Juleminne

Mamsemoms

Forumet er livet
Februarlykke 2016
Fortell meg ditt fineste juleminne fra barndommen?:-)

Sønnen min og jeg hørte på julemusikk i dag, etter hans ønske, mens vi lagde middag. Jeg kom til å tenke på at dette kanskje er noe han tar med seg. Små øyeblikk som akkurat det i dag❤️

Jeg har så mange :) mamma har vært super flink på å holde jula magisk å full av spenning!

Det har gjort meg til helt jule crazy, finnes de som mener jeg egentlig er datteren til julenissen :p

Vi har alltid i min barndom "fanget" juletre selv i egen skog. Det var alltid like spennende når det var tid til å dra ut alle samlet å finne tre, tenne bål og drikke varm kakao.

Når lillejulaften kom, kravla vi omsider i seng. Da satte pappa på Dolly Parton og Kenny Rogers juleplate og mamma satt i gang med sine hemmeligheter. Dette var trepynting og den berømte julesokken.

Da vi sto opp om morningen, ble vi møtt av et nydelig pynta juletre med farga lys ❤️ å stapp fulle julesokker! Så ble det for min del slenging i mange timer foran TV, under dyna.

Da vi var små, pleide mamma å pynte etter at vi hadde lagt oss på lillejulaften, så husker det var helt magisk å stå opp på julaften :)

Mamma har bestandig holdt på med en eller annen hobby, og da vi var små, var det gips. Hun støpte figurer og bilder, og malte dem. Jeg husker en gang jeg stod og snek i kjøkkendøra etter leggetid før jul, og fikk komme inn og se på at hun malte julebilder. Får enda julestemning av lukta av panduro sin hobbymaling :)

Jeg feiret ikke jul hos pappa før jeg var sånn 9 år, hadde pleid å dra dit i romjula. Men begynte å feire der ca annenhver gang fra da av. Pappa har tradisjon på å stjele juletre i skogen før jul :p han kaller det skogtynning, for han tar aldri et som står alene. Det er ikke slik at han som eier skogen der de bor, bruker den til å hugge trær eller noe som helst heller, men han er en litt sånn vrang type væreier som man helst bare holder seg unna. Eier jo hele fjellet der ute. Så det var en greie det med å stjele juletre, og vi måtte ikke si det til noen, og jeg husker jeg måtte holde for refleksene på dressen til søstra mi om det kjørte biler forbi. :p litt komisk tradisjon egentlig :D

Ååå. Jeg er julegal!!!! Alle minner om askepott på TV under dyna på juleaften! All kakebakinga til mamma som gikk litt over styr hvert år. All ventetid på at de voksne skulle spise ferdig maten sin på julaften. Grøten vi satt ut ved låven hver lillelillejuleaften hvor på vi stod og lurtittet på nissen og da visste vi at vi hadde vært snill. SOM jeg gleder meg til mine unger vokser litt til og skjønner alt det her på ordentlig!!!!

Ååå. Jeg er julegal!!!! Alle minner om askepott på TV under dyna på juleaften! All kakebakinga til mamma som gikk litt over styr hvert år. All ventetid på at de voksne skulle spise ferdig maten sin på julaften. Grøten vi satt ut ved låven hver lillelillejuleaften hvor på vi stod og lurtittet på nissen og da visste vi at vi hadde vært snill. SOM jeg gleder meg til mine unger vokser litt til og skjønner alt det her på ordentlig!!!!

Det er helt herlig! Og jeg må si jeg syns det er nesten enda mer magisk å se julen gjennom mitt eget barna øyne og få skape de minnene og tradisjonene for henne. <3

Det er helt herlig! Og jeg må si jeg syns det er nesten enda mer magisk å se julen gjennom mitt eget barna øyne og få skape de minnene og tradisjonene for henne. <3
Helt enig <3 her er lillegutt bare 1,5 år og lillesøster i magen, så junior skjønner nok mer i år enn i fjor - og jeg kjenner jeg blir bare mer og mer julezilla for hvert år som går, haha! I år skal han få pakkekalender (og det er jo utelukkende for meg gjennom han) og jeg gleder meg sååååånn. Gleder meg veldig til de begge kan dele gleden :-)

Som jeg gleder meg til jul nå.

Når vi var små så hadde mammaen i bhg vår en dag hvor vi bakte pepperkaker hjemme hos en. Var en liten bhg og alle som bodde i nærheten av oss bodde på gård osv. Så det holder vi fast ved og jeg lager pepperkaker med barna hvert år
Og i år skal vi be med bestevenninna til dattera mi.

En gang vi feirer hos mormor og bestefar ( jeg var vel ca 12 år). Da snødde det ikke før julaften og husker vi satt og bare så på at det endelig snødde ute. Det var ganske magisk.

Gleder meg spesielt med tanke på at vi har to barn i år. Minste blir 1 år 6 januar. Så her skal det bakes og lages marsipan. Min datter maler glass som vi skal ha marsipanen oppi. Har allerede spist masse pepperkaker og gleder oss til å pynte. 3 åringen gleder seg kjempe masse. Og vi skal feire jul med eksen til broren min, nevøen vår og mamma med mann i år og vi gleder oss kjempe masse( komplisert historie og hu kalles for tante.)

Pynte treet lille julaften og se grevinnen og hovmesteren :-). Og å få spise 1-2 appelsiner ila julen:-). Er allergisk mot citrus men i julen fikk jeg litt bare for smaken sin del:-)

Vi var ute i skogen alltid på formiddagen, det husker jeg SÅ godt:)
Og første dag spilte vi alltid spill hele dagen:)

Da onklene mine kom julebukk hos mormor. De var voksne, sikkert over 30. Men et eller annet hadde skjedd, så de kranglet om noe (jeg var 5 så jeg aner ikke hva), så de rakk å ringe på før en av dem kastet en snøball på den andre.
Endte med at de begge lå og prøvde å dynke hverandre på gårdsplassen i en halvmeter nysnø, mens mormor sto på trappa og kjeftet fordi de ble våte og morfar sto og lo og ropte at de måtte synge hvis ikke fikk de ikke appelsiner :p

*Pynte treet lille julaften
*Godteri fra sotkjærringa i julestrømpen.
*lukten av kongerøkelse
*kokosmakroner og kransekaker
*julemusikk, Hanne Krogh og Jannice eller hva hun heter :p
*reisen til julestjernen og tre nøtter til askepott
*julebukk med de andre barna i gata
*fakkeltog på nyttårsaften

Back
Topp