Julens innhold

Nei altså, vi er ikke kristne, og for oss har julefeiringen lite med kristendommen å gjøre selv om vi så klart har en del av de kristne verdiene. Og vi skyr ikke unna, syns julegudstjeneste er koselig, men ser egentlig på det mest som et eventyr. Litt agnostisk holdning, tror jeg blir det rette. Ikke helt ateist, men ikke troende. Lev og la leve, med respekt.

Frøkna vår vet en del om jesus både fra skole og hjem, og akkurat nå er hun i en fase hvor hun har fått med seg at jesus blir drept når han er voksen, og spør mye om dette og syns det er veldig trist. Så hun vil liksom ikke høre om det fordi det er trist og skummelt å tenke på, for henne blir det veldig ekte, selv om jeg prøver å prate henne ned og forklarer så godt jeg kan. Så det er jo enda en grunn til å ikke fokusere noe mer på religionsaspektrt enn vi alt gjør.

Ja, vi snakker om hvorfor vi feirer jul og ber også en bønn og tenner lys.

Ingenting. De hører vel om det i bhg og på skolen.

Både mannen og jeg er kristne, så det blir vel naturlig litt fokus på det, selv om vi har vært sløve med å gå på gudstjenester de siste årene. Ungene er små foreløpig, men ser for meg at det blir mer i årene som kommer :-) Blir gudstjeneste på julaften i år om alt går etter planen:-)

Nei, ingenting. Nå har vi ikke barn ennå, men vi kommer ikke til å introdusere det som en del av feiringen i fremtiden heller.

Her var det aktiv lek med julekrybba i går (den i playmobil) men da femåringen omtalte engelen som "feen" hadde vi en bitteliten avklaring ;-)

Back
Topp