Juletradisjoner du tar med fra egen barndom

Ikke i bruk

Forumet er livet
Hadde dere noen spesielle juletradisjoner da du var barn som du tar med deg videre til egne barn?

Fortell gjerne :)

Den viktigste er å gi barna adventskalender. Ikke pakkekalender med 24 gaver og pakke hver eneste dag. Nei, i min barndom fikk vi pakke hver søndag i advent. Ofte stilongs eller sokker vi trengte uansett, men ofte også noe kjekt. Slik får mine barn i år, men har oppgradert til å gi en 3-4 godteri ting hver lørdag og pakke om søndagen.

Den andre er å få nissesokk morgen på julaften som også inneholder en liten julegave. Ellers er det gjerne et blad og mer godteri oppi.

En tredje er at barna er med å pynter juletre. Dette synes jeg er selvsagt, julen er for barna. Kommer aldri for mitt bare liv å klare å pynte treet når de sover og ta fra de den gleden. Bare for at det skal se penest ut med pynten på rett sted.

Er helt sikkert noe mer, men det jeg kom på nå.

Den viktigste er å gi barna adventskalender. Ikke pakkekalender med 24 gaver og pakke hver eneste dag. Nei, i min barndom fikk vi pakke hver søndag i advent. Ofte stilongs eller sokker vi trengte uansett, men ofte også noe kjekt. Slik får mine barn i år, men har oppgradert til å gi en 3-4 godteri ting hver lørdag og pakke om søndagen.

Den andre er å få nissesokk morgen på julaften som også inneholder en liten julegave. Ellers er det gjerne et blad og mer godteri oppi.

En tredje er at barna er med å pynter juletre. Dette synes jeg er selvsagt, julen er for barna. Kommer aldri for mitt bare liv å klare å pynte treet når de sover og ta fra de den gleden. Bare for at det skal se penest ut med pynten på rett sted.

Er helt sikkert noe mer, men det jeg kom på nå.
Jeg er vokst opp med at treet har blitt pynta etter at vi har lagt oss. Og den følelsen med å stå opp om morran og løpe opp i stua for å se var helt magisk[emoji173] dette ble ikke gjort for at alt skulle henge rett.
Har veldig lyst til å gjøre det for unga mine også. For den følelsen med å se juletreet så ferdig pyntet og lysende i ellers mørkt rom, må være av det beste med hele jula tror jeg[emoji4] Håper mine blir å føle det på samme måte.

Pakkekalender og det å få åpne en pakke på dagtid julaften.

Mamma har et fat vi legger mandarinskall på hver jul og en rød tresko hun hadde twist i. Ingenting gir meg mer julestemning enn å se det stå framme. :)

Det største for meg må være godis og kos julemorgenen :D

Vi pyntet alltid til jul 1 desember og vi åpner sjokoladekalender, pyntet så juletreet den 13 desember, lille julaften så vi `Hjemme Alene` , julaften på morgenen reiste vi til kirkegården og la ned blomster/tente lys, reistehjem og så på `Tre nøtter til Askepott` , gjorde oss klare til å reise på middag til mine besteforeldre /eller feire jul hjemme :) Dette har jeg prøvd å føre videre med ungene :happy:

Pynter treet 23, henger opp stjerner/staker til advent (pynter med nisser litt senere). Har en fast «runde» julaften, ser på julemorgen julaften.. er med jeg ikke kommer på nå :)

Jeg er oppvokst med å alltid få en pakke med trysilsokker lille julaften, det er noe jeg vil ta med videre til mine barn også. Og dra ut i skogen og hogge tre, tenne bål og grille pølser.

Pakke fra nissen i julestrømpen på morgenen
Risgrøt til lunsj med mandel
Disney-klassikere og tre nøtter til askepott på TV
Lese juleevangelium før vi spiser middag
Midnattmessen fra Roma på TV'n på kvelden
Dansk julelunsj på 1. juledag
Torsk på 2. juledag

Morgengave på juleaften, grøt til nissen på lillejuleaften og pynte treet. Sokk på peisen, pakkekalender som mamma alltid ga til meg. At barn er med å lage middagen så man kan oppleve magien av å lage julemat.

Åh, alt! Jeg husker mine barndoms juler som helt magiske. Mamma var hjemmeværende så huset lukta nyvaska, vi hadde julemusikk på og bakte julekaker og hadde juleverksted. Vi ungene fikk være med å bake alle sortene, ikke bare pepperkaker og kakemenn. Lukta av kassene med julepynt når de ble tatt fram, og forventningene og gleden over å pynte.. Om kvelden den 22.desember var det kveldsstell og pysj, og så pynta vi juletreet før vi ungene la oss. Julaften våkna vi til pakke i julestrømpen og så Tre nøtter til Askepott med mamma, mens vi spiste snopet fra strømpen. Pappa var alltid på jobb til kl 16, så alt stresset med å få han hjem, i dusjen og dressen innen julemiddagen er noe jeg fortsatt flirer av. Minus stresset til pappa på julaften, så vil jeg ta med alt videre til barna våre.

Det er lov å spise julekaker og julestrømpe til frokost på julaften :) Det er den ene av to dager i året det er lov med godteri til frokost, den andre er påskeaften.

Det er lov å ikke gjøre noe på morgenen, bare sitte og se TV med Disneykavalkaden og lignende. Ellers er det ikke på med TV før om kvelden.

Man får åpne en ekstra pakke om morgenen, som man selv velger fra under juletreet.

Back
Topp