Julens innhold

Undomiel

Forumet er livet
Smånissene 2022
Hvor mye fokus har dere på juleevangeliet i juletida? Snakker dere mye om hvorfor man feirer jul?

Vi leser det etter middag på julaften, før vi går rundt treet

Også er det litt prat om det rundt julekrybbene vi setter opp. Den voksne som er knuselig og barnas i playmobil :-)

Jeg pleier ikke å snakke om det, men spørr frøkna så svarer jeg. Men hun er ganske så opplyst om kristendommen, så hun skal son regel fortelle meg det :P

Prøver å snakke en del om det, har julekrybbe som jeg bruker som rekvisitter når jeg forteller. Syns det er viktig å lære de det :)

Siden vi har nå barn under 18 år. Blir evangeliet lest før Sølvguttene synger julen inn. Det blir kirken på lille julaften og barne tv hele julaften:p

Ja, det snakker vi mye om. :)

Ja, leser og snakker om det. Kirkebesøkene i julen står høyt hos vesla:)

Jeg er vant til å gå i kirken på julaften, og det er en tradisjon jeg håper å holde på når mini blir født. Tviler på det kommer til å bli vesentlig fokus ut over det, kommer an på hva han begynner å spørre om.

Veldig lite. Svarer på spørsmål.

Vet de snakker om det i barnehagen. Her hjemme har vi ikke det, hun har ikke spurt heller. Jeg har ikke kommet på det siden det får lite oppmerksomhet. ;) kanskje vi skal snakke litt om det i år, hun er jo blitt 4,5 år nå. Tassen på 1,5 år aner ikke hva jul er. :P

Vi leser det etter middag på julaften, før vi går rundt treet

Også er det litt prat om det rundt julekrybbene vi setter opp. Den voksne som er knuselig og barnas i playmobil :-)
Så koselig å ha tradisjon med opplesning. Det hadde vi da jeg var barn :)

Jeg kommer til å fokusere på dette. Hun går i en relativt religionsnøytral bhg, så jeg kommer til å spørre der.
Men uansett så er det viktig for meg at hun vet hvorfor vi feirer jul, hvirfor jøder feirer hanukka, hvorfor muslimer ikke feirer osv. Den historiske biten ved det er veldig viktig at hun forstår, samt tradisjoner opp mot og rundt jul :)

Jeg kommer til å fokusere på dette. Hun går i en relativt religionsnøytral bhg, så jeg kommer til å spørre der.
Men uansett så er det viktig for meg at hun vet hvorfor vi feirer jul, hvirfor jøder feirer hanukka, hvorfor muslimer ikke feirer osv. Den historiske biten ved det er veldig viktig at hun forstår, samt tradisjoner opp mot og rundt jul :)
Enig! Lurt å ha litt innsikt i det, tenker jeg :) Og å kunne reflektere rundt de tingene sammen med barna. Skjønner at det ikke er viktig for alle, men hos oss er det det :)

Back
Topp