Helsedirektoratet har anbefalinger på overtid (husker ikke akkurat hvor mange dager, men det står på nettsidene). I Norge har det vært vanlig at man går lengre på overtid før de gjør noe, enn i mange andre land. Jeg gikk 5 dager over forrige gang, og undersøkte derfor en del rundt dette, da jeg var redd for at jeg skulle gå mye over. Man har krav på å bli satt i gang etter anbefalingene fra helsedirektoratet. Min helsestasjon ville vente med å avtale overtidskontroll for meg på sykehuset. Mannen min ringte da sykehuset og fikk avtalt time med evt igangsetting innen anbefalingene. Helsestasjonen sa til oss da vi sa dette til dem, at de hadde fått beskjed av sykehuset om å vente lenger enn de nye anbefalingene pga det var dyrere å bli satt i gang enn å føde vanlig. Heldigvis slapp jeg hele greia, da fødselen startet normalt 5 dager over termin. Uansett, kjekt å vite at man ikke nødvendigvis skal høre på helsestasjonen. Det praktiseres også mye forskjellig rundt om i landet. Skummelt at de lar folk gå lenge på overtid! Kjenner også flere der barnet har dødd.