Nei akkurat hvorfor det er mange, inkludert meg sjæl, som reagerer på at du spiser salami, får det anbefalt som gravid av helsepersonell og synes det er helt greit å spise - det kan jeg jo ikke svare på
men kanskje fordi jeg selv savner den salamiskiva SKIKKELIG mye
da blir det kanskje viktigere å påpeke, om enn like mye for meg selv, at det faktisk er en reell årsak til at man anbefales å la være.
Hvorfor du får servert mat på nei-lista for gravide på obspost kan jeg ikke si, men generelt må man passe litt på selv også på sykehus hvor man skulle tro at de hadde rutiner med ikke å servere spekemat til gravide. Det er absolutt problematisk at de fortsatt i dag ikke har bedre rutiner på slik. Det her blir jo tidenes sånn skremselsgreie å ta frem, men det var en kvinne gravid med tvillinger som fikk servert rundstykke med brie på obspost på sykehus. Det skal en gravid såklart ikke ha. Men brie går fint så lenge den ikke har listeria/toksoplasmose, hvilket man aldri kan være helt sikker på når den ikke er varmebehandlet. Listeria og toksoplasmose er videre veldig sjeldent i Norge. Denne brien var på tross av dette dårlig og selv om kvinne var på sykehus, merket hun jo ikke umiddelbart at hun hadde spist noe med listeriasmitte og begge babyene døde faktisk i mors liv. Det er innmari uflaks alt sammen. Både den veldig lave sannsynligheten for listeria og videre er det ikke umiddelbart sånn at barnet dør om mor blir smittet. Men man merker jo ikke nødvendigvis at man er smittet med det samme. Dette er altså den samme risikoen man tar med å spise spekemat eller salami, så hvorfor du vil argumentere med at det går fint og at helsepersonell sier at det er greit, det reagerer jeg bittelitt på.
Man skal absolutt ikke bli hysterisk, men ser ingen grunn til å spise eller drikke ting som er på nei-lista dersom man kan la være. Det er jo bare 9 måneder. Selv om jeg såklart savner salamiskiva mi
Og hvis du lurer på om saken jeg referer til er sann, så er det link til den her. Det er med fare for å skremme noen, og det vil jeg ikke. Spiser man ikke ting på nei-lista er det ingenting å tenke på og kokt skinke er fortsatt like trygt som før.
https://www.aftenposten.no/norge/i/O3pdA/ufoedte-tvillinger-mistet-livet-etter-listeriasmitte