til at det er vanlig høffelighet og folkeskikk å ta hensyn til andre. Kan godt tenke meg at de tenker "dagens frekke ungdom som ikke tar hensyn til andre", blir irriterte og det som egentlig burde vært et spørsmål med forklaring om dårlig helse kommer krasst ut som et resultat av frustrasjon;) Min teori er at mangelen på at folk tilbyr gjør at folk føler de må si ifra selv, og etter mange nok ganger er de nok lei.

MEN det finnes noen frekkaser også!! :o

Det jeg mener er at det er ingen selvfølge å slippe frem i køen, kø er kø, går man i butikken må man regne med å stå i kø, gammel eller ung, lite eller mye varer.
Det ble lagt frem i denne tråden som at har du lite varer og to barn med deg bør du slippe å stå i kø.
Det er feil, det er ingen selvfølge.
Jeg synes det faktisk er litt frekt å spørre kan jeg komme forbi deg?
For hva vet du om min situasjon, hva om jeg er dårlig uten at man ser det, hva om mine barn er ett sted osv.
Jeg slipper også frem andre i køen om jeg synes de ser stresset ut og jeg har god tid selv.
Men å se det som en selvfølge er frekt, det er en hyggelig handling som man takker pent for.

Jeg har forresten aldri opplevd at noen har takket nei til å slippe forbi :p

Nei man har aldri rett til å være frekk, derfor har jeg aldri gjort det. Men har hatt lyst, for jeg kan huske jeg var ganske så sint enkelte ganger som gravid;) Det var helt tydelig at jeg ikke klarte å stå oppreist, ingen brøy seg. Jeg sa aldri i fra, men hadde jeg endt med å gjøre det tror jeg ikke tonen hadde vært særlig hyggelig :o Utolig hva smerte/sykdom og følelsen av likegyldighet gjør med en...for ikke å snakke om hormoner :p Men som sagt man har ikke lov å være frekk uansett, men jeg skjønner at enkelte kan bli det. Spesielt eldre, man mister nok litt filter ila årene :p

Nei man lukter ikke det, men går an å spørre. Ofte har jeg fått "nei det går fint, jeg har god tid" el :)

Jeg svima av i køen på IKEA, slik er det med hyperemesis og lavt blodtrykk.. Men jeg forventet ikke å slippe frem av den grunn.
Min mann fikk liv i meg, plasserte meg på en stol med vann å hentet meg når han fikk betalt.
Min skyld at jeg drar i butikken så dårlig, er jo ikke andres feil tenker jeg. :)

Jeg svima av i køen på IKEA, slik er det med hyperemesis og lavt blodtrykk.. Men jeg forventet ikke å slippe frem av den grunn.
Min mann fikk liv i meg, plasserte meg på en stol med vann å hentet meg når han fikk betalt.
Min skyld at jeg drar i butikken så dårlig, er jo ikke andres feil tenker jeg. :)
Ja da er vi veldig uenig der. Noen har ikke mulighet til å slippe unna handling.

Ja da er vi veldig uenig der. Noen har ikke mulighet til å slippe unna handling.

Man kan alltid spørre en nabo, bestemor eller noen andre om hjelp.
Mener du virkelig at man har en rett på å slippe kø bare fordi man er gravid? Hva om personen foran deg har dårlig hjerte da? Eller noe annet.. Er ikke så nøye med den personen bare jeg blir tatt hensyn til? Er det ikke litt frekt å forvente å slippe kø?

Jeg tror faktisk de fleste kan klare å unngå handling om helsa streiker. Evt så får man finne en ansatt å spørre om hjelp da.

Var på gjennomresie i Norge en gang med buss som stoppa for en 30 min pause. Gikk inn på den nærmeste butikken og skulle ha en banan. En som var i kø foran meg, med typisk full handlevogn. Spurte om jeg kunne få lov å snike, og det fikk jeg :)

Ellers har jeg ikke noe i mot å la butikkansatte gå før meg heller.

Når mannen og jeg handler, er det ofte han som velger kø, dessverre. Da ender vi opp hos ei som er nær pensjonsalder, noen som absolutt skal snakke med kollegaen eller bare ... er treig. Jeg bor i utlandet, og ting tar tiiiid. Trikset er å finne unge menn, for de jobber fort :D

Med det sagt har jeg ikke opplevd at noen "skal bare" når de har stått bak meg. Bortsett fra en gang, i Forente Arabiske Emirater. Men det er klart det at når noen har full handlekurv foran deg, betjent av ei treig bestemor, så åpnes nabokassa, og de bak deg løper dit, føles veeeldig plagsomt, spesielt når de tre bak er fortere ferdig før deg :D

Man kan alltid spørre en nabo, bestemor eller noen andre om hjelp.
Mener du virkelig at man har en rett på å slippe kø bare fordi man er gravid? Hva om personen foran deg har dårlig hjerte da? Eller noe annet.. Er ikke så nøye med den personen bare jeg blir tatt hensyn til? Er det ikke litt frekt å forvente å slippe kø?
Nei selvfølgelig ikke. Men dette hadde ikke vært noe problem om folk så seg litt rundt og tilbydde når de kunne.

Jeg har en misjon her i livet og det er blant annet å forsiktig lære folk folkeskikk i køkultur:P
Om noen sniker før meg f.eks, som ei gammel dame gjorde nå rett før jul. Virkelig sleip å snek seg frem foran meg sånn sagte. Da må jeg liksom smelle fra meg og bare "så dårlig tid du har da, som ikke kan vente på tur!" De blir SÅ flaue! Og jeg elsker det!:-) Hun her prøvde seg med at hun ikke så meg. Hvorpå jeg svarte at jeg fikk ta det som er kompliment med tanke på at jeg var 8 mnd på vei med baby, men det går fint det, gjør deg ferdig nå så jeg også kan betale."

Min største irritasjon er de som dytter handlevognen inn i oss som står foran - utrolig nok skjer det ofte!
Eller de som står helt oppi meg når jeg skal betale...
Altså personlig rom er det noe som heter.. :-P
Helt enig! Haha!
Det med betaling, så pleier det å hjelpe dersom jeg stopper opp og snur meg og stirrer på dem. 90% tar et skritt tilbake, haha. :p

Back
Topp